فرانسه با وجود مخالفت آلمان، آماده فروش جت‌های جنگنده به هند و عربستان سعودی است

تهران- ایرنا- فرانسه در حالی برای فروش جت‌های جنگنده رافال به عربستان سعودی و هند آماده می‌شود که آلمان به دلیل جنگ عربستان و حوثی‌های یمن از فروش هواپیماهای جنگی به ریاض جلوگیری می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای تحلیلی بریکینگ دیفنس، فرانسه مذاکرات خود با هند و عربستان سعودی که به طور بالقوه می تواند زمینه ساخت ۸۰ جت جنگنده رافال باشد را آغاز کرده است اما به همان اندازه که این پروژه‌ها سودآور هستند، پروژه جنگنده نسل بعدی «سامانه نبرد هوایی آینده» ((FCAS) / SCAF) که توافقی میان فرانسه، آلمان و اسپانیا است را تهدید می کنند.

اوایل این هفته، روزنامه تایمز گزارش داد: آلمان ممکن از این برنامه کناره گیری کند و به برنامه رقیب (GCAP)، که توسط ایتالیا، ژاپن و انگلیس راهبری می شود، بپیوندد.

سخنگوی وزارت دفاع آلمان به بریکینگ دیفنس گفت: این گمانه زنی ها اشتباه است اما تحلیلگران می گویند که تیرگی روابط صنعتی بین برلین و پاریس همچنان باعث ایجاد مشکل خواهد بود.

تنش گذشته بین ایرباس و داسو (شرکت تولید کننده جنگنده های رافال) بر سر یک قرارداد نمایشگر که دو سازنده برای توسعه اولین نسخه از جنگنده نسل بعدی لازم بود، در دسامبر ۲۰۲۲ با امضای قرارداد دیرهنگام پایان یافت. بنا به گزارش ها، مشکلات پیرامون سیستم های کنترل پرواز، عامل اصلی اختلاف بوده است، این قرارداد به رغم لبخندهای هنگام امضای قرارداد، یک شراکت ناراحت کننده باقی مانده است.

پل لور، سفیر سابق انگلیس در آلمان، گفت: هیچ اطلاعات خاصی در مورد آلمان در مورد خروج از طرح «سامانه نبرد هوایی آینده» ندارد.

به طور رسمی، برلین مسائل را بسیار متفاوت می بیند و همچنان به این توافق اعتماد می کند.

سخنگوی وزارت دفاع آلمان افزود: آلمان به پروژه مشترک با فرانسه و اسپانیا پایبند است و گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر خروج آلمان از این کشور نادرست است. اولین نمایشگر جنگنده های نسل چهارم در چهارچوب این قرارداد [FCAS] در حال حاضر در حال ساخت است. ما در مسیر درستی هستیم و به این راه ادامه خواهیم داد.

مقامات فرانسوی تأیید کردند که آلمان همچنان شریک پروژه است و اضافه کردند که آنها هیچ ایده ای ندارند که روزنامه تایمز مقاله خود را بر چه حقایق ادعایی قرار داده است.

اگر تحولات در چیدمان شرکای «سامانه نبرد هوایی آینده» آشکار شود، رو در رویی سیاسی می تواند در معامله رافال با عربستان سعودی به ضرر فرانسه باشد. الزامات عربستان صعودی برای جنگنده های نسل چهارم، به طور موثر فرانسه و آلمان را در مقابل یکدیگر قرار می دهد زیرا آلمان بخشی از کنسرسیوم چهار کشور یوروفایتر است. در حال حاضر، برلین به دلیل درگیری با حوثی‌های یمن، فروش جنگنده‌های اروپایی به عربستان سعودی را محدود کرده است اما انگلیس به شدت بر آلمان فشار می‌آورد که برای فروش جنگنده های جدید تسلیم شود، اگر لندن و برلین به توافقی دست یابند، به امیدهای فرانسه برای فروش رافال به عربستان پایان خواهد داد.

به گزارش سرویس خبری فرانسه، سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه، ماه گذشته به خبرنگاران گفت: «گفت‌وگوها» برای تضمین فروش رافال در جریان است.

وزنامه تجاری فرانسوی La Tribune Dimanche نیز به تازگی گزارش داد: ریاض به طور خاص از داسو خواسته است تا مبلغ پیشنهادی خود برای ۵۴ هواپیمای رافال را تا ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) ارائه کند.

برای فرانسه، سفارش نیروی دریایی هند برای ۲۶ جت پیکربندی شده نیروی دریایی رافال، قطعی تر است. آژانس تدارکات دفاعی فرانسه چند روز پیش یک پیشنهاد رسمی از وزارت دفاع هند دریافت و به طور رسمی مذاکرات قرارداد نهایی آغاز شد.

این قرارداد اولین بار توسط نارندرا مودی، نخست وزیر هند در ژوئیه گذشته، زمانی که او مهمان افتخاری در جشن روز باستی فرانسه بود، اعلام شد.

آخرین معامله نیز پس از آن صورت گرفت که فرانسه تحویل ۳۶ هواپیمای رافال به هند را در سال گذشته انجام داد.

به گزارش ایرنا، نیروی دریایی و دولت هند، تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند این قرارداد خرید در اولین فرصت امضا می شود تا ناوهای هندی بتوانند به زودی جنگنده‌های فرانسوی را برای اطمینان از برتری دهلی نو در منطقه اقیانوس هند به کار گیرند.

این قرارداد به ارزش حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو توسط شورای خرید دفاعی هند درست قبل از سفر نخست وزیر هند به فرانسه به عنوان مهمان دولتی برای رژه روز باستی امسال در ژوئیه (تیر) امضا شد.

طبق این پیشنهاد، نیروی دریایی هند ۲۲ هواپیمای تک سرنشین رافال مارین به همراه چهار هواپیمای آموزشی دریافت خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha