امضای ۶ تفاهم‌نامه بین پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و دانشگاه‌های عراق

تهران- ایرنا- پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری ایران و دانشگاه‌های بصره، الزهرا، بابل، المستقبل، واسط و قاسم الخضراء در عراق برای تقویت ارتباطات علمی و تحقیقاتی خود تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، هیات پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری شامل جواد محمدی رییس پژوهشگاه، کمال الدین حق بین رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی، سید محمدامین موسوی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی، محمدعلی ملبوبی معاون فناوری و حجت اله ربانی از دانشگاه های بصره، الزهرا، بابل، المستقبل، واسط و قاسم الخضراء بازدید و با روسا و مقامات آن دانشگاه ها و مراکز علمی، نشست های تخصصی در خصوص نحوه گسترش همکاری های علمی مشترک برگزار کردند.

بر اساس خبر رسیده از پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در همین راستا، ۶ یادداشت تفاهم و تفاهم نامه با دانشگاه های مذکور به امضای روسای طرفین رسید.

مفاد این تفاهم‌نامه ها شامل شروع طرح های تحقیقاتی مشترک قابل اجرا توسط دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، اشتراک گذاری تلاش ها برای شروع دوره های اعتبار مشترک تاییدشده در زیست‌فناوری، برگزاری کارگاه های حرفه ای در پژوهشگاه و دانشگاه های عراق برای به روز رسانی دانش و تخصص اعضای هیات علمی، پیگیری مراحل قانونی برای افتتاح شعبه پژوهشگاه در دانشگاه های عراق و هموارسازی راه برای افتتاح مرکز تحقیقات مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی در دانشگاه های عراق است.

افزایش همکاری‌ پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و دانشگاه‌های عراق/امضای ۶ تفاهم‌نامه

همچنین بر این دو طرف تفاهم کردند در زمینه تبلیغات، تشویق و به اشتراک گذاری پتانسیل ها در برگزاری کنگره های مربوط به زیست‌فناوری، استارت‌آپها و نمایشگاه های نوآوری در پژوهشگاه و دانشگاه های عراق، همکاری برای راه اندازی مجله بین المللی زیست‌فناوری در دانشگاه های عراق، تبادل استاد و دانشجویان، همکاری برای ارتقای بازاریابی استارت آپ های زیست‌فناوری هر دو طرف و ایجاد میزهای دائم همکاری های علمی مشترک پژوهشگاه و دانشگاه های عراق در هر موسسه همچنین برگزاری جلسات سالانه منظم برای بررسی و ارتقای پیشرفت برنامه های مشترک همکاری کنند.

افزون بر این، هیاتی از مسئولان و اعضای هیات علمی دانشگاه بصره نیز پیش از این از پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری بازدید کرده بودند و این سفر در پاسخ به درخواست دانشگاه های مذکور و با هدف ارتقای تعاملات علمی بین المللی با کشور همسایه و مسلمان انجام شده بود.

افزایش همکاری‌ پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و دانشگاه‌های عراق/امضای ۶ تفاهم‌نامه

محمدی ضمن اشاره به دستاوردهای مثبت این سفر علمی در این باره اظهار داشت: با توجه به سیاست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر افزایش دیپلماسی علمی و وجود ظرفیت های مشترک، امید است در آینده نزدیک برنامه اجرایی مشترک و پروژه های پژوهشی، آموزشی و فناوری در راستای موارد مورد توافق طرفین آغاز و عملیاتی شود.

وی افزود: توافق های خوبی با دانشگاه‌های عراق داشتیم و این مراکز علمی تمایل فراوانی به برقراری ارتباطات علمی، تربیت نیروی انسانی متخصص و انجام پروژه های کاربردی دارند که با تشکیل کارگروه‌های مشترک کاری پیگیری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری مهم‌ترین مرکز تحقیقاتی زیر نظر وزارت علوم و فعال در زمینه مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به عنوان یک موسسه پژوهشی و برای انجام تحقیقات علمی‌صنعتی و به‌ویژه کاربردی، بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی در سال ۶۶ تاسیس شد تا جهت نیل به اهدافی همچون تحقیقات در زمینه های مختلف علوم زیستی، پزشکی، ‌ کشاورزی، دارویی و زیست‌فناوری گام بردارد و آموزش و تربیت متخصصان و محققان دانشگاه های کشور را به عهده گیرد.

این پژوهشگاه از سه پژوهشکده زیست فناوری کشاورزی، زیست فناوری پزشکی و زیست فناوری صنعت و محیط زیست تشکیل شده است که هر کدام از این پژوهشکده ها نیز دارای سه گروه پژوهشی هستند. گروه ها نیز اولویت های خاص خود را بر مبنای تخصص، امکانات و نیازهای جامعه تعریف می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha