۵ آذر ۱۴۰۲، ۸:۴۱
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85302246
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

سفر به اعماق تاریخ در موزه ای که مکانی برای نمایش ندارد

یاسوج - ایرنا - بازدید از موزه اشیای تاریخی متعلق به پدر و دختر فرهنگ دوست ساکن شهر یاسوج سفری تمام عیار به اعماق تاریخ و تمدن کهن ایرانی محسوب می شود اما این گنجینه ارزشمند به علت نداشتن مکان مناسب برای نمایش عمومی از چشم ها پنهان شده است.

به گزارش ایرنا،آرش پور دلیر شهروند قصه ما بخشی از طبقه بالای ملک شخصی اش را به نگهداری از اشیای تاریخی جمع آوری شده در کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده اما به علت نبودن فضای بیشتر این اشیای ارزشمند در جعبه های چوبی نگهداری می شود و به جز در موارد خاص بازدیدی از آن صورت نمی گیرد.

اشیای تاریخی این موزه برای من به عنوان خبرنگار ایرنا آن هم پس از اخذ مجوز میراث فرهنگی از جعبه ها خارج و بعد از تصویر برداری دوباره به خلوتگاهشان بازگردانده شد.

اینجا با وجود شمار زیادی سکه و اسکناس، کتاب های قدیمی،ظروف و تجهیزات جنگی نظیر شمشیر و خنجر مربوط به دوران مختلف تاریخی از پارینه سنگی گرفته تا دوران پهلوی می تواند علاقه مندان به تاریخ و تمدن ایران را با نکته های جالبی آشنا کند.

پاسخ به پرسش های شهروندان کنجکاو و جست و جوگر درباره شکل و شمایل اسکناس های مورد استفاده نیاکان ایرانی در دوره های مختلف تاریخی و کمی عقب تر در روزگارانی که سکه ها وسیله داد و ستد بود اینکه این سکه چه اندازه ای یا جنسی داشته را می توان در این موزه یافت.

در این مرکز فرهنگی همچنین می توان به تماشای ابزار جنگی مورد استفاده مردم سرزمین ایران نشست و در واقع با بازدید از این گنجینه ارزشمند می توان حدس زد که هموطنان ایرانی در اعصار مختلف چگونه روزگار می گذارند.

جمع آوری ۲ هزار شیء تاریخی

مدیر این موزه می گوید: ۲ هزار شیء تاریخی شامل انواع ظروف،ابزار کشاورزی، اسلحه هایی مانند خنجر وشمشیر،سکه،اسکناس،پارچه و کتاب در این موزه جمع آوری شده است.

سفر به اعماق تاریخ در موزه ای که مکانی برای نمایش ندارد

آرش پوردلیر افزود: در میان اشیای تاریخی موزه مذکور که همه آنان در فهرست آثار ملی ثبت شده یادگارهایی از دوره پارینه سنگی تا پهلوی وجود دارد.

وی بیان کرد: اینجا گنجینه ای از انواع سکه های مربوط به دوره ساسانی،اشکانی،اموی،عباسی،نادری و پهلوی جمع آوری شده است.

پوردلبر شمار سکه های جمع آوری شده در این موزه را یکهزار عدد برآورد کرد و افزود: این اشیای نفیس از جنس هایی مانند طلا،نقره و مس است.

وی خاطرنشان کرد: انواع مهر،کوزه،کاسه،بیل،پارچه و پیکان نیزه از دیگر اشیای این موزه است.

پوردلیر درباره تاریچه موزه اشیای تاریخی مذکور گفت: از دوران پدر بزرگ پدرم جمع آوری اشیای تاریخی برای این مجموعه آغاز شده و تاکنون ادامه دارد اما مجوز موزه در سال ۱۳۹۰ اخذ شده است.

وی درباره چگونگی جمع آوری اشیای موجود در موزه با اشاره به اینکه اشیای تاریخی براساس قوانین قابل خرید و فروش نیستند تاکید کرد: بیشتر این اشیا به موزه اهدا شده و من هم برای تشویق مردم در اهدای اشیای قدیمی به موزه هدایایی تقدیم آنان می کنم که البته کمتر از ارزش آن است.

اهداف شهروند فرهنگ دوست برای راه اندازی موزه

پور دلیر که در حال حاضر از طریق تولید موم زنبور عسل روزگار می گذراند می گوید: با جوامع زیادی سر و کار دارم که با آنان درباره احتمال خارج شدن اشیای تاریخی به عنوان بخشی از هویت ملی به خارج کشور صحبت می کنم و آنان هم آنان هم درصورت داشتن چنین یادگارهای ارزشمندی آن را به موزه اهدا می کنند.

وی با یادآوری اینکه اشیای تاریخی زیادی در سال های از کشور خارج شده به طوری که سنگواره سربازساسانی به عنوانشاخص ترین آن به کشور بازگردانده شد تاکید کرد: حفظ آثار میراث فرهنگی مهمترین انگیزه خانواده من در راه اندازی این موزه بوده است.

سفر به اعماق تاریخ در موزه ای که مکانی برای نمایش ندارد

وی با بیان اینکه کشور ما صاحب تمدن هفت هزار ساله است، گفت: تمدن کشورمان جزو شناخته شده‌ترین هویت‌های بشری است و آنچه به عنوان میراث فرهنگی داریم چه ملموس و ناملموس متعلق به همه ایرانیان است.

تلاش دولت برای بازگرداندن اشیای تاریخی به کشور

آن طور که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می گوید: در مدت حدود ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم دستکم ۳۰ شئ و سند تاریخی به کشور بازگردانده شده است.

سید عزت‌الله ضرغامی اظهار کرد:در دولت سیزدهم تلاش زیادی از سوی وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی و نمایندگی وزارت خارجه در لندن انجام شد تا مجسمه سرباز ساسانی که دهه ۶۰ بصورت قاچاق خارج شده بود، بعد از پیگیری حقوقی حل و برگشت داده شود.

حکایت دختر جوانی که عاشق پیشینه تاریخی ایران است

دختر جوان موزه دار قصه ما به نام فاطیما که اکنون در سال آخر دبیرستان تحصیل می کند علاقه بسیار زیادی به پیشینیه تاریخی کشورمان دارد.

او می گوید وقت بیکاریم را به موزه می آیم و درباره اشیای موجود در آن مطالعه می کنم زیرا هر کدام از این اشیا روایتگر دوره ای از تاریخ ایران هستند.

سفر به اعماق تاریخ در موزه ای که مکانی برای نمایش ندارد

فاطیما که در نگهداری از اشیای تاریخی پدرش را همراهی می کند و پدرش او را مدیر آینده موزه می داند با اشاره به اینکه موزه ها فرهنگ و هویت هر کشور هستند تاکید می کند که برای آشنایی نسل جوان به ویژه کودکان در این مراکز فرهنگی باید از برنامه های خلاقانه استفاده کرد.

وی با یادآوری ذهن کنجکاو کودکان تصریح کرد: استفاده از باستان شناسان آشنا با پیشینه تاریخی این اشیا یکی از روش های جذاب کردن موزه ها برای نسل امروز است.

فاطیما به تنوع موزه ها در کشورهای غربی مانند نمایش لباس های شخصیت های تاریخی اشاره و تاکید کرد: نمایش عمومی ابزار و اشیای مورد استفاده نیاکان ایرانی در دوره های تاریخی مختلف به نسل امروز کمک می کند تاریخ چند هزار ساله کشورمان را بشناسد.

او رواج فرهنگ ایرانی اسلامی و پیشگیری از جذب برخی افراد به فرهنگ غربی را از دیگر مزایای موزه ها برای مردمان هر سرزمینی به ویژه ایران زمین است.

وعده دولت برای تامین مکان موزه اشیای تاریخی شهروند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه موزه بزرگ اشیای تاریخی شهر یاسوج در حال احداث است تاکید کرد: پس از انتقال اشیای تاریخی به موزه جدید مکان قدیمی واقع در کوی گلستان شهر یاسوج به این امر اختصاص می یابد.

اصغر آتش فراز با یادآوری اینکه اشیای تاریخی موزه شهر یاسوج تا پایان سال جاری به مکان جدید منتقل می شود تاکید کرد: به زودی اشیای تاریخی موزه شهروند ساکن شهر یاسوج صاحب مکانی با همه امکانات جهت نمایش عمومی می شود.

وی تاکید کرد: با حمایت دولت سیزدهم و اختصاص اعتبار در سال ۱۴۰۰ بخشی از اشیای تاریخی موزه شهروند یاسوجی به نام آرش پوردلیر مرمت شده است.

آتش فراز عنوان کرد: مرمت اشیای تاریخی این موزه از سوی ۲ تن از کارشناسان میراث فرهنگی در محل موزه صورت گرفت.

ساختمان موزه یاسوج در زمینی با زیربنای ۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا و ۱۱ هزار متر مربع مساحت ساخته شده است،این طرح در پنج طبقه شامل سالن نمایشگاه دائم، نمایشگاه موقت و سالن اجتماعات، آزمایشگاه و کارگاه مرمت، چاپخانه ،کتابخانه و رستوران طراحی و احداث شده است.

مساحت سالن نمایش موزه ۶۰۰ مترمربع است و سه هزار شی تاریخی و موزه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در این سالن به نمایش گذاشته می‌شود. اکنون پیش از این ، ۳۱۰ شیء تاریخی از سه هزار و ۵۰۰ قطعه آثار تاریخی این استان در مکانی به مساحت۱۵۰ متر مربع نگهداری می شد.

در موزه کنونی یاسوج اشیای فلزی شامل انواع ظروف فلزی، کاسه،جام و گلدان،ابزار آلات جنگی مانند خنجر، شمشیر، پیکان و ابزار آلات تزئینی مانند مهره‌ها، گوشواره ها، حلقه ها و النگوها، همچنین سکه های دوران ساسانی و متعلق به پادشاهانی چون خسرو دوم و سکه‌های دوره الیمایی و چند مهره از دوره ساسانی نگهداری می شود.

یکی از برجسته ترین اشیائی که در موزه یاسوج نگهداری می‌شود قطعه‌ای از نقش برجسته شاپور اول ساسانی است که برروی سنگ حفاری شده است.

این موزه از یک بخش باستان شناسی نیز تشکیل شده است و اشیای به نمایش درآمده در آن بیشتر در کاوش‌های باستان شناختی از دست قاچاقچیان اشیای عتیقه کشف شده و شامل سه دوره باستان شناسی پیش از تاریخ ،دوره تاریخی و دوره اسلامی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد متشکل از هشت شهرستان ، ۱۷ شهر و یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه با جمعیت ۷۳۰ هزار نفر در جنوب غربی کشور قرار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

این استان دارای دو منطقه سردسیری و گرمسیری است.شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده‌اند.

افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha