تدبیر لازم برای افزایش کیفیت نان در دستور کار متولیان امر قرار گیرد

اراک - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: کیفیت و ارزش غذایی نان به عنوان قوت غالب و بخش اصلی هرم غذایی و بخش جدایی‌ناپذیر سفره مردم ایران، یکی از دغدغه‌های مردم است و متولیان امر باید تلاش کنند نان باکیفیت به دست مردم برسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله «قربانعلی دری نجف‌آبادی» روز دوشنبه در همایش احیای نان کامل در اراک، افزود: بخش عمده‌ای از سلامت جامعه به نان با کیفیت مربوط می‌شود و نباید با تولید نان بی‌کیفیت موجب بروز بیماری را تشدید کنند.

وی بیان کرد: بی کیفیتی نان باعث شده قسمتی از نان‌ها به عنوان ضایعات دورریز شود که هم به عنوان بخشی از سرمایه کشور باید به آن بیشتر پرداخته شود و هم به نان باید به عنوان یک خوراک متبرک در نگاه دینی و انسانی توجه بیشتری شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار کرد: چرخه تولید نان از مزرعه تا سفره نیازمند اصلاح است زیرا اصلاح این فرآیند نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت جامعه دارد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی اضافه کرد: در تمام فرآیندهای تولید نان باید استانداردهای لازم از جمله زمان تخمیر، زمان پخت، استفاده نکردن از افزودنی‌های غیر مجاز و استفاده از آرد سبوس دار رعایت شود.

وی بیان کرد: سبوس آرد نباید در فرآیند تولید نان حذف شود زیرا این ماده ارزش غذایی بالایی دارد و بخشی از آهن, کلسیم , منیزیم و روی بدن را تامین می‌کند و نقش مهمی در سلامت جسمی دارد.

امام جمعه اراک نیاز سالانه گندم کشور را ۱۲ میلیون تن عنوان کرد و گفت: سال گذشته دولت ۱۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه گندم پرداخت کرد، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود که این سرمایه ملی با تولید نان بی‌کیفیت، هدر نرود.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی بیان کرد: ۱۳ تا ۱۸ درصد آرد، باید سبوس داشته باشد اما کارخانه‌دار، سبوس را گرفته و در اختیار دامدار قرار می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: فقدان تخمیر در خمیر نان باعث شده تا ۷۰ درصد نان قابل مصرف نباشد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: ۳۰ درصد نان تولیدی به علت نداشتن کیفیت لازم در اختیار دامداری‌ها قرار می‌گیرد و به اقتصاد کشور آسیب وارد می شود.

وی به کمبود بارندگی در کشور اشاره کرد و گفت: ۹۰ میلیارد مترمکعب آب در کشاورزی هدر می‌رود و در نهایت گندم‌ کیفیت ندارد و ۳۰ درصد آن به مصرف دام می‌رسد.

امام جمعه اراک افزود: نان کیفیت لازم را ندارد و سلامت مردم را تهدید می کند و حکیمانه نیست اعتبارات کلانی در سطح ملی برای تولید نان صرف شود اما کیفیت لازم مورد توجه قرار نگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: استان مرکزی از استان‌های پیشگام در تهیه و تولید آرد و نان کامل است.

دکتر«اردلان زیلابی» افزود: آگاهی‌رسانی به مردم برای بهتر کردن کیفیت نان لازم است تا در سایه آن میزان مصرف نان کامل در بین آحاد جامعه افزایش یابد.

وی بیان کرد: نان قوت غالب مردم است و ۵۰ درصد انرژی و کالری بدن با مصرف نان تامین می‌شود بنابراین باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه، هزینه بالایی برای تهیه نان صرف می‌شود، گفت: نهضت احیای نان کامل در استان مرکزی آغاز شده است.

دکتر زیلابی افزود: نان کامل حاوی مواد غنی است که باعث پیشگیری از بیماری‌های مختلف می‌شود. اگر نان کامل مواد کافی نداشته باشد یا جوش شیرین به آن اضافه شود سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha