استاندار: ستاد بحران همدان باید برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از بارش‌ها آماده باشد

همدان- ایرنا- استاندار همدان گفت: ستاد بحران همدان با توجه به احتمال بارش های با حجم بالا در ایام پیش رو باید از آمادگی لازم به منظور مقابله با حوادث غیرمترقبه برخوردار باشد.

علیرضا قاسمی فرزاد روز پنجشنبه در دومین نشست ستاد مدیریت بحران استان همدان اظهار کرد: براساس گزارش اداره کل هواشناسی استان امسال بارش‌های فراتر از میانگین در ماه های آینده و پیش بینی شده است و برهمین اساس دستگاه‌ها به ویژه دستگاه های مرتبط با ستاد مدیریت بحران باید پیش بینی ها و آمادگی های لازم برای مخاطرات احتمالی را داشته باشند.

وی از ستاد مدیریت بحران استان خواست مانند سال های گذشته با پیش بینی صحیح به مدیریت بهتر این حوزه کمک کند و با درنظر گرفتن سابقه رخدادهای گذشته برنامه ریزی لازم مد نظر قرار گیرد و مجموعه دستگاه ها، شهرداری ها دهیاری ها در راستای پیگیری مصوبات قبلی مراقبت های لازم را داشته باشند.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه مسیرها و مسیل ها به‌خصوص مسیر رودخانه های درون شهرها و روستاها توسط شهرداری ها و با نظارت فرمانداری ها و دفتر فنی استانداری لایروبی و پاکسازی شوند،گفت: با تدابیری که اتخاذ شده آمادگی لازم در مواقع سیلاب و بارندگی ها پیش بینی شده تا مشکلی پیش نیاید.

قاسمی فرزاد گفت: شهرداران آمادگی لازم برای برف‌روبی در فصل زمستان را داشته باشند و در این راستا قراردادهای لازم منعقد، تجهیزات تهیه، خریداری و آماده سازی شود.

وی ادامه داد: هلال احمر ذخایر اقلام مورد نیاز برای مواقع بحرانی را در حد استاندارد تکمیل کند و اداره کل بحران و حوزه های مربوطه نیز جلسات تکمیلی را برای پیگیری مصوبات قبلی برگزار کند.

استاندار همدان با اشاره به اینکه در ۳۰ نقطه به شکل غیرمجاز روان‌آب‌ها به سیستم فاضلاب شهری متصل شده است،افزود: حجم بالای روان آب‌ها موجب پس زدگی خواهد شد و اگر هرگونه خسارت به شهروندان متحمل شود با پیگیری اداره کل بحران خسارت از سوی شهرداران پرداخت شود.

قاسمی فرزاد همچنین گفت: هماهنگی های مطلوبی در مجموعه راهداری و مجموعه های مرتبط با آن در استان وجود دارد تا در ایام پیش‌رو و فصل زمستان مشکلی بوجود نیاید.

بالاترین مقام اجرایی استان همدان تاکید کرد: جهاد کشاورزی سوخت جایگزین به‌خصوص در گلخانه ها و مرغداری ها را تامین کند و گاز این حوزه ها قطع نشود.

وی ادامه داد: حمل و نقل جاده ای و پایانه ها استفاده از نمک را برای جلوگیری از یخ زدگی جاده ها کاهش دهد که آسیب به محیط زیست نرساند و خسارت وارد نکند.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه مسیرهای ورودی به روستاها توسط دهیاران کنترل شود گفت: در راستای آمادگی برای بارش برف، تجهیزات و امکانات مورد نیاز طی قرارداد با بخش خصوصی تامین شود و تیغه های برفروبی آماده سازی و در صورت نیاز بر روی تراکتور ها نصب شود تا دچار غافلگیری نشویم.

قاسمی فرزاد اظهار کرد: جلسه ای با حضور جهاد کشاورزی و بانک‌ها در خصوص استمهال وام‌های واحدهای کشاورزی برگزار شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مرتبط با آمادگی های زمستانی اجرای مانورهای لازم را در دستور کار قرار دهند و هلال احمر از نظر تجهیزات و امکانات آمادگی کامل داشته باشد تا در موقع بحرانی با حضور در راهدارخانه ها کمک حال هموطنان باشد.

استاندار همدان گفت: پلیس راه، مجموعه راهداری، اورژانس جاده ای و هلال احمر با آمادگی بیشتری در مواجهه با حوادث احتمالی در عرصه حضور داشته باشند.

قاسمی فرزاد افزود: تامین اعتبار برای خرید ماشین آلات و تجهیزات در مواقع بحرانی در دستور کار ستاد بحران استان قرار گیرد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان نیز در این نشست از آمادگی کامل راهداران استان در شرایط بحرانی خبر داد و گفت: ۳۱۳ دستگاه ماشین آلات راهداری در استان آماده سازی شده و امسال ۱.۵ برابر سال گذشته ماسه و نمک خریداری و در راهدارخانه ها ذخیره سازی شده است.

جواد نگاهداری با اشاره به آمادگی کامل حوزه راهداری برای پذیرش مسافران در راه مانده، افزود: ۲۰۰ تن آسفالت سرد توسط این اداره کل خریداری شده برای زمستان که کارخانه های آسفالت تعطیل هستند تا در صورت نیاز استفاده شود.

وی ادامه داد: تمامی راهدارخانه ها به جی پی اس و دستگاه بی سیم تجهیز شدند و جلسات آموزشی برای تمامی نیروهای راهداری و دهیاران در برف‌روبی راههای روستایی در حال برگزاری است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان از لایروبی ۹ هزار و ۲۰۸ پل در استان خبر داد و اظهار کرد: امسال با پیگیری های مدیرکل پنج دستگاه بیل بکو بازسازی و روال شد و نیز سه دستگاه بیل مکانیکی در اختیار همه شهرستان‌ها قرار داده شد تا برای لایروبی و مواقع بحران استفاده شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha