پرورش‌دهندگان گلستان سه هزار و ۷۲۵ تُن میگو تولید کردند
برداشت میگو در گمیشان

گرگان- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: پرورش‌دهندگان میگوی این استان در فصل پرورش امسال سه هزار و ۷۲۵ تُن میگو تولید کردند که بخش عمده آن راهی بازار کشورهای دیگر می‌شود.

علی کاووسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: برداشت میگو در مزارع گمیشان به پایان رسیده و محصول تولیدی امسال به دور از بیماری و با بهترین کیفیت تولید و آماده عرضه به بازارهای داخلی و خارجی است.

آماده‌سازی پرورش میگو با نظارت کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان گلستان هر ساله از اواخر اردیبهشت ماه با آبگیری استخرها آغاز شده و در میانه شهریورماه تا اواخر مهرماه با جمع آوری محصول به پایان می‌رسد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان در خصوص مقدار صادرات میگو تولیدی استان، خاطرنشان کرد: امسال ۴۳۱ تُن میگو تولیدی این استان به کشورهای قطر و امارات صادر شده است.

اکنون ۹ مرکز نگهداری و عمل آوری میگو در شهرستان‌های گمیشان و ترکمن، فعال است و میگوی تولیدی پرورش دهندگان استان را جمع آوری و آماده عرضه به بازار داخلی و خارجی می‌کند.

سالانه ۸۰ درصد از میگو تولید شده گلستان، صادر می‌شود که سال قبل از محل صادرات این محصول، ۱۵ میلیون دلار ارز نصیب استان شد.

تنها مرکز پرورش میگو استان گلستان به مساحت چهار هزار هکتار در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد.

میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی‌پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

براساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha