تورگُستری فارس برای رونق اقتصاد ماهیان خاویاری/تولید بیش از یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم در سال

شیراز-ایرنا-استان فارس با تولید سالانه بیش از یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم خاویار و ۱۹۱تُن گوشتِ این ماهی توانسته رتبه سوم را در بین تمامی استان‌های کشور و جایگاه نخست را در بین استان‌های غیرساحلی به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تولید جهانی آبزی‌پروری ماهیان خاویاری طبق آخرین آمارها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۴۳هزار تُن بوده است.

تورگُستری فارس برای رونق اقتصاد ماهیان خاویاری/تولید بیش از یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم در سال

وضعیت تولید ماهی خاویاری در جهان

کشورهای چین، ایتالیا و آمریکا سه کشور برتر صادرکننده خاویار بر اساس وزن و فروش جهانی در سال ۲۰۲۱ به شمار می‌روند که به ترتیب، ۲۴۴ تن، ۲۳۴ تن و ۷۲ تن صادرات داشته‌اند.

امروزه پروتئین حاصل از تولید شیلات در جهان به عنوان یک مؤلفه مهم در نجات بشر از قحطی شناخته می‌شود و بر این اساس در افق تولید بخش کشاورزی کشورهای جهان نیز اهمیتی بنیادین یافته است.

پرورش ماهیان خاویاری در جهان، در سیستم آب جریان دار، سیستم مدار بسته، قفس، تلفیق سیستم آب جریان دار و سیستم مدار بسته و استخر به ترتیب، بیشترین درصد را به خود اختصاص می‌دهند.

چشم‌انداز ایران برای تولید این ماهی

ایران نیز فعالیت‌های قابل توجهی در این زمینه داشته است؛ به گفته رییس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برای ایران در چشم‌انداز ۱۴۰۴، تولید حدود ۱۰ هزار تُن گوشت و ۱۰۰ تُن خاویار پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز معتقد است میزان ارزآوری بخش شیلات کشور در سال گذشته ۶۰۵ میلیون دلار بوده است که در آن میان ماهی خاویاری به عنوان ویژند جهانی و پرچم شیلات ایران محسوب می‌شود.

سال گذشته همچنین ۱۸.۵تُن خاویار و چهار هزار و ۶۰۰تُن گوشت ماهی خاویاری در کشور تولید شده است.

۱۹۵ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در ۲۰ استان کشور

این در حالیست که حدود ۱۹۵ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در ۲۰ استان کشور وجود دارد و استان‌های مازندران، گیلان و فارس، به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم تولید این ماهی را به خود اختصاص داده‌اند.

در حقیقت استان فارس با وجود خشکسالی‌های پی در پی در سال‌های اخیر، امروز رتبه سوم را در تولید این ماهی از آن خود کرده که این خود پیامی مهم را به همراه دارد که شیلات دارای ظرفیت های مهمی است که حتی می‌تواند در گستره‌های تولید متفاوت و اقلیم‌های مختلف، با استفاده از الگوهای متنوع تولید، کانون‌های مولدی ایجاد و ضمن نقش‌آفرینی در معیشت خانواده‌ها، به پایداری تولید کشاورزی کمک کند.

مدیر امور شیلات و آبزیان فارس در این باره گفت: این استان در بین تمامی استان‌های کشور در حوزه ماهیان خاویاری حائز رتبه سوم و در بین استان‌های غیر ساحلی در جایگاه نخست است.

علی فلاحی ادامه داد:‌پرورش و تولید ماهیان خاویاری برند شیلات کشور است از این رو این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تولید بیش از یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم خاویار و ۱۹۱ تُن گوشت در فارس

فلاحی با بیان اینکه سال گذشته ۱۸ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار و چهار هزار و ۶۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری در کشور تولید شده است، گفت: سهم استان فارس از این میزان استحصال و تولید بیش از یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم خاویار و ۱۹۱ تُن گوشت بوده است که ارزآوری قابل توجه ای برای استان و کشور به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: شیلات از ظرفیت‌های مهمی برخوردار بوده و می‌تواند در گستره‌های تولید و اقلیم متفاوت و مختلف، با استفاده از الگوهای متنوع تولید، کانون‌های مولدی ایجاد کند، این امر ضمن کمک به معیشت خانواده‌ها به پایداری تولید کشاورزی نیز کمک می‌کند.

ضرورت حفظ کیفیت خاویار فارس

مدیر امور شیلات و آبزیان فارس با تأکید بر اینکه آب یک‌بار مصرف نیست و باید در چرخه تولید محصولات متنوع بچرخد، افزود: اجرای برنامه‌های آبزی‌پروری در مزارع کشاورزی در دستور کار قرار دارد تا ضمن غنی‌سازی آب کشاورزی، بهره‌وری آب را در تولید کشاورزی بالا ببریم.

تورگُستری فارس برای رونق اقتصاد ماهیان خاویاری/تولید بیش از یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم در سال

بدون شک حفظ کیفیت خاویار در فارس و توجه ویژه به گونه‌های بومی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و تهیه و اجرای یک برنامه به منظور حفظ و بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری و استفاده از بیگ دیتا در آبزی‌پروری نوین این ماهی، از مهمترین مواردی است که می‌تواند به توسعه این صنعت در استان، کمک کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha