پیشتازی مازندران در مدال‌آوری از بازی‌های آسیایی

ساری- ایرنا- ورزشکاران مازندرانی با کسب یک چهارم مدال‌های کاروان ایران شامل سه طلای انفرادی و یک طلای تیمی، هفت نقره و ۲ برنز از بازی‌های آسیایی هانگژو، این استان را در صدر استان‌های مدال‌آور کشور از المپیک آسیایی ۲۰۲۲ قرار دادند تا باز هم پیشتازی مازندران در ورزش کشور اثبات شود. مجموع مدال‌های مازندران برای ایران در تاریخ این رقابت‌ها نیز به عدد ۹۲ رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۲ پس از ۲ هفته برگزاری مسابقات با حضور حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ ورزشکار از ۴۱ کشور قاره کهن به پایان رسید و یک‌هزار و ۵۹۳ مدال شامل ۴۸۲ مدال طلا، ۴۸۰ مدال نقره و ۶۳۱ مدال برنز بین برترین‌های ۴۰ رشته ورزشی توزیع شد. سهم کاروان ۲۸۹ نفره ایران از این مدال‌ها نیز ۵۴ مدال شامل ۱۳ طلا، ۲۱ نقره و ۲۰ برنز بود که ایران را در جدول پایانی رقابت‌ها در رتبه هفتم قرار داد.

سهم ورزش مازندران از افتخارآفرینی برای ایران در این رقابت‌ها نیز مانند سال‌های اخیر قابل توجه بود. حدود ۸۰ ورزشکار مازندرانی در ۲۱ رشته شانس کسب مدال از این رقابت‌ها را داشتند که نهایتا ۱۶ نفر از این تعداد با دست پر از چین به کشور بازگشتند و یک مدال المپیک آسیایی به تابلو افتخارات خود افزودند.

۶ ورزشکار مازندرانی با مدال طلا هانگژو را ترک کردند، هشت ورزشکار از این استان با مدال نقره به خانه برگشتند و ۲ ورزشکار اهل این استان نیز مدال برنز را کسب کردند. البته این تعداد در مدال‌شماری متفاوت است. سه طلای جواد کریمی، پوریا حسین‌خان‌زاده و امیرحسین اسفندیار که همراه با تیم ملی والیبال کسب کردند در مدال‌شماری یک مدال به حساب می‌آید. مدال نقره نیما و نوشاد عالمیان در تنیس ۲ نفره هم یک مدال در جدول مدال‌ها به حساب می‌آید. مدال نقره معین نبی‌بخش در کبدی نیز مدال تیمی محسوب می‌شود. با این حساب و از منظر مدال‌شماری ورزشکاران مازندرانی ۱۳ مدال برای کشور به ارمغان آوردند که بار دیگر مازندران را در صدر استان‌های مدال‌آور از بازی‌های آسیایی قرار داد.

مدال‌های طلای محمدهادی ساروی(کشتی فرنگی)، حسن یزدانی و امیرحسین زارع(کشتی آزاد)، جواد کریمی، پوریا حسین‌خان‌زاده و امیرحسین اسفندیار(والیبال)، مدال‌های نقره معین نبی‌بخش(کبدی)، نیما و نوشاد عالمیان(تنیس ۲ نفره)، علیرضا حسین‌پور(تکواندو)، علیرضا شجاع‌پناهی(نقره)، ناصر علیزاده(کشتی فرنگی)، مجتبی گلیج و رحمان عموزاد(کشتی آزاد) و ۲ مدال برنز مریم سعادتی(کاراته) و هانیه رستمیان(تیراندازی) ره‌آورد ورزشکاران مازندرانی از بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۲ برای ورزش ایران و مازندران بود.

پیشتازی مازندران در مدال‌آوری از بازی‌های آسیایی

به عبارتی دیگر حدود یک‌چهارم مدال‌های ایران در این رقابت‌ها را مازندرانی‌ها کسب کردند. از نظر رنگ مدال نیز یک‌چهارم مدال‌های طلا و یک‌سوم مدال‌های نقره کاروان ایران توسط ورزشکاران مازندرانی کسب شد.

جریان مستمر افتخارآفرینی مازنی‌ها

این سهم بالا از مدال‌آوری برای ورزش ایران نخستین بار نیست که توسط ورزشکاران مازندرانی ثبت می‌شود. مروری بر ادوار گذشته این رقابت‌ها نیز نشان می‌دهد که سهم مازندرانی‌ها از افتخارآفرنی برای ورزش ایران بیشتر از سایر استان‌ها بود.

در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اندونزی که ۴۴ نفر از کاروان ۳۸۷ نفره ایران اهل مازندران بودند، ۱۳ مدال از ۶۲ مدال ایران توسط مازندرانی‌ها کسب شد؛ پنج طلا، سه نقره و پنج برنز.

در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی نیز ۲۶ ورزشکار مازنی اعزام شدند که از آن رقابت‌ها ۱۶ مدال شامل ۶ مدال طلا ۵ مدال نقره و ۵ مدال برنز را کسب کرده بودند. مجموع مدال‌های ایران در آن دوره از رقابت‌ها ۵۷ مدال بود و باز هم سهم بالای مازندران در مدال‌آوری برای ایران از بازی‌های آسیایی مشهود است.

پیشتازی مازندران در مدال‌آوری از بازی‌های آسیایی

۹۲ از ۶۰۹

اگر بخواهیم به سهم مدال‌آوری مازندرانی‌ها از سایر ادوار بازی‌های آسیایی بپردازیم، باز هم این نقش پررنگ در افتخارآفرینی برای ورزش ایران مشاهده می‌شود. به طوری که طبق آمارها حدود ۱۵ درصد کل مدال‌های ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی توسط مازندرانی‌ها کسب شده است؛ ۹۲ مدال از ۶۰۹ مدال.

ایران در ۱۶ دوره از بازی‌های آسیایی حضور داشت که در مجموع تعداد ورزشکاران اعزامی ایران به این ۱۶ دوره بازی‌های آسیایی ۳ هزار و ۱۸۱ نفر بود. حاصل حضور ۱۶ دوره‌ای ورزشکاران ایرانی در این رقابت‌ها کسب ۶۰۹ مدال شامل ۱۹۲ طلا، ۲۰۱ نقره و ۲۱۷ برنز بود که ۹۲ مدال شامل ۳۳ طلا، ۳۱ نقره و ۲۸ برنز را ورزشکاران مازندرانی برای ایران کسب کردند.

به عبارتی دیگر از سال ۱۹۵۱ و نخستین حضور ایران در بازی‌های آسیایی تا کنون، ۱۵ درصد کل مدال‌های ایران در این مسابقات توسط ورزشکاران مازندرانی کسب شده است. از حیث رنگ مدال‌ها نیز ۱۷ درصد کل مدال‌های طلا، ۱۵ درصد کل مدال‌های نقره و ۱۳ درصد کل مدال‌های برنز ایران در تاریخ ادوار المپیک آسیایی به نام ورزشکاران مازندرانی ثبت شده است.

این سهم بالای مازندرانی‌ها در ورزش قهرمانی و افتخارآفرینی برای کشور در سایر مسابقات معتبر جهانی و آسیایی نیز قابل مشاهده است. پرچمداری مازندرانی‌ها در کشتی آزاد، سهم بالای فوتبالیست‌های مازندرانی از پوشیدن پیراهن تیم‌های لیگ برتری و حضور پررنگ‌شان در تیم ملی فوتبال، اثرگذاری مازنی‌ها در والیبال و بسیاری از رشته‌های ورزشی گروهی و انفرادی دیگر را می‌توان با مصادیق گوناگون و پرتعدادی بیان کرد.

این میزان اثرگذاری در ورزش کشور طبیعتا برآمده از فضای مستعد مازندران برای پرورش ورزشکاران افتخارآفرین و حرفه‌ای است. ظرفیتی عظیم برای ورزش ایران که در صورت افزایش توجه به زیرساخت‌های ورزشی در این استان می‌تواند نام ایران را بیش از پیش در میادین معتبر بین‌المللی بر سر زبان‌ها بیندازد و پرچم سه رنگ کشورمان را به اهتزاز در بیاورد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha