۸ آبان ۱۴۰۲، ۸:۰۴
کد خبر: 85274782
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حمل بار هوایی، نیازی اساسی برای توسعه صادرات فارس

شیراز- ایرنا- کارگو هوایی یا حمل بار از طریق هوایی، به خدمات ارسال محصول یا بار تجاری از طریق خطوط هواپیمایی گفته می‌شود که امروزه با توجه به رقابت سخت کشورها در تصاحب بازارهای جهانی و نقش سرعت در انتقال بار، از سوی صادر کنندگان در سراسر دنیا مورد استقبال واقع شده است.

به گزارش ایرنا، امروزه انتقال کالا و بار و صادرات آن از یک نقطه به نقطه ای دیگر از طریق هوایی، زمینی، ریلی و دریایی انجام می شود که حمل و نقل هوایی یا کارگو هوایی یکی از سریع ترین و مطمئن ترین روش ها برای صادرات انواع و اقسام کالاها به نقاط مختلف جهان است.

از آنجا که جابه جایی کالا از طریق هوایی با سرعت و کیفیت بهتری انجام می شود، این شیوه حمل و نقل بیش از سایر روش ها مورد توجه تجار و بازرگانانی که در عرصه بین المللی فعالیت دارند، قرار دارد.

به عقیده کارشناسان، حمل و نقل هوایی سهم قابل توجهی در فعالیت تجاری کشورها دارد به نحوی که اکثر افراد از این روش به عنوان یکی از شاخص‌های رشد اقتصادی یاد می کنند.
بر همین اساس، توسعه این صنعت حمل و نقلی به ویژه در عصر امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی موجب گسترش فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی بیشتری شده است.

در کنار مزیت و ویژگی اصلی حمل و نقل هوایی یعنی سرعت انتقال و برخی دیگر مزایا از جمله کیفیت جا به جایی نسبت به سایر روش ها و همچنین امنیت جا به جایی به نحوی که درصد وارد آسیب احتمالی به کالا در این روش تقریبا به صفر می رسد، معایبی نیز برای این شیوه حمل و نقل بیان می شود که مهمترین آن پرهزینه و گران بودن آن است.

حمل بار هوایی، نیازی اساسی برای توسعه صادرات فارس

کارگو، مطالبه جدی صادر کنندگان فارس
به نظر می رسد در استان فارس به واسطه نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین ظرفیت هایی که در زمینه تولید محصولات کشاورزی، باغی، دامی و منابع معدنی دارد، فراهم کردن شرایط برای حمل و نقل هوایی کالا و ایجاد کارگو بتواند کمک شایانی به رونق و افزایش صادرات این استان کند.

به گفته عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس، ایجاد کارگو در این استان باید هم از سوی دولت و هم بخش خصوصی به عنوان یک اولویت مهم با جدیت دنبال شود.

سهراب شرفی افزود: طی سال‌های اخیر با تلاش برخی از فعالان اقتصادی و همت بخش دولتی فارس، کارگو در محل فرودگاه بین المللی شیراز راه اندازی شد اما به دلیل عدم حمایت مستمر این ظرفیت غیر فعال و منفعل شد.

او ادامه داد: امروز حوزه صادرات استان فارس نیازمند وجود کارگو است و این ظرفیت می تواند نقش مهمی در حوزه اقتصادی استان ایفا کند.

وی، با اشاره به مزیت های وجود کارگو در فرودگاه شیراز اظهار کرد: از دلایل تحقق این مهم می توان به فاسد نشدن کالاهای صادراتی استان از جمله ماهی و میگو و میوه و سبزیجات، تحول در بازرگانی و تجارت استان و سهولت کار تجار استان اشاره کرد.

حمل بار هوایی، نیازی اساسی برای توسعه صادرات فارس

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس گفت: صادرات و واردات نقش مهم و اساسی در جامعه ما دارد و لذا باید با برقراری ارتباط با دنیا بتوانیم توان رقابت محصولات تولیدی خود را افزایش دهیم چرا که امروز مشتریان کالاهای تولیدی ایرانی در خارج از کشور به دنبال تولیدات متفاوت و صنایع بهره وری شده از محصولات ما هستند.

شرفی افزود: همچنین بخش واردات ویژگی خاصی دارد و باید زمینه ورود کالاها در جامعه فراهم شود. نمی شود درهای دنیا را به روی خودمان ببندیم و جامعه را از دسترسی به کالا و خدمات به روز دنیا محروم کنیم.

او اظهار کرد: هدف ما بالندگی بخش تولید است که در این زمینه واردات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حمل بار هوایی، نیازی اساسی برای توسعه صادرات فارس

نبود هواپیمای باربری، مانع اصلی راه اندازی کارگو در فارس
عضو هیات نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس هم گفت: در خصوص بحث کارگو سنتر مشکل اصلی نبود هواپیمای باربری است و هم اینک فقط هواپیمای مسافربری موجود است که توجیه اقتصادی ندارد.

هادی حنایی افزود: بازرگانان استان فارس چون نمی‌توانند تعهد دهند بار آنها به موقع و طور کامل به دست مشتری در کشورهای هدف صادراتی برسد، قادر به انجام صادرات نیستند و یا صادرات خود را از طریق دیگر استان‌ها انجام می دهند.

وی ادامه داد: در صورت استقرار هواپیمای باربری در فرودگاه شیراز، شاهد افزایش میزان صادرات استان و رونق این حوزه خواهیم بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha