از نظارت تا حمایت در سامانه نظارت مردمی

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح عملکرد «سامانه نظارت مردمی بر کتاب‌های منتشر شده» گفت: در نتیجه فعالیت این سامانه اگر خلایی در عملکرد دفتر توسعه و ترویج کتابخوانی وجود داشته باشد، مشخص می‌شود و همچنین مردم می‌توانند با معرفی آثار خوب، این وزارتخانه را در خرید کتاب کمک کنند.

یاسر احمدوند در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، درباره اظهار نظرهایی که در خصوص سامانه نظارت مردمی بر کتاب‌های منتشر شده انجام شده است، گفت: تعداد زیادی از افرادی که اظهارنظر کرده بودند، با کارکرد این سامانه و دلیل راه‌اندازی آن آشنایی کافی نداشتند. اما افرادی که سامانه را دیدند و با شیوه کار آن آشنا شدند تایید کردند که این سامانه می‌تواند به مساله کتاب، ناشران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کند.

هویت فردی که مطلبی را اعلام می‌کند روشن و معلوم است، در نتیجه ارائه گزارش غیردقیق یا ناشی از رقابت صنفی و تخریب افراد در این سامانه، مدیریت می‌شود

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه سامانه نظارت مردمی، نظرهای مردم در حوزه کتاب را جمع‌آوری می‌کند، ادامه داد: مردم می‌توانند اظهارنظرهایشان درباره کتاب‌های مختلف را در این سامانه ارائه کنند. بخش نخست این سامانه راه‌اندازی شد که اگر مردم در کتابی موارد مغایر با مصوبه ۶۶۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدند بتوانند اعلام کنند. برای اعلام باید کد ملی و شماره تلفن همراه را در سامانه بارگذاری شود و هویت فردی که مطلبی را اعلام می‌کند روشن و معلوم است، در نتیجه ارائه گزارش غیردقیق یا ناشی از رقابت صنفی و تخریب افراد در این سامانه، مدیریت می‌شود.

به گفته او پیش از این گاهی افرادی با عناوین نامشخص به ناشر، نویسنده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فشار می‌آوردند که این کتاب چرا مجوز گرفته است. فعالیت این سامانه راهکاری است برای افرادی که اعتراضی دارند تا در فضایی روشن، مشخص، با هویت و شناسنامه ارائه نظر کنند و با انتقادها و فشارها در فرآیند روشنی مواجه باشیم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در نتیجه فعالیت سامانه نظارت مردمی، نظر افرادی نسبت به عملکرد یک کتاب اعتراض دارند در فضای مشخص تجمیع می‌شود، افزود: به نظرم این اقدام باعث می‌شود ناشران، نویسنگان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بعضی از مواضع با صحنه مبهم مواجه نباشد.

از نظارت تا حمایت در سامانه نظارت مردمی
یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مجوز صادره از دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی معتبر است

احمدوند با تاکید بر اینکه راه‌اندازی سامانه نظارت مردمی به دلیل بی‌اعتبار بودن مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی به عنوان دبیرخانه هیات نظارت، از مجوزهایی که توسط این دفتر صادر شده‌است، دفاع می‌کند، آن مجوز معتبر است مگر اینکه روشن شود، کتابی که منتشر شده با مجوزی که صادر شده، مغایر بوده است.

وزارت فرهنگ از مجوزهایی که توسط این دفتر صادر شده‌است، دفاع می‌کند

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ممکن است ناشری از روی سهو یا عمد متنی را که مجوز گرفته، منتشر نکند و برای انتشار کتاب از متنی که مجوز ندارد، استفاده کند، کتاب در کتاب‌فروشی عرضه شود و به دست مردم برسد. گزارش‌ها در سامانه نظارت مردمی کمک می‌کند تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطلع شود که مغایرتی با مجوز صادر شده وجود دارد یا نه.

به گفته او ممکن است در نتیجه فعالیت سامانه نظارت مردمی بر کتاب‌های منتشر شده، نظارت عمومی بر فعالیت سالم نشر روی دهد و اگر افرادی با متنی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز می‌گرفتند اما از متن دیگری برای انتشار کتاب استفاده می‌کردند، نتوانند به این روش فعالیت ادامه بدهند.

احمدوند با اشاره به اینکه عملکرد ناشران در انتشار کتاب بعد از دریافت مجور پیگیری می‌شود، افزود: در سال گذشته مجبور به دعوت تعدادی از ناشران به هیات تخلف به دلیل تفاوت متن مجوز گرفته و متن منتشر شده شدیم. به این ناشران تذکر داده شد و موارد انضباطی برای آنان اعلام شد. به دلیل این نیاز بود که از مردم کتابخوان کمک گرفته شد.

ضرورت ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

احمدوند با تاکید بر اینکه یکی از دلایل راه‌اندازی سامانه نظارت مردمی ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابی را ارزیابی می‌کند، به آن مجوز می‌دهد، در این سامانه از مردم می‌پرسد تا درباره کتابی که مجوز دریافت کرده است، نظر دهند. این اقدام برای بهبود فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ممکن است براساس گزارش مردم احساس کنیم ارزیابان در موضوعی توجه کافی نداشتند؛ در نتیجه اشکال‌ها و خلاهای موجود در فرایند نظارت را متوجه می‌شویم و می‌توانیم آن‌ها را تکمیل و رفع کنیم.

در این سامانه نویسندگان و پدیدآورندگان خوب شناسایی می‌شوند و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید کمک می‌شود

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از فعالیت سامانه نظارت مردمی به جمع‌آوری پیشنهادهای اهالی فرهنگ اختصاص دارد، ادامه داد: در این بخش آثار خوب معرفی می‌شوند. نظارت و مشارکت مردم صرفا در این نیست که اگر ایرادی در کتابی دیدند، اعلام کنند. ممکن است کتابی را بخوانند یا با کتابی آشنا شوند که قابل توصیه، ترویج و حمایت است، در بخشی از سامانه از این کتاب‌ها حمایت می‌شود.

به گفته او در این بخش سامانه نویسندگان و پدیدآورندگان خوب شناسایی می‌شوند و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید کمک می‌شود.

احمدوند با تاکید بر اینکه جمعی از نخبگان و کارشناسان در دفتر توسعه و کتابخوانی برای ارزیابی کتاب فعالیت می‌کنند، افزود: می‌توانیم از نظرهای مرمی هم در این حوزه استفاده کنیم. همانطور که در نظارت از نظر مردم استفاده می‌کنیم، می‌توانیم در حمایت هم نظر مردم را بگیریم و آن‌ها را مشارکت دهیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha