۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85254167
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رویترز: غرب قطعات حیاتی پهپادهای ترکیه را تامین کرده‌ است

تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز گزارش داد: دستکم ۲ شرکت غربی قطعات مهم مورد استفاده در پهپادهایی را که ترکیه در حملات هوایی خود علیه گروه پ‌ک‌ک و متحدانش در عراق و سوریه استفاده کرده است، تامین کرده اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رویترز با اشاره به این که ترکیه حملات هوایی در مبارزه با این گروه ها را افزایش داده است، به نقل از مقامات محلی در عراق و کارشناسان تسلیحاتی نوشت: بسیاری از این حملات با پهپادهای مسلح از جمله بایراکتار تی‌بی ۲ (Bayraktar TB۲) انجام می شوند.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، شرکت سازنده پهپاد، موسوم به بایکار (Baykar) مستقر در استانبول، توسط برادران هالوک (Haluk) و سلجوک بایراکتار (Selcuk Bayraktar) اداره می شود که نفر دوم داماد رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه است.

این شرکت در دهه ۱۹۸۰ توسط پدر این ۲ برادر تاسیس و در سال ۲۰۰۵ بر روی ساخت پهپاد متمرکز شد.

رویترز نوشت شرکت مذکور از پاسخگویی به سوال این خبرگزاری در این زمینه خودداری کرد.

به نوشته این رسانه انگلیسی، دستکم ۲ شرکت غربی تامین قطعات حیاتی مورد نیاز برای این پهپادها را برعهده داشته است که مهم ترین این قطعات حسگرهای نوری هستند.

کارشناسان تسلیحاتی می گویند این حسگرها هواپیماهای بدون سرنشین را قادر می‌سازند تا اهداف روی زمین را شناسایی کرده و حملات هوایی را انجام دهند. هیچ نشانه ای مبنی بر نقض تحریم ها توسط شرکت های غربی وجود ندارد.

شرکت هنسولت (Hensoldt) سازنده تجهیزات الکترونیک دفاعی آلمان به خبرگزاری رویترز گفت که از سال ۲۰۲۰ پهپاد بایراکتار تی بی ۲ ترکیه را به حسگرهای نوری آرگوس ۲ (ARGOS II) مجهز کرده است.

این شرکت آلمانی همچنین گفت که این حسگرها را برای صنایع هوافضای ترکیه (TAI) و شرکت لنتاتک (Lentatek) این کشور که هر ۲ در تولید پهپاد نقش دارند، تامین کرده است.

مقامات هنسولت گفتندکه مقادیر و تاریخ دقیق تحویل این حسگرها محرمانه است و نمی توانند درباره آنها اطلاع رسانی کنند.

کِلسی گالاگر محقق موسسه تحقیقات صلح کانادا گفت بدون این نوع از حسگرها، پهپادهایی که ما می شناسیم، کار نمی کنند.

شرکت آلمانی هنسولت همچنین اعلام کرده که حسگر نوری آرگوس ۲ توسط شرکت تابعه آن در آفریقای جنوبی توسعه و تولید می شود و فاقد هر گونه قطعاتی است که توسط قانون صادرات آلمان یا مقررات بین المللی تجارت اسلحه ایالات متحده کنترل می شود.

این مقررات صادرات طیف گسترده ای از تجهیزات و فناوری های نظامی را که می تواند در سلاح ها استفاده شود، کنترل می کند.

رویترز نوشت: شرکت کانادایی وِسکام هریس ال ۳ (L۳ Harris Technologies) به عنوان زیرمجموعه شرکت پیمانکار دفاعی هریس آمریکا نیز در گذشته فناوری پهپادی ترکیه را تامین کرده است. دولت کانادا در اکتبر ۲۰۲۰ مجوزهای صادراتی کالاها و فناوری نظامی به ترکیه را به حالت تعلیق درآورد.

این تصمیم دولت کانادا همزمان با بررسی ادعاهایی مبنی بر استقرار پهپادهای مجهز به سامانه تصویربرداری و هدف گیری توسط نیروهای آذربایجان علیه ارمنستان در قره باغ کوهستانی اتخاذ شد.

کانادا بعد از دستیابی به شواهد موثق درباره تجهیز پهپادهای بایراکتار تی بی ۲ ترکیه با حسگرهای شرکت وسکام که در درگیری ها از آنها استفاده شده است، مجوز صادرات آن به ترکیه را لغو کرد.

مارک گرنو (Marc Garneau) وزیر خارجه وقت کانادا در بیانیه ای اعلام کرد که استفاده از حسگرها در پهپادهای ترکیه مطابق با سیاست خارجی کانادا نیست و ترکیه تضمینی درباره استفاده نهایی از آنها نداده است.

دولت کانادا گفت در آن زمان شرکت وسکام تصاویر به اشتراک گذاشته شده توسط ارمنستان را بررسی کرده و تحویل سیستمی با همان شماره سریال به ترکیه در سال ۲۰۲۰ را تایید کرده است.

رویترز نوشت: مقامات کانادایی و شرکت هریس ال ۳ به درخواست ها برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ ندادند. ترکیه نیز از پاسخگویی به پرسشی در مورد صادرات پهپادی خود خودداری کرد.

به نوشته این خبرگزاری، فروش پهپاد تی بی ۲ ترکیه در چند سال گذشته بسرعت افزایش یافته است. شرکت بایکار گفته است که برای فروش این پهپادها با ۳۰ کشور توافقاتی را امضا کرده است.

بر اساس داده های تجارت تسلیحاتی که موسسه تحقیقات بین المللی صلح استکهلم تا سال ۲۰۲۲ گردآوری کرده است، اوکراین، اتیوپی، لیبی و آذربایجان مشتریان این کشور از سال ۲۰۱۸ بوده اند.

رویترز افزود: در ژوئیه گذشته، عربستان با خرید یک پهپاد دیگر ساخت شرکت بایکار موسوم به بایراکتار آکینجی (Bayraktar Akinci) موافقت کرده است. این شرکت آن را بزرگترین قرارداد دفاعی در تاریخ ترکیه توصیف کرده است.

این خبرگزاری مدعی شد، در اوکراین پهپادهای تی بی ۲ به نابودی خودروهای زرهی و سامانه های توپخانه ای روسیه کمک کرده است.

به نوشته این رسانه انگلیسی، مقامات غربی درباره استفاده از پهپادهای ترکیه در مناطق دیگری ابراز نگرانی کرده اند.

دسامبر ۲۰۲۱، یک مقام ارشد غربی به رویترز گفت که واشنگتن «عمیقا نگران مسائل انسان دوستانه» ناشی از فروش هواپیماهای بدون سرنشین به اتیوپی است که می تواند با محدودیت های ایالات متحده در صادرات به این کشور مغایرت داشته باشد.

در ماه مه ۲۰۲۱، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که محدودیت های گسترده ای را برای کمک های اقتصادی و امنیتی به اتیوپی اعمال کرده است. اتیوپی در مقابل آمریکا را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرد. در درگیری بین دولت اتیوپی و رهبری منطقه تیگری شمالی هزاران غیرنظامی کشته و میلیون ها نفر آواره شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha