رویداد کتاب سال آموزش هنر سال آینده برگزار می‌شود/ تجلیل از ناشران برتر

تهران- ایرنا- مدیر دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنر از برگزاری رویداد کتاب سال آموزش هنر در سال آینده و تجلیل از ناشران برتر این حوزه خبر داد.

محمد حسین اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر با نام اختصاری «نکته» بیان کرد: بحث آموزش همواره از اهمیت و جایگاه بالایی در حوزه فرهنگ و هنر برخوردار است. یکی از محورهای مهم در بحث آموزش هنر نیز بحث منابع آموزشی، کتاب‌ها، تالیفات و پژوهش‌هایی است که در این حوزه انجام گرفته؛ از سوی دیگر مبانی نظری و عملی در حوزه آموزش‌های هنری وجود دارد که باید به هنر پیوند بخورد تا بتواند یک اثر جاودانه را خلق کند.

برای اولین بار نمایشگاه کتاب های تخصصی آموزش هنر را برگزار کردیم

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع ما در دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنر تصمیم گرفتیم برای ارتباط بیشتر حوزه نشر با آموزش هنر نمایشگاهی برگزار کنیم و از طریق آن بتوانیم هم حوزه نشر و تالیفات هنر را معرفی و هم این که ارتباط موثری بین جامعه هنری، هنرجویان هنر و دانشجویان با مولفان و ناشران برقرار کنیم. از این رو فرآیند برگزاری نمایشگاه از سه ماه پیش کلید زده شد و با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منابع آموزشی کتاب‌های آموزش هنر را استخراج و تعدادی از منابع را خریداری کردیم.

اسماعیلی گفت: در ادامه با ناشران، اتحادیه‌ها و صنوف مرتبط با نشر جلساتی داشتیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم تا در هفته کتاب و کتابخوانی نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر را برای اولین بار در کشور برگزار کنیم که شکر خدا بازخوردهای خوبی نیز از آن دریافت کردیم.

وی درباره جامعه هدف این نمایشگاه نیز توضیح داد: جامعه مخاطبان این نمایشگاه دانشجویان هنر، هنرجویان هنرستان‌ها، مراکز آموزش هنر و آموزشگاه‌های آزاد هنری است. امیدواریم در سال‌های آتی این نمایشگاه را در سطح کمی و کیفی بالاتری برگزار کنیم.

برگزاری رویداد کتاب سال آموزش هنر

مدیردفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنر، همچنین به برگزاری رویداد کتاب سال آموزش هنر اشاره کرد و افزود: در چشم انداز بلند مدتی که برای این امر در نظر گرفتیم، به برگزاری رویداد کتاب سال آموزش هنر رسیدیم، تا بتوانیم در این حوزه کتاب‌هایی که در حوزه آموزش هنر تالیف می‌شوند را مانند سایر رشته‌ها ببینیم و برگزیدگان آن را معرفی کنیم، تا انگیزه‌ای برای ناشران و مولفان این حوزه ایجاد شود. در این فرآیند معرفی ناشران برتر را نیز در نظر داریم. نمایشگاه نیز با انرژی‌های خوبی که از مشتاقان این حوزه در همین مدت کوتاه دریافت کردیم، در سال‌های آینده برگزار خواهد شد.

اسماعیلی به چرایی برگزاری این نمایشگاه در تالار وحدت پرداخت و بیان کرد: ما فضاهای مختلفی را در نظر گرفتیم و بازدید کردیم، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم تا برای سال اول از فضایی که همسان‌تر با مجموعه معاونت است، استفاده کنیم؛ اما برای سال‌های آینده فضای دیگری را در نظر خواهیم گرفت.

دنبال این هستیم تا در سال آینده با یارانه‌هایی که در نظر گرفته می‌شود، تخفیفات بیشتری را برای مخاطبان ایجاد کنیموی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه جای خالی نمایشگاه تخصصی در این ابعاد احساس می‌شد، گفت: نکته مهم همین وجود جای خالی نمایشگاه‌های تخصصی در تمام حوزه‌ها است. در رشته‌های هنری شاید به شکل نقطه‌ای و محدود نمایشگاه‌هایی برگزار شود، اما این که بتوانیم ناشران حوزه آموزش هنر را در یک مکان جمع کنیم، برای نخستین بار است که اتفاق افتاده. از دو وجه به این موضوع پرداختیم، اول با توجه به تالیفات حوزه هنر که زمان‌بر و هزینه‌بر هستند شاید آن توجه ویژه در طول سالیان به ناشران این حوزه نشده باشد.

اسماعیلی افزود: پروسه تولید یک کتاب در حوزه گرافیک، طراحی، موسیقی و... شاید چندین سال توسط مولف زمان ببرد و از سوی دیگر هزینه سنگینی برای چاپ و نشر، کتاب‌های حوزه آموزش صرف می‌شود. بنابراین احساس کردیم برای این که توجه بیشتری به ناشران این حوزه شود، این نمایشگاه می‌تواند اتفاق خوبی را رقم بزند. از سوی دیگر مخاطبان این کتاب‌ها هستند که دانشجویان، هنرجویان و استادان رشته‌های هنری را در بر می‌گیرد که می‌توانند بیایند و تمامی کتاب‌ها را به شکل مجتمع در یک جا ببینند، انتخاب کنند و خریداری کنند که تخفیف‌هایی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. به دنبال این هستیم تا در سال آینده با یارانه‌هایی که در نظر گرفته می‌شود، تخفیفات بیشتری را برای مخاطبان ایجاد کنیم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنر در خصوص رشد کتاب‌های آموزش هنر در طی این سال‌ها نیز بیان کرد: حوزه نشر آموزش هنر و کتاب‌ها و تالیفات در کشور ما رشد بسیار خوبی داشته است و تعداد کتاب‌ها و تالیفات حوزه آموزش هنر متعدد و متکثر شده است. با توجه به برآوردی که داشتیم و صحبت‌هایی که با استادان و هنرمندان در این زمینه انجام دادیم، سطح آثار بالاست و نیازمند این است تا به روزتر شود و توسعه بیشتری پیدا کند.

نمایشگاه کتب تخصصی هنر توسط دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنر معاونت هنری و با همکاری تعاونی انتشارات تهران از شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ تا چهارشنبه ۱ آذر از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ در طبقه دوم تالار وحدت پذیرای علاقمندان به کتب هنری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha