آمار دقیق از معتادان متجاهر در خراسان جنوبی ارائه شود

بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به چالش راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ (درمان اجباری اعتیاد) در این استان گفت: نیاز است آمار دقیقی از معتادان متجاهر که در انظار عمومی استعمال مواد مخدر دارند، ارائه شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدرضا طالبی روز یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی افزود: تا زمانی که مجوز از سطح کلان کشور صادر نشود نمی‌توانیم چنین مرکزی را راه‌اندازی کنیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته مکانی به ظرفیت ۴۰ نفر معرفی کردیم اما کمیته کشوری نپذیرفت لذا پیگیر هستیم در زمینی به مساحت سه هکتار مرکز ماده ۱۶ را طبق استانداردهای کشوری احداث کنیم که هزینه‌های ساخت آن از اعتبارات ملی و دیگر منابع تامین خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: تا زمان احداث این مرکز که ساخت آن حداقل ۲ سال بعد از کلنگ‌زنی زمان می‌برد، از ظرفیت خالی مراکز ماده ۱۵ بهزیستی (درمان اختیاری اعتیاد) می‌توان برای پذیرش معتادان متجاهر استفاده کرد.

وی اضافه کرد: نباید دستگاه قضایی هر فرد بی خانمان که توسط پلیس دستگیر می‌شود را به عنوان معتاد متجاهر معرفی کند بلکه ملاک همان تعریف در قانون است.

طالبی همچنین گفت: مراکز ترک اعتیاد نباید در مرکز استان متمرکز شود بلکه باید دسترسی به این مراکز در همه شهرها به خصوص مناطق مرزی فراهم باشد و تقسیم جغرافیایی مراکز ترک اعتیاد براساس درصد ابتلای هر منطقه انجام شود.

وی افزود: در حوزه اشتغالزایی معتادان بهبود یافته نیز تاکنون موفق نبوده‌ایم و لازم است در طرح یاریگران زندگی به این بخش پرداخته شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نقشه استعمار برای رواج مصرف مواد مخدر در کشور گفت: از قرن‌های گذشته سیاست استعمارگران بر این بوده که ایران اسلامی را عقب نگه دارند تا برنامه‌های استعماری خود را ادامه دهند و منافع کلانی هم داشتند لذا یکی از برنامه‌های دشمن به ویژه انگلیس اعتیاد مردم به مواد مخدر بود.

وی افزود: وقتی فرد به مواد مخدر مبتلا شود نسبت به بسیاری از داشته‌های خود بی تفاوت می‌شود به خصوص وقتی به سمت مواد مخدر صنعتی حرکت کند.

طالبی گفت: دشمن با این کار قصد بی اراده کردن ملت را داشته و هنوز هم این روند ادامه دار است حتی در جنگ ترکیبی تمام عیار ابتلای مردم به ویژه جوانان به مواد مخدر دنبال می‌شود لذا همه دستگاه‌هایی که مسئولیت و توانمندی دارند باید در راستای اقدامات فرهنگی هم‌افزایی داشته باشند تا مصرف مواد مخدر به حداقل برسد.

وی اضافه کرد: کشفیات مواد مخدر در استان بالا است اما قاچاقچیان شگردهای جدید و متنوع دارند همچنین در حوزه خرده فروشان کار مقابله‌ای صورت می‌گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای امسال ۲۳ کودک دارای اعتیاد در مراکز ترک اعتیاد استان درمان شدند همچنین از ابتدای امسال چهار مرکز دولتی درمان اعتیاد راه‌اندازی شده و چهار مرکز تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.

محمدرضا حسنی مقدم با بیان اینکه از حدود پنج سال پیش مجوزی برای کمپ‌های بخش خصوصی صادر نشده ادامه داد: در حال حاضر روند تسهیل شده با این وجود در شهرهای خوسف، سرایان و بشرویه هنوز مرکز دولتی نداریم.

وی با اشاره به اینکه مساله ضرب و شتم معتادان به طور جدی تحت نظارت است و رصد کامل انجام می‌شود گفت: بعد از حادثه تلخ لنگرود نظارت‌ها تشدید شده تا کنترل‌های لازم انجام شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی افزود: ۶۸ تن انواع مواد مخدر از ابتدای امسال در استان مواد مخدر امحا شده که از لحاظ حجم و نوع مواد اقدام بی نظیر در کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ روستای استان تحت پوشش طرح یاریگران زندگی قرار گرفته است گفت: هر سال باید ۳۰ درصد روستاها تحت پوشش طرح قرار گیرد تا طی سه سال پوشش ۱۰۰ درصد شود.

حسنی مقدم عنوان کرد: ورزش و آموزش نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد دارد و به نظر می‌رسد تمرکز طرح یاریگران زندگی باید به این سمت باشد.

وی افزود: طرح والدین پیشگام در آموزش و پرورش، یاریگران هلال و یاریگران کار و تولید از دیگر طرح‌هایی است که با همکاری دستگاه‌های مرتبط اجرایی می‌شود، چهار طرح فرهنگی در آموزش و پرورش خراسان جنوبی در حال اجراست و می‌طلبد شهرستان‌ها همکاری بیشتری در اجرای این طرح‌ها داشته باشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: حداقل نیمی از جمعیت استان دانش آموز یا اولیای آنها هستند لذا طرح یاریگران زندگی اگر به خوبی اجرا شود بیش از ۶۰ درصد جمعیت استان را پوشش خواهیم داد.

وی افزود: در حوزه فرهنگی و پیشگیری همه دستگاه‌های اجرایی پای کار هستند اگرچه به نظر می‌رسد فعالیت‌ها باید تقویت شود.

حسنی مقدم با اشاره به کسب رتبه برتر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در کشور گفت: تاکنون ۶۰ درصد فعالیت‌های فرهنگی شورا در حوزه پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر موثر بوده و هنوز به اندازه ۴۰ درصد جای کار باقی است.

وی گفت: گستردگی حوزه مواد مخدر، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی ایجاب می‌کند که تلاش شبانه روزی در حوزه مبارزه با مواد مخدر داشته باشیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی در آلوده ترین نقاط هم میزان مصرف مواد مخدر کم شده که در این زمینه جشنواره‌های ورزشی و ترویج بازی‌های بومی و محلی اثرگذار بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha