۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۰۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85289735
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برایند افزایش تهدیدهای ژئوپلتیکی در حوزه انرژی چگونه خواهد بود؟

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت «بیکر هیوز» که از بزرگترین شرکت‌های خدمات میادین نفتی جهان به شمار می‌رود، هشدار داد که تهدیدهای ژئوپلتیکی نیم قرن گذشته به بالاترین سطح رسیده و نگرانی‌ها را درباره عرضه انرژی افزایش داده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، لورنزو سیمونلی (Lorenzo Simonelli) در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت: از برخی شنیده است که به لحاظ تاریخی به دوران تحریم نفتی سال ۱۹۷۳ و چیزی شبیه آن برگشته ایم. جنگ اوکراین و خاورمیانه عامل تهدید و بروز بی ثباتی اقتصادی مشابهی است که در دوران تحریم نفتی سال مورد اشاره رخ داد.

فایننشال تایمز نوشت: اظهارات این مقام نفتی جهان در حالی مطرح شده که درگیری بین رژیم صهیونستی با نیروهای حماس در خاورمیانه، اوضاع ژئوپلتیکی شکننده کنونی را با نزدیک شدن به پایان دومین سال حمله تمام عیار روسیه به اوکراین، وخیم تر کرده است.

شرکت بیکر هیوز یکی از سه شرکت اصلی ارائه دهنده خدماتی نفتی در جهان در کنار شرکت های اس‌ال‌بی و هالیبرتون است که مسئولیت حفر چاه و لوله گذاری در سراسر جهان از تگزاس تا غرب آفریقا را برعهده دارد. این شرکت همچنین یکی از عرضه کنندگان اصلی تجهیزات گاز طبیعی مایع در بحبوحه افزایش تقاضای گاز دریایی و تلاش اروپا برای کاهش واردات گاز از روسیه و افزایش تقاضای جهانی انرژی است.

بر اساس این گزارش، قیمت های نفت سال گذشته بعد از حمله روسیه به اوکراین به بیش از ۱۳۰ دلار در هر بشکه رسید. قیمت این محصول ماه گذشته نیز بعد از حمله نیروهای حماس به مواضع رژیم صهیونیستی به حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید اما از آن زمان به بعد تا حدی فروکش کرده و با کاهش نگرانی ها درباره بروز درگیری گسترده تر در خاورمیانه در روز جمعه، به حدود ۸۰ دلار کاهش یافت.

برایند افزایش تهدیدهای ژئوپلتیکی در حوزه انرژی چگونه خواهد بود؟

سیمونلی در این زمینه گفت: [رژیم] اسرائیل تولید کننده قابل توجه نفت خام نیست و درگیری در آنجا چشم انداز عرضه یا تولید نفت را تغییر نداده است.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: تحلیلگران مدعی اند دخالت ایران در این جنگ می تواند قیمت ها را افزایش دهد و خاطرنشان کرد که استفاده روسیه از صادرات گازی خود به عنوان سلاح، اروپا را ترغیب به افزایش تقاضای گاز طبیعی مایع به ویژه از آمریکا کرده که این فرایند با ساخت تاسیساتی که شرکت بیکر هیوز در تامین تجهیزات آن نقش دارد، همراه شده است.

شرکت بیکر هیوز پیش بینی کرده که سفارش تجهیزات گاز طبیعی مایع به ارزش ۹ میلیارد دلار را برای سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ثبت کند که بیش از سه برابر سفارشات ۲ سال قبل است.

رئیس این شرکت اظهار داشت اروپا نشان داد که وابستگی به فقط یک منبع برای تامین انرژی دشوار است.

بر اساس این گزارش، قیمت گاز در اروپا بعد از حمله به اوکراین به ۳۰۰ یورو در مگاوات ساعت رسید و در حالی که کشورهای این قاره برای جایگزین کردن واردات ارزان از روسیه دست و پنجه نرم می کردند، اوضاع بازارها همچنان پرتنش بود. زمستان گرم در سال گذشته و اقدام کشورهای اروپایی برای تقویت ذخایر خود به آنها برای مقابله با این اوضاع کمک کرد.

از سوی دیگر، رونق بازار گاز طبیعی مایع در اروپا انتقاد حامیان محیط زیست را برانگیخته و آنها هشدار می دهند که این امر می تواند تلاش های این قاره را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تضعیف کند.

اما به گفته سیمونلی این سوخت از طریق جایگزینی با زغال سنگ به کاهش گازهای گلخانه ای کمک کرده و همچنان تا سال های آینده بخشی از ترکیب انرژی باقی خواهد ماند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha