۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۸
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85244683
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار: صنعتی شدن کردستان با توجه به تمام ملزومات محیط زیستی شکل گیرد

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: صنعتی شدن استان باید با لحاظ تمام ملزومات محیط زیستی و حفاظت از منابع طبیعی شکل گرفته و این مهم با جدیت پیگیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا روز یکشنبه در بازدید از کارخانه گندله سازی کردستان در حسن آباد یاسوکند بیجار اظهار کرد: یکی از اولویت های دولت توجه به زنجیره‌های ارزش، به ویژه حوزه معادن و جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی است اقدامات خوبی در ۲ سال گذشته انجام شده است.

وی با بیان اینکه با حمایت دولت و ایمیدرو، در شرق استان سرمایه گذاری های خوبی در زمینه معدن در حال انجام است، افزود: فاصله محرومیت استان با توجه ویژه برطرف می‌شود و این عزم در دولت سیزدهم به خوبی قابل مشاهده است.

استاندار کردستان یادآور شد: سال گذشته ۶ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان اعتبار عمرانی به استان تخصیص یافت که بیش از اعتبارات ۱۱ سال قبل از آن است که نشان از توجه ویژه دولت به استان دارد.

زارعی کوشا رتبه بودجه استان را در سال گذشته ۲۴ و امسال ۱۰ اعلام کرد و گفت: در سفر رییس جمهور به کردستان ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شد و در سفر بعدی که به زودی انجام خواهد شد، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح می شود که بی سابقه است.

وی به انتقال حساب پتروشیمی کردستان و معدن طلای زرگوه به استان اشاره داشت و بر لزوم انتقال حساب شرکت صبانور به کردستان نیز تاکید کرد.

استاندار کردستان با اشاره آغاز احداث راه آهن همدان سنندج از سال ۸۵، افزود: این طرح ظرف یکسال گذشته ۳۵ درصد پیشرفت داشت که معادل ۱۶ سال اخیر آن بود، ضمن اینکه از مهر سال گذشته تاکنون هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان به آن تخصیص یافته است.

رفع مشکل برق کارخانه گندله سازی کردستان، پوشش اینترنت و تلفن همراه مسیر بیجار و یاسوکند و پیشرفت ۵۰ درصدی کارخانه گندله سازی کردستان و اتمام آن در سال آینده از دیگر مواردی بود که زارعی کوشا به آن اشاره داشت.

نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در بیجار احداث می‌شود

نماینده بیجار در مجلس شورای اسلامی هم گفت: همانطور که قبلا قول داده بودیم، مشکل آب و برق زنجیره فولاد در شهرستان بیجار را رفع و نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در این شهرستان جانمایی و احداث خواهد شد.

علیرضا زندیان افزود: ۲۰ سال است شاهد خام فروشی در منطقه با کمترین اشتغالزایی و زیرساخت هستیم ولی با شکل گیری معدن صبانور و سایر معادن، این مشکل در حال برطرف شدن است.

وی ضمن اشاره به طرح های در حال اجرای راه به ویژه دوبانده کردن زنجان بیجار، ادامه داد: هشت میلیون مترمکعب آب برای طرح زنجیره فولاد در شهرستان بیجار ابلاغ شده که اجرایی خواهد شد.

نماینده بیجار در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: طرح پیشران پتروشیمی کردستان با کنسرسیوم پنج بانک و ۷۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری در سفر رییس جمهور آغاز خواهد شد.

فرماندار بیجار هم، بخش کرانی را را دارای آینده ای صنعتی و قطب فولاد کشور توصیف کرد و گفت: در کنار توسعه این منطقه و انجام طرح های صنعتی، خسارت نیز رخ خواهد داد که البته باید به حداقل برسد.

محمدحسین محبیان به سرمایه‌گذار کارخانه گندله کردستان، توصیه کرد در کنار انجام طرح مذکور، طرح‌های توسعه ای هم مد نظر قرار گیرد تا در آینده با مشکل معارض مواجه نشد، ضمن اینکه استفاده حداکثری از نیروهای بومی و به توسعه زیرساخت‌ها و عمران منطقه توجه شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم با اشاره به سرمایه‌گذاری خوب در حوزه صنعت و معدن استان، افزود: کردستان از لحاظ تولید سنگ آهن پنجمین استان بوده و ۱۸ گونه ماده معدنی در این منطقه وجود دارد.

بختیار خلیقی یادآور شد: در زمینه ذخیره سنگ آهن از ۸۹ میلیون تن به ۴۸۹ میلیون تن رسیده ایم و خوراک لازم برای تولید فولاد در استان تامین شده است‌.

وی با بیان اینکه ۱۷ طرح در قالب زنجیره فولاد کردستان تعریف شده است، افزود: از این ۱۷ طرح، پنج پروژه به اتمام رسیده که سه مورد آن در شهرستان بیجار است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان، اشاره ای به کارخانه گندله سازی کردستان و پیشرفت ۵۰ درصدی آن داشت و گفت: در این طرح ۲۱ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و در صورت بهره برداری، برای ۲۵۰ نفر بع صورت مستقیم اشتغال ایجاد می شود.

خلیقی خواستار استقرار حساب های بانکی و گردش مالی شرکت صبا امید غرب خاورمیانه در استان کردستان شد.

مدیرعامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه هم گزارشی از جزییات ساخت کارخانه گندله‌سازی کردستان ارائه کرد و گفت: زنجیره تولید فولاد از معدن تا محصول نهایی تکمیل شده است.

زارع ادامه داد: تلاش و اولویت ما استفاده از نیروهای بومی نزدیک به کارخانه، برای اشتغالزایی است و ۱۷۴ نفر پرسنل به صورت مستقیم در این طرح مشغول به کار هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha