سرویس اطلاعاتی سئول مدعی کمک روسیه به کره شمالی برای پرتاب ماهواره شد

تهران- ایرنا- سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی مدعی شد که روسیه به کره شمالی برای پرتاب ماهواره شناسایی نظامی، کمک کرده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از شبکه خبری «فرانس ۲۴»، یو سانگ بوم، نماینده مجلس کره جنوبی امروز به نقل از اطلاعات سرویس جاسوسی این کشور ادعا کرد که پس از دیدار کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ماه سپتامبر(شهریور/مهر)، پیونگ یانگ طرح و داده‌های دو پرتاب ناموفق ماهواره‌ای خود را به مسکو تحویل داده است و سپس تحلیل داده‌ها را از روسیه تحویل گرفته است. گفته می‌شود این پرتاب‌های ناموفق در ماه‌های مه و آگوست سال جاری صورت گرفته است.

اداره ملی فناوری هوافضا کره شمالی (ناتا) بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه ماهواره نظامی مالی‌گوان-۱ را با استفاده از موشک حامل ماهواره جدید چولیما-۱ از پایگاه پرتاب ماهواره سوها با موفقیت در مدار زمین قرار داده است.

این خبر با واکنش سئول، واشنگتن و توکیو و محکومیت این اقدام مواجه شد. این در حالیست که پیونگ یانگ بارها حضور نیروهای آمریکایی در منطقه و رزمایش‌های مشترک کره جنوبی با نیروهای ایالات متحده را عامل تنش‌زای منطقه عنوان کرده است.

با گذشت چندین دهه از جنگ جهانی دوم و جنگ کره (۱۹۵۳)، ارتش آمریکا همچنان حضور نظامی خود را در شرق آسیا از جمله کره جنوبی حفظ کرده است و گفته می‌شود که هنوز ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند.

کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود که در برابر تهدیدات آمریکا و متحدانش، توانایی‌های تهاجمی‌تر و قاطعانه‌تری نشان می‌دهد.

رهبر کره شمالی دیروز (چهارشنبه) در بازدید از تصاویر ثبت شده از پایگاه‌های آمریکایی توسط ماهواره شناسایی نظامی جدید کشورش با بیان اینکه پرتاب ماهواره بعدی در سال آینده صورت خواهد گرفت، تلاش بیشتر برای ردیابی تحرکات نظامی آمریکا و کره جنوبی را در زمان مقتضی با استقرار شبکه ای از ماهواره ها در مدارهای مختلف خواستار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha