توافق قزاقستان، ازبکستان و جمهوری آذربایجان برای صادرات انرژی سبز به اروپا

تهران- ایرنا- قزاقستان، ازبکستان و جمهوری آذربایجان برای سرمایه‌گذاری مشترک در صادرات انرژی سبز به اروپا موافقت کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از وزارت انرژی قزاقستان، در نشست وزیران انرژی و اقتصاد سه کشور در باکو برای بررسی چشم‌انداز صادرات برق از منابع تجدیدپذیر کشورهای آسیای مرکزی به اروپا از طریق خاک جمهوری آذربایجان توافق حاصل شد.

در ادامه این نشست روسای سازمان های این سه کشور با امضای بیانیه ای مشترک، ظرفیت های سه طرف در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و آمادگی آنها برای پیوستن به پروژه صادرات برق حاصل از منابع جایگزین به اروپا را مورد توجه قرار دادند.

شرکت‌کنندگان با ایجاد یک کارگروه مشترک برای توسعه همکاری در زمینه تبادل انرژی با تاکید بر منابع انرژی تجدیدپذیر در زمینه فرصت‌های توسعه و صادرات هیدروژن سبز و آمونیاک سبز و نیز ایجاد زیرساخت‌های مرتبط موافقت کردند.

نشست بعدی در سطح وزیران اقتصاد و انرژی در تاشکند (ازبکستان) برگزار می‌شود.

تحلیلگران مرکز بریتانیایی امبر(Ember) سال گذشته گزارش دادند که تا پایان سال ۲۰۲۲، کشورهای اتحادیه اروپا برای اولین بار بیشتر انرژی الکتریکی را از منابع تجدیدپذیر به جای گاز دریافت کردند. به گفته آنها، در سال ۲۰۲۲ نیروگاه های بادی و خورشیدی ۲۲ درصد، نیروگاه های گازی ۲۰ درصد و نیروگاه‌های زغال‌سنگ هم ۱۶ درصد از از برق اتحادیه اروپا را تولید کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha