توسعه روستاها در اولویت برنامه‌های دولت است/ بازارسازی برای تولیدات زنان روستایی و عشایری

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه توسعه روستاها و بازارسازی برای تولیدات زنان روستایی و عشایری در اولویت برنامه‌های دولت قرار دارد، گفت: در سال‌های اخیر کارهای خوبی انجام شده، اما کافی نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، انسیه خزعلی در هفتمین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی که در محل سازمان تات برگزار شد، افزود: در زمان جنگ دختران و زنان آبادانی علی‌رغم خطر، شهر را ترک نکردند و می‌گفتند اگر ما نباشیم آبادان سقوط می‌کند؛ به جای آن در شهر در کنار رزمندگان ماندند و از آنان پشتیبانی کردند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: اگر زنان روستایی و عشایر برای حفظ کشور و تولیداتشان نبودند، امنیت غذایی از بین می‌رفت؛ همان گونه که در بسیاری از کشورهای دیگر روستایی نیست.

وی اضافه کرد: اکنون ترکیه از لحاظ جمعیت مشابه ما است و به شدت اعلام خطر کرده‌اند، اما ما در جمعیت روستایی و شهری تفاوت داریم. جمعیت روستایی ترکیه ۵ درصد و جمعیت روستایی ما ۲۵ درصد است که باید قدردان زنانمان باشیم که اجازه ندادند روستاها خالی شود.

خزعلی گفت: اگر امنیت غذایی، حفظ روستا، سلامت، سبک زندگی، جمعیت و بُعد خانوار را بخواهیم باید به روستاها و زنان روستایی و عشایری و نیازهایشان توجه کنیم؛ ما نه‌تنها مهاجرت معکوس باید داشته باشیم، بلکه باید شرایطی در روستاها فراهم شود که شهری‌ها به روستاها مهاجرت کنند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه برخی روستاهای کشور به همت زنان آباد شده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر کارهای خوبی انجام و امتیازات خوبی ارایه شده است، اما بازهم کافی نیست.

وی ادامه داد: اکنون باید در بخش اشتغال زنان در وجوه مختلف تسهیلات، سیب سلامت و... سرمایه‌گذاری داشته باشیم؛ زیرا سختگیری‌های فعلی در بحث ارایه سیب سلامت برای تولیدات زنان روستایی و عشایری باعث شده که از تهیه غذای ارگانیک محروم باشیم.

خزعلی اضافه کرد: ما برای دریافت سیب سلامت همه تلاش خود را کرده‌ایم تا این فرایند تسهیل و تسریع شود و این مهم همچنان پیگیری خواهد شد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: همچنین برای سهولت فروش تولیدات زنان روستایی و عشایری بازارچه‌های ساحلی و فصلی باید ایجاد شود که این امر نیز نیازمند امکانات و بودجه است.

به گفته وی، در بحث بیمه زنان خانه‌دار که ۳ فرزند دارند، قرار است امسال اجباری شود و امیدواریم با همکاری بهیاری‌ها این مهم عملیاتی شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در بحث بیمه زوجین دهه ۶۰ وعده تسهیلات دادیم که در سال ۱۴۰۰ اجرایی شد. اکنون در سال ۱۴۰۲ چهار امتیاز تسهیلات اشتغال، تسهیلات ازدواج و تسهیلات کالا کارت ویژه جهیزیه انجام می‌شود که بحث تجرد دهه ۶۰ها برطرف شود.

خزعلی مسئله دیگر را مسکن در روستاها دانست و گفت: اگر قرار باشد زمین ارایه شود، اولویت ما روستاهای کشور است و تا زمانی که روستاییان زمین دریافت نکردند، نباید در شهرها، زمین ارایه نشود و باید روستاییان را برای ماندن در روستاها دلگرم کنیم.

وی ادامه داد: بهداشت و آموزش دیگر مسائل مهم ما در روستاها است؛ زیرا اگر پزشک عمومی و متخصص نداشته باشیم، موجب مهاجرت به شهرها می‌شود یا اینکه باید بتوانیم در روستاها مدارسی داشته باشیم که کودکی بازمانده از تحصیل نباشد که اینها باید مورد توجه قرار بگیرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در سفر اخیر و دیگر سفرها تصویب ساخت خوابگاه‌های متمرکز در روستاها داریم که دختران دوره دبیرستان در خوابگاه‌های شبانه‌روزی باشند؛ همچنین وسایل حمل و نقلی که پسران ساکن در روستاها بتوانند از آموزش و تحصیل بهره ببرند؛ البته برای آموزگاران روستاها نیز وسایل نقلیه در نظر گرفته شده است.

خزعلی گفت: آموزش زنان روستایی و عشایری یکی دیگر از مسائل ما است؛ زیرا اکنون اکثر زنان روستایی و عشایری ما با سواد هستند، اما باید سطح سواد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه توسعه روستاها در اولویت برنامه‌های دولت است، افزود: تلاش داریم زنان روستایی و عشایری تحت حمایت‌های جدی قرار بگیرند تا جایی که توسط برخی دستگاه‌ها و نهاده‌ها مواد اولیه و فضای تولید در اختیار این افراد قرار بگیرد تا بعد از آن محصولات خود را به فروش برسانند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: معاونت امور زنان تلاش دارد از حقوق زنان، بهداشت و آموزش زنان روستایی و عشایری حمایت کند، سال گذشته اجرای طرح آزر (آموزش زنان روستایی) برای سواد زنان روستایی داشتیم که امسال در سطح بالاتر دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی ادامه می‌یابد.

خزعلی گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای یک میلیارد درخت نیاز به نهال دارد؛ بنابراین یکی از طرح‌ها این است که بذر را تحویل بدهند و نهال را بخرند که این مهم با تلاش زنان روستایی قابلیت اجرایی دارد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم چهار تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه‌های مختلف از جمله بانک رسالت، اعتبارات صندوق‌های خرد، مرکز نوغان‌داری با تکمیل زنجیره ارزش، مرکز گیاه‌پزشکی محصولات سالم، باغچه سلامت با مشارکت زنان روستایی منعقد شد و همچنین علاوه بر رونمایی با صندوق بیمه کشاورزی برای افزایش ضریب نفوذ بیمه جوامع روستایی و عشایری کشور ۱۷ نفر از زنان روستایی و عشایر نمونه کشور مورد تجلیل قرار گرفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha