۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۵۸
کد خبر: 85269205
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دفتر انجمن اهدای عضو شعبه استان مرکزی افتتاح شد

اراک - ایرنا - دفتر انجمن اهدای عضو ایرانیان، شعبه استان مرکزی روز سه‌شنبه با حضور خانواده اهداکنندگان اعضای بدن و جمعی از مسئولان استانی در اراک افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل انجمن اهدای عضو استان مرکزی در این آیین گفت: راه‌اندازی این دفتر اتفاق مهمی است که در خاطرها باقی می‌ماند تا مکانی برای ارایه خدمات به اعضای خانواده اهداکنندگان باشد.

دکتر زهرا کمال‌آرا افزود: سالانه ۲۷ هزار نفر در کشور در فهرست انتظار عضو پیوند قرار دارند و در هر یک ساعت، هفت تا ۱۰ نفر نیازمند به پیوند عضو از بین می‌رود.

وی بیان کرد: سالانه سه هزار نفر از فهرست بیماران نیاز به عضو پیوندی کم و هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست پیوند اضافه می‌شود.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو استان مرکزی ادامه داد: هر ساله هشت هزار حادثه منجر به مرگ مغزی در کشور ثبت می‌شود که فقط برای ۲۰ درصد از آنها اهدای عضور صورت می‌گیرد.

دکتر کمال‌آرا افزود: شاخص اهدای عضو از هر یک‌میلیون نفر جمعیت، ۴۸ درصد اهدا کننده است، اما در ایران، ۱۲ درصد برای اهدای عضو پیشقدم می‌شوند.

وی بیان کرد: استان مرکزی به علت قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی به علت حوادث رانندگی، شاهد مرگ مغزی زیادی است اما در اهدا عضو رتبه پایینی دارد.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این آیین گفت: استان مرکزی و شهر اراک در نشاط اجتماعی در مقایسه با سایر استان‌ها، جایگاه پایینی دارد.

داود قربانی، با انتقاد از صنایع استان مرکزی در انجام مسئولیت اجتماعی، افزود: مجموعه صنایع استان تاکنون بدهی خود را به مدیریت شهری پرداخت نکرده‌اند، اگر این بدهی پرداخت شود وضعیت شهر اراک در بخش‌های مختلف مناسب‌تر می‌شود،بنابراین صنایع استان مرکزی باید غم مدیریت شهری را داشته باشد.

وی، به نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو در جامعه اشاره کرد و گفت: لازم است تا همه اقشار جامعه نسبت به توسعه این فرهنگ اهتمام جدی داشته باشند.

کارشناس دفتر اجتماعی استانداری مرکزی هم در این آیین گفت: کالبد بعد از روح تبدیل به خاک می‌شود، بنابراین باید فرصت را غنیمت شمرد تا این کالبد همچنان به حیات خود استمرار دهد.

عبدالرضا حاج‌علی بیگی افزود: مبلغان دینی در فرهنگ‌سازی اهدای عضو وظیفه مهمی برعهده دارند تا جامعه را برای این مهم بیشتر آماده کنند.

وی، به توسعه فرهنگ اهدای عضو در کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: در این کشورها با وجود اعتقاد به مادیات، اما در اهدای عضو از ما پیشی گرفته‌اند.

رییس دفتر انجمن اهدای عضو استان مرکزی نیز در ادامه این آیین گفت: فقدان انجمن اهدای عضو در استان مرکزی وجود داشت و اکنون افراد متخصص برای شکل‌گیری و ارایه خدمات مطلوب توسط این انجمن پیشقدم شدند.

دکتر محمد جمالیان افزود: استان مرکزی ظرفیت بالایی در ابعاد گوناگون دارد و با کمک و مشارکت خیران، دفتر انجمن اهدای عضو استان تجهیز شد.

وی بیان کرد: این دفتر مکانی خواهد بود تا از خانواده اهداکنندگان و دریافت کنندگان عضو پیوندی حمایت کند.

رییس دفتر انجمن اهدای عضو استان مرکزی ادامه داد: برخی خانواده با ایثار و اهدای عضو نباید سرگردان برای دریافت دارو باشند و شایسته است تدابیر لازم برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

دکتر جمالیان افزود: انتظار است شهرداری اراک یک قطعه از گلزار شهدا را برای اهداکنندگان عضو در نظر بگیرد تا بخشی از فرهنگ سازی برای اهدای عضو فراهم شود.

اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده (پانکراس) و کلیه‌ها است، علاوه براین، برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

شاخص اهدای عضو(PMP) شامل تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر جمعیت است، این رقم در کشور اسپانیا به عنوان پیشتاز اهدای عضو در جهان ۴۶ است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha