روایتی از یک خبرI دور زدن تنگه مالاکا؛ برنامه تایلند برای اتصال اقیانوس هند و آرام

تهران- ایرنا- نخست وزیر تایلند همزمان با برگزاری نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) بدنبال جذب سرمایه‌گذار برای طرحی قدیمی است که براساس آن پلی زمینی در این کشور جنوب شرقی ایجاد و جایگزین تنگه باریک مالاکا در سنگاپور شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سرتا تاویسین نخست‌وزیر تایلند از زمان رسیدن به مقام نخست‌وزیری در ماه اوت (مرداد/ شهریور)، خود را به «فروشنده» اصلی این کشور تبدیل کرده و به سراسر جهان سفر می‌کند تا از سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای تقویت اقتصاد راکد تایلند حمایت کند.

وی بدنبال استفاده از فرصت نشست سازمان همکاری‌های آسیا-اقیانوسیه (اپک) در سان‌فران‌سیسکوی آمریکاست تا این پروژه را به تعداد دیگری از سرمایه‌گذاران بالقوه معرفی کند.

پیشینه

تایلند بدنبال آن است تا از طریق جذب ۲۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، یک مسیر تجاری جدید را جایگزین عبور کشتی‌ها از تنگه مالاکا در سنگاپور کند. براین اساس، بانکوک قصد دارد با ساخت یک پل ۱۰۰ کیلومتری بر روی باریک‌ترین بخش از شبه جزیره مالایا، اقیانوس هند را بدون نیاز به عبور کشتی‌ها از تنگه مالاکا، به اقیانوس آرام متصل کند.

تنگه مالاکا یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای تجاری آبی در دنیاست که در امتداد نوک سنگاپور قرار دارد.

روایتی از یک خبرI دور زدن تنگه مالاکا؛ برنامه تایلند برای اتصال اقیانوس هند و آرام

مقامات تایلندی می‌گویند در صورت راه‌اندازی این مسیر تجاری و ساخت این پل ۱۰۰ کیلومتری، زمان حمل‌ونقل تا چهار روز و هزینه حمل‌ونقل نیز ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

با این حال باید توجه داشت که طرح نخست وزیر تایلند، طرح جدیدی نیست و از قرن هفدهم طرح‌های مختلفی مانند ساخت پل زمینی یا حفر کانال توسط کشورهای منطقه مطرح شده بود. دولت‌های پیشین تایلند به رهبری پرایوت چان-اچا و تاکسین شیناواترا نیز چنین طرح‌هایی را مطرح کرده بودند اما نگرانی جهانی بابت تاثیر این پروژه‌ها بر حیات وحش و جوامع محلی مانع از اجرایی شدن آنها شده بود.

تاکنون برخی از شرکت‌های چینی و همین طور عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری در این طرح بلندپروازانه ابراز تمایل کرده‌اند.

نخست وزیر تایلند می‌گوید ساخت این پل باعث ایجاد ۲۸۰ هزار شغل در کشورش خواهد شد که این روزها با بحران بیکاری و رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

اهمیت موضوع

پروژه پل زمینی تایلند دارای ظرفیت بالایی برای تبدیل کردن این کشور به یک هاب ترانزیتی و همزمان نقطه عطف ژئوپلیتیکی است. قدرت‌های رقیب در منطقه جنوب شرق آسیا درباره این موضوع در حال رقابت با یکدیگر هستند ولی با این حال سرتا تاویسین نخست‌وزیر تایلند قصد دارد تا به استقبال تمامی سرمایه‌گذاران برود تا شاید از بروز تنش در منطقه جلوگیری کند.

وی پیشتر و در جریان مجمع «طرح کمربند و جاده» چین، طرح خود را به لی کیانگ نخست وزیر فقید این کشور معرفی کرده بود تا شاید از این راه بتواند نظر سرمایه‌گذاران چینی را جلب کند.

با این حال از ابتدای هفته جاری، نخست وزیر تایلند در تلاش بوده تا طرح خود را به سرمایه‌گذاران آمریکایی معرفی کند.

دولت تایلند قصد دارد این پل زمینی را تا پایان سال ۲۰۳۹ تکمیل کند و می‌گوید با ساخت این پل، جریان حمل‌ونقل کالا تضمین خواهد شد زیرا که ظرفیت تنگه مالاکا از همین امروز هم با فشار فزاینده‌ای روبه‌روست.

ارزیابی

تنگه مالاکا از مهم‌ترین مسیرهای تجاری دریایی دنیاست که بخش اعظم انرژی مورد نیاز چین، از آن عبور می‌کند. با این حال کنترل این تنگه در اختیار آمریکایی‌هاست و یکی از نگرانی‌های عمده چین در بروز هرگونه تنشی با آمریکا، از دست دادن این مسیر تجاری است.

مجله آمریکایی تایم درباره طرح نخست وزیر تایلند می‌نویسد که سرمایه‌گذاران غربی نگران تاثیرات زیست‌محیطی و اختلالات احتمالی در جنوب تایلند هستند و از سوی دیگر این سوال را مطرح می‌کنند که دولت تایلند چگونه از پس پرداخت بدهی خود به آنها بدون تاثیرگذاری بر اقتصاد بحران‌زده این کشور در کوتاه‌مدت برخواهد آمد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha