جلال‌زاده: دیپلماسی رئیسی، پیشران سیاست خارجی ایران در مساله غزه است

تهران - ایرنا - رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سران کشورهای اسلامی، هیچ اراده‌ای برای کار جدی در موضوع فلسطین و غزه را ندارند و تنها رئیس‌جمهور اسلامی ایران بود که در حوزه دیپلماسی تحرک به خرج داد؛ لذا دیپلماسی رئیسی پیشران سیاست خارجی ایران در مساله غزه است. 

وحید جلال‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه پارلمانی ایرنا، با حائز اهمیت خواندن سفر رئیس جمهور به عربستان و شرکت در نشست اضطراری ریاض اظهار کرد: بدون تحرک دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و شخص رئیس‌جمهور، این نشست امکان برگزاری نداشت؛ گفت‌وگوهای تلفنی و رایزنی‌ها و ارسال پیام‌های مکتوب در جهانی‌سازی مساله‌ی غزه و حتی در بیداری کشورهای اسلامی بسیار موثر بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: تماس‌های تلفنی که آیت‌الله رئیسی با سران کشورهای اسلامی و غیر اسلامی برقرار کرد نیز در تحریک تصمیم‌سازی سران کشورها بسیار موثر بود و در نهایت به این نشست منتهی شد؛ اگر این تحریکات دیپلماتیک نبود قطعا این اتفاق نمی‌افتاد.

وی با اشاره به سفر خود و همکارانش از کمیسیون امنیت ملی به کشورهای مختلف گفت: سران کشورهای اسلامی، هیچ اراده‌ای برای کار جدی در موضوع فلسطین و غزه را ندارند و تنها رئیس‌جمهور اسلامی ایران بود که در حوزه دیپلماسی تحرک به خرج داد؛ لذا دیپلماسی آیت‌الله رئیسی پیشران سیاست خارجی ایران در مساله غزه است.

جلال‌زاده با اشاره به سخنرانی قوی، عادلانه و ضدآمریکایی رئیس جمهور در نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی اظهار کرد: تنها کشوری که به شراکت میدانی و نقش اول آمریکا در تجاوزات رژیم صهیونیستی و کشتار مردم غزه اشاره کرد، آیت‌الله رئیسی بود. وی گفت: برخی پیشنهادات بسیار مهم و فوق‌العاده‌ای که رئیس جمهور در این نشست ارائه کرد، قبل از تشکیل نشست سران توسط دیپلمات‌های ما در بیانیه گنجانده شده بود و مورد توجه رسانه‌های منطقه و جهان نیز قرار گرفت.

وی با اشاره به نشست‌های رئیس‌جمهور در حاشیه اجلاس سران کشورهای اسلامی اظهار کرد: به اعتقاد من، مهم‌ترین این نشست‌ها جلسه‌ای بود که رئیس‌جمهور با «ال‌سیسی» رئیس جمهور مصر داشت زیرا بعد از داستان «کمپ دیوید»، ما با مصر قطع ارتباط کرده بودیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: در سفری که به نیویورک داشتیم، وزیر امور خارجه کشورمان با همتای مصری خود دیدار کرد که دیدار سازنده و رو به جلویی بود؛ قطعا دیدار روسای جمهور ایران و مصر هم برای منافع دو کشور و هم برای حل مسئله فلسطین و غزه می‌تواند مهم ارزیابی شود و رسانه‌های منطقه و غربی نیز چنین برداشتی داشتند.

جلال‌زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران با حضور قوی خود در نشست اضطراری ریاض نشان داد که همچنان پرچمدار واقعی آرمان فلسطین و آزادی مسجدالاقصی است و ثابت کرد در حمایت از گروه‌های مبارز فلسطینی، هیچ تحفظی ندارد و آماده هرگونه همکاری است. وی افزود: درک صحیح شخص رئیس‌جمهور از شرایط منطقه و جهان اسلام و محیط بین‌الملل، قدرت چانه‌زنی و دیپلماسی جمهوری اسلامی را بالا برده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: جمهوری اسلامی قطعاً تلاش‌های خود را برای متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی به این نشست و گفت‌وگوهای تلفنی و چنین کارهایی بسنده نخواهد کرد و به عنوان کشور محور جبهه مقاومت از راه‌های دیگری نیز برای متوقف کردن ماشین جنگی رژیم صهیونیستی استفاده می‌کند.

این نماینده مجلس افزود: جهان اسلام این روزها در برابر آزمون سخت و سرنوشت‌سازی قرار گرفته است و نشست ریاض می‌توانست تاریخ‌سازی کند و با یک اقدام عملی مقابل رژیم صهیونیستی بایستد. بیانیه پایانی با محکومیت، مطالبه و خواستن همراه بود.

جلال‌زاده گفت: نیاز مردم فلسطین، قطع ارتباط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، تحریم اقتصادی، تحت فشار قرار دادن آمریکا و رژیم صهیونیستی در قطع فوری حملاتش در نسل‌کشی غزه است.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha