۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۷
کد خبر: 85310195
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آلودگی هوا محور اصلی تذکرات اعضای شورای شهر تهران

تهران بزرگ - ایرنا - آلودگی هوای تهران که در روزهای اخیر منجر به غیرحضوری شدن برخی مدارس و اجرای طرح تردد زوج و فرد خودروها توسط پلیس شده است. در جلسه امروز (یکشنبه) شورای اسلامی شهر تهران هم بیشتر تذکرات اعضا را به خود اختصاص داد؛ از لزوم تعطیلی ادارات تا ارائه گزارش عملکرد شهرداری تهران درمورد اجرای قانون هوای پاک.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کلید اول را در بحث تداوم آلودگی هوای تهران، رئیس شورای اسلامی شهر، روشن کرد و در جمع خبرنگاران گفت: اجرای طرح‌هایی همچون تردد زوج و فرد خودروها و تعطیلی مدارس، شاید تاثیر موقتی روی کاهش آلودگی هوا داشته باشد اما در طولانی مدت اثرگذار نخواهد بود.

مهدی چمران ادامه داد: نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند، پلمپ شده اند و از سوی دیگر شرکت واحد اتوبوسرانی هم به ما اعلام کرده که گازوئیل مورد استفاده اتوبوس‌ها استاندارد است و گوگرد بنزین هم حذف شده و مشکلی ندارد.

آلودگی هوا محور اصلی تذکرات اعضای شورای شهر تهران

در ادامه جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران طی تذکری تاکید کرد: فارغ از اینکه چه دستگاه و مرجعی مقصر آلودگی هواست، واقعیت این است که تهران هوایی آلوده دارد و مردم این هوا را استنشاق می‌کنند و در نتیجه آن کودکان نیز به بیماری مبتلا می شوند.

این عضو شورا با بیان اینکه در هوای آلوده بسیاری از بزرگسالان و سالمندان دچار مشکلات جدی می شوند، خاطرنشان کرد: گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این زمینه، سال ۱۴۰۱ بررسی و در تیرماه امسال قرائت شده است.

پیرهادی با اعلام اینکه قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسیده و ابلاغ شده است، تصریح کرد: دیوان محاسبات کشور گزارش حسابرسی زیست محیطی نحوه اجرای قانون هوای پاک را تهیه کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با تأکید بر اینکه در سال ۱۳۹۸ راهکارهای مدون با نظرات تمام دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا تهیه و ارائه شده بود، تصریح کرد: سازمان محیط زیست متولی اجرای ۶۰ ماده قانونی بوده که کمتر از ۱۰ درصد از آن محقق شده است؛ تغییر ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون روند کاهشی دارد اما بسیار بیشتر از حد مجاز است.

او افزود: بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس سوخت‌های تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز و دیگر سوخت ها مطابق با استاندارد ملی نیستند و از ۱۶ نیروگاه کشور ۱۴ نیروگاه مازوت مصرف می کنند و اگر کسی اعتراضی دارد می‌تواند به این کمیسیون مراجعه کند. در سال ۱۴۰۰ نیز نزدیک به ۱۱.۳ میلیارد دلار برای آسیب‌های جسمی به شهروندان ناشی از آلودگی هوا در کشور هزینه شده است.

پیرهادی در ادامه سخنان خود در صحن علنی شورا، مدعی شد که براساس گزارش سال ۱۴۰۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی ، تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور، ۶ هزار و ۳۹۸ نفر بوده است.

پیرهادی تأکید کرد: در جلسه روز گذشته استانداری تهران، نماینده پخش و پالایش به صورت رسمی اعلام کرده است که ۲ نیروگاه از مازوت استفاده می‌کنند؛ شاید در دولت‌های قبل نیز به این موضوع بسیار کمتر توجه شده‌است اما باید در این دوره موضوع به طور جدی پیگیری و حل شود.

سید محمد آقامیری دیگر عضو شورای شهر نیز با انتقاد از تعطیلی مدارس تهران گفت: این چه کار اشتباهی است که در اولین مواجهه با آلودگی هوا، مدارس را تعطیل می کنند؟ ما تجربه اشتباهی در دوران کرونا را شاهد بودیم که به افت تحصیلی منجر شد و از کمیته اضطرار درخواست می کنیم دست از این کار بردارد.

درخواست ارائه گزارش اقدامات شهرداری در اجرایی شدن قانون هوای پاک

مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران هم در تذکری با بیان اینکه شهرداری تهران ۱۰ وظیفه بر اساس قانون هوای پاک بر عهده دارد،گفت: گزارش اقدامات شهرداری درخصوص اجرای قانون هوای پاک باید به کمیته نظارت و حقوقی شورا ارسال شود.

اقراریان با اشاره به شهادت ۲ تن از افراد نیروی مسلح، اظهار کرد: تقاضای بنده این است که هرچه سریعتر، ۲ معبر به نام این ۲ شهید نامگذاری شود.

۲ تذکر دیگر صحن امروز شورا یکی راجع به مناسب‌سازی معابر برای معلولان و دیگری بر انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب بود.

آلودگی هوا محور اصلی تذکرات اعضای شورای شهر تهران

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: برابری دسترسی شهروندان به امکانات از مصادیق عدالت اجتماعی است که به درستی برای معلولان به اجرا در نیامده است.

او با بیان اینکه فضاهای شهری برای معلولان نامناسب است، تصریح کرد: این فضاها هنوز مناسب سازی نشده‌اند و طی سالهای گذشته در خصوص مناسب سازی معابر و ساختمان‌ها دستورالعمل‌های متعددی صادر شده اما در حال حاضر شاهد موانعی برای تردد معلولان و حتی شهروندان سالم هستیم.

همچنین احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و نود و هفتمین جلسه شورا با بیان اینکه در ۲ سال اخیر نمایندگان مردم در تهران به انتقال نمایشگاه بین المللی به شهر آفتاب تأکید داشتند، اظهار کرد: قرار است نمایشگاه لوازم خانگی در این فضا برگزار شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha