۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۳۱
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85274198
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسمومیت‌های گاز گرفتگی در زنجان هشت درصد افزایش یافت

زنجان - ایرنا - رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: ۸۳ نفر در این استان طی ۶ ماهه نخست امسال بر اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش هشت درصدی دارد.

داریوش تقی لو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ۶ ماهه اول امسال از مجموع افراد دچار مسمومیت با مونوکسیدکربن ۶۸ نفر به بیمارستان های استان انتقال یافتند.

وی اظهار داشت: متاسفانه طی مدت یاد شده چهار نفر به علت گاز گرفتگی قبل از رسیدن تکنسین فوت کردند که نسبت به مدت مشابه پارسال با یک نفر فوتی، افزایش ۳۰۰ درصدی را نشان می دهد.

این مسوول ادامه داد: نیمه نخست سال گذشته ۷۷ نفر نیز با گاز مونوکسید کربن مسموم و از این تعداد ۷۴ نفر برای درمان به بیمارستان های استان اعزام شدند.

وی با تاکید بر اینکه مونوکسیدکربن بی رنگ، بی بو و بدون مزه است، تاکید کرد: این نوع گاز بسیار خطرناک بوده و با سرعت بالایی وارد بدن می‌شود و تمایل زیادی به ترکیب با هموگلوبین خون دارد.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: زمانی که مونوکسیدکربن به هموگلوبین می‌چسبد، جایگزین اکسیژن شده و فرآیند اکسیژن‌رسانی به خون را مختل و مسمومیت بسیار شدیدی را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه با فرا رسیدن ایام سرد سال استفاده از وسایل گازسوز نیز افزایش می‌یابد، گفت: رعایت نکات ایمنی در خصوص نصب این نوع وسایل برای حفظ ایمنی و جان افراد ضروری است.

تقی لو، علائم گاز گرفتگی را یادآور و خاطرنشان کرد: این بیماری شبیه به تمامی بیماری‌های سرماخوردگی شایع در این فصل بوده و ممکن است در همه‌ افراد خانواده علائمی مانند سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و احساس خستگی نمایان شود و آن را به سرماخوردگی که قبلا در یکی از اعضای خانواده بوده، ربط دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha