طالبان بار دیگر خواستار دریافت کرسی نماینده افغانستان از سازمان ملل شدند

تهران - ایرنا - ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان از سازمان ملل خواست که کرسی نمایندگی افغانستان در این سازمان را به آنها واگذار کند و گفت: «خودداری از واگذاری این کرسی به حکومت آنها، توهین به مردم افغانستان خواهد بود.»

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از طلوع نیوز افغانستان، سخنگوی طالبان گفت که «نماینده حکومت قبلی نمی تواند نماینده «حکومت طالبان» باشد و این کرسی باید به حکومت موقت واگذار شود».


طالبان بار دیگر خواستار دریافت کرسی نماینده افغانستان از سازمان ملل شدند

ذبیح الله مجاهد گفت: «سازمان ملل اهداف دیگری دارد و ما مسیر دیگری را دنبال می کنیم که استقلال، آزادی و نظام اسلامی اقتضا می کند. البته روش سازمان ملل با ما متفاوت است، اما اگر کرسی نمایندگی در سازمان ملل به دست مردم افغانستان و حکومتی که طالبان تشکیل می دهد نرسد، این یک ظلم بزرگ و توهین به مردم افغانستان محسوب می شود.

پس از سقوط دولت گذشته، سرنوشت نماینده افغانستان در سازمان ملل همچنان نامشخص است.

«غلام اسحق زی» تا ۱۶ دسامبر ۲۰۲۱ نماینده افغانستان در سازمان ملل بود که از سوی دولت قبلی به این سمت منصوب شد. او خود به دلیل اینکه قدرت واقعی در کشورش به دست طالبان درآمد، از این سمت استعفا داد.

در حال حاضر ریاست موقت هیأت افغانستان بر عهده «نصیر احمد فایق» است که در دولت قبل نیز به این سمت منصوب شده بود. وی پیش از این گفته بود که نقش سازمان ملل در افغانستان مهم و اساسی است.

در سپتامبر ۲۰۲۱، سهیل شاهین، نماینده طالبان اظهار داشت که انتظار دارد به زودی نماینده افغانستان در سازمان ملل باشد.

وی تصریح کرد: «نماینده دائم اداره کابل (دولت سابق) نماینده افغانستان و مردم کشور نیست. ما طرفدار مردم افغانستان هستیم و تمام سرزمین افغانستان را کنترل می کنیم. جایگاه افغانستان در سازمان ملل حق ماست. ما امیدواریم که همه به زودی این حقیقت تغییر ناپذیر را درک کنند.»

از سوی دیگر، طارق فرهادی، کارشناس مسایل سیاسی می گوید که «قطعنامه سازمان ملل متحد از سپتامبر ۲۰۲۱ شرایط به رسمیت شناختن افغانستان را در بر می گیرد و بر حقوق زنان، کار و تحصیل آنها تأکید می کند».

طارق فرهادی گفت: «اینها ارکان مهمی هستند و باید در افغانستان اجرا شوند تا سازمان ملل افغانستان را به رسمیت بشناسد.

برخی دیگر از کارشناسان می گویند که سازمان ملل نمی تواند کرسی افغانستان را به طالبان بدهد، زیرا حکومت طالبان توسط هیچ کشوری در جهان به رسمیت شناخته نمی شود.

سازمان ملل متحد در ۲۴ اکتبر ۱۹۴۵ تأسیس شد و افغانستان در سال ۱۹۴۶ به عضویت این سازمان درآمد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha