سرمربی تیم ملی جودو نابینایان: قهرمان جهان شدیم اما کسی نفهمید + فیلم

تهران- ایرنا- سرمربی تیم ملی جودو کم‌بینایان و نابینایان با گلایه از برخی ناملایمتی‌ها، گفت: قهرمان جهان شدیم و کسی نفهمید، اما داستان ۲ جودوکار به صورت گسترده پخش شده و همه آن را دنبال می‌کنند.

به گزارش ایرنا، اخراج ۲ جودوکار نابینا و کم‌بینا از دهکده بازی‌های پاراآسیایی هانگژو، شائبه‌های زیادی در خصوص این ماجرا به وجود آورد و اخباری مبنی بر رد کلاس‌بندی وحید جدی مخابره شد. سرپرست انجمن جودو فدراسیون ورزش نابینایان و کم‌بینایان می‌گوید این ۲ جودوکار تا پایان سال ۲۰۲۴ کلاس‌بندی دارند و اصلا کلاس‌بندی در هانگژو انجام نشد. براساس اعلام مسئولان مدیریتی و فنی فدراسیون، اخراج این ورزشکاران در نتیجه مشکوک بودن تست دوپینگ آنان رخ داد.

محمدرضا حاج‌یوسف‌زاده با حضور در ایرنا روایت جدیدی از این اتفاقات در هانگژو ارائه کرد که کاملا متفاوت با اخبار بود. وی گفت: از تیمم راضی هستم و به عملکرد آنان افتخار می‌کنم. پنج المپیک و ۷ بازی‌های آسیایی رفته‌ام. در سه دهه گذشته پای ثابت تمام رویدادهای ورزشی رشته جودو بودم و اگر امروز حرفی می‌زنم مستند، است. نزدیک به هشت سال است با فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان همکاری می‌کنم و نمی‌توانم واقعیت را وارونه جلوه دهم. من از نفر ذخیره تیم ملی جودو به کاپیتانی و سرمربیگری رسیدم و نزدیک به ۴۰ سال است در این رشته فعالیت دارم.

وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود افزود: می‌پرسند چرا قهرمانانی مانند وحید نوری و وحید جدی به رشته جودو نابینایان می‌آیند؟ من در پاسخ این افراد باید بگویم بیماری یا تنبلی چشم، ناکامی این افراد را در ورزش سالم‌ها رقم می‌زند. آنان باید با افراد کاملا سالم رقابت کنند که سخت است. برای این افراد پذیرفتن حضور در پارا نیز سخت بود، اما نوری و جدی آمدند و افتخارآفرین شدند. نوری مدال طلای بازی‌های آسیایی و پارالمپیک را دارد. طلا در این بازی‌ها کیفیت کار ورزش و کاروان ایران است.

سرمربی تیم این را هم گفت: کلاس‌بندی شرط حضور در جودو نابینایان است و این کار باید حتما پزشکان بین‌المللی انجام می‌شود. جودوکار ما بعد از قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی قبلی نتوانست در ادامه کلاس‌بندی را بگیرد و عملا با این رشته خداحافظی کرد.

حاج یوسف‌زاده ادامه داد: اگر بخواهیم رشد داشته باشیم باید اردوی تیم با ورزشکارانی با کلاس فنی بالاتر برگزار شود که در سال بازی‌ها تنها سه اعزام داشتیم. با این ورزشکاران عنوان قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان و عملکرد درخشانی در بازی‌های پاراآسیایی داشتیم. در المپیاد نابینایان و کم‌بینایان با چهار ورزشکار به سه مدال طلا و یک برنز رسیدیم. تیم ملی اول جهان شد و کسی هم نفهمید و حتی رسانه‌ها کمتر به آن پرداختند.

وی تصریح کرد: یک ذهنیت غلط وجود دارد که کم‌بینا با نابینا مبارزه می‌کند اما اینگونه نیست. در رشته جودو کلاس‌بندی نیز تعریف شده است و به طور مثال میثم بنی‌طبا با نابینای کامل مبارزه می‌کند اما ورزشکاری مانند وحید نوری با کم‌بینایان روی تاتامی می‌رود.

سرمربی تیم جودو نابینایان و کم‌بینایان در خصوص جانشین احتمالی قهرمانان کنونی گفت: اگر جایگزین برای این افراد داشتیم مجبور نبودم در کمتر از ۷ ماه سه بار تیم را به مسابقات بزرگ اعزام کنم. ورزشکاران ما قهرمان هستند. وقتی که این ورزشکاران قهرمان جهان می‌شوند دیگر شاگرد من نیستند بلکه همکار مربی و سرمربی هستند. کاهش وزن بسیار سخت است و آماده کردن ورزشکار برای سه تورنمنت بزرگ بسیار مشکل است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha