۸۰ میلیارد ریال برای ساماندهی حریم رودخانه مارون اختصاص یافت

یاسوج - ایرنا - رئیس اداره امور آب کهگیلویه گفت: برای ساماندهی و لایه روبی حریم رودخانه مارن این شهرستان ۸۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی اختصاص یافت.

سیدهادی خاضعی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: ساماندهی رودخانه مارون در ۲ فاز از سال ۱۴۰۰ تاکنون برای مدیریت سیلاب در حوزه‌های شهری و روستایی در حال اجرا است.

وی بیان کرد: فاز دوم ساماندهی در محدوده روستای پیزک ( کلات ) دشمن زیاری برای عبور سیلاب و رسوب با دوره بازگشت های مختلف اجرا می شود.

خاضعی عملیات اجرایی این طرح را لجن برداری، خاکبرداری، تسطیح و کوبیدن بستر خاکریز و در انتها دایک خشکه چینی ( ریپ رپ ) اعلام کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر اجرای این طرح ساماندهی رودخانه فصلی چیر ، مارون ، چاروسا ، موگرمون ، قیام و لایروبی دره فصلی دره گلالی در محدوده پتروشیمی دهدشت از دیگر طرح های در دست اجرای امو آب است.

به گزارش ایرنا، رودخانه مارون که در زیر حوزه مارون جراحی در جریان است یکی از رودخانه های مهم جنوب کشور قلمداد می شود و تمام «آورد» این رودخانه از استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می گیرد که براساس آنچه که مسئولان آب منطقه ای این استان می گویند معادل ۲ میلیارد مترمکعب در واقع آورد و روان آب را در طول سال در خود جای داده است.

این رودخانه در جنوب غربی ایران قرار گرفته و از ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه بوده که سالهای زیادی است آب این رودخانه رونق کشاورزی استانهای پایین دست را شتاب بخشیده است.

رودخانه مارون که در زیر حوضه مارون جراحی در جریان است یکی از رودخانه های مهم جنوب کشور قلمداد می شود.

تمام «آورد» این رودخانه از استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می گیرد که معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب در واقع آورد و روان آب را در طول سال در خود جای داده است.

سد مخزنی مارون در دهه۶۰ توسط سازمان آب و برق خوزستان در مرز بین شهرستان کهگیلویه و شهرستان بهبهان احداث شد.

مخزن سد قریب یک میلیون و ۱۹۰ میلیون متر مکعب بوده به طور کامل در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

بدنه و ساخت گاه آن در استان خوزستان است که این سد دارای ظرفیت نیروگاهی است.

اراضی مرغوبی را در شهرستان های بهبهان بخشی از رامهرمز و شادگان تامین آب می کند.

شاید نزدیک به ۶۵ هزار هکتار را تامین آب می کند که در اقتصاد استان خوزستان و کشور تاثیر بسزایی دارد.

قرار است بخشی از سهم کهگیلویه و بویراحمد بین ۱۳۵ تا ۱۸۰ میلیون متر مکعب از سهم بیش از ۴۰۰ میلیون در یک سدی به نام سد آبریز مهار شود یعنی سیلاب های زمستانه اش مهار شود و به مصرف صنعت، شرب و کشاورزی محیط زیست و تولید انرژی برق آبی برسد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha