۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۶
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85244589
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عشق مریوانی‌ها به پیامبر مهربانی‌ها +فیلم

۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۶
کد خبر: 85244589
عشق مریوانی‌ها به پیامبر مهربانی‌ها +فیلم

سنندج- ایرنا- کُردها در ربیع الاول ماه مولود پیامبر مهربانی با برگزاری مراسم های جشن و مولودی خوانی و پخش نقل و شیرینی عشق و ارادت خود را به فخر کائنات نشان می دهند که در این بین مریوانی‌ها با حضور چند هزار نفری خود در جشن «قه‌لای ره‌حمه‌ت» حماسه‌ای بی‌نظیر از عشق و علاقه به محمد مصطفی(ص) را خلق کردند.

به گزارش ایرنا، مراسم مولود پیامبر رحمت و مهربانی اگرچه در سراسر کشور در ایام ماه ربیع الاول برگزار می شود ولی با توجه به گستردگی و شکوه حضور مردم و آیین هایی که در این ماه در مناطق کُردنشین از جمله کردستان برپا می شود در این منطقه جلوه ویژه‌تری دارد.

از قدیم الایام مراسم های مولودی در شهرها و روستاهای استان به طور خودجوش توسط مردم در مساجد و تکایا و منازل بزرگان خانواده برگزار شده است و چندین سال است که دستگاه‌های فرهنگی هم وارد عرصه شدند و با مشارکت مردم اقدام به اجرای جشن های مولود می کنند.

عشق مریوانی‌ها به پیامبر مهربانی‌ها

در این مراسم ها گروه‌های مداحی و دف نوازی به اجرای برنامه می پردازند و نُقل و شیرینی هم بین حاضرین توزیع می شود که یکی از نقل های ویژه این ایام شکرپنیرِ که به نام نقل مولودی شناخته شده است.

یکی از مراسم های مولودی که این روزها تصاویر و ویدئوهای حضور هزار نفری مردم در آن در سایت‌ها و شبکه های اجتماعی مختلف منتشر شده و بازخورد زیادی هم داشته مربوط به برنامه «قه‌لای ره‌حمه‌ت» در مریوان است.

بلوار کردستان شهر مریوان مملو از جمعیت شده بود و عاشقان پیامبر رحمت آمده بودند تا گوش جان به نوای یا رسول الله مدد مولودی خوانان و دف نوازی آنها بسپارند و این مراسم چند مهمان ویژه داشت.

امسال نخستین سالی است که در بسیاری از شهرستان‌های استان بستر حضور جمعیت زیادی فراهم شد تا افزون بر مراسم‌های موجود در مساجد محلات تعداد زیادی از مردم از پیر و جوان و زن و مرد گرفته تا کودک و نوجوان بتوانند شرکت کنند.

مردم هم به این مشارکت لبیک جانانه گفتند و آمدند و نشان دادند هیچ گروه و جناحی در داخل و خارج از کشور نمی تواند با تبلیغات دروغین، مراسم های مذهبی را به حاشیه بکشانند و مانع از حضور آنها شوند.

ابراز شور و عشق کردستانی ها به نبی مکرم اسلام(ص) مربوط به یک سال و دو سال نیست و قدمت و ریشه ای تاریخی دارد و انتقال این ارادت نسل به نسل نه تنها کمرنگ و ضعیف نشده بلکه همواره در حال تقویت است.

استاندار کردستان در کنار اهالی شهرستان های مختلف استان در برنامه های ماه مولود حضور یافت و در آنها از مشارکت بی نظیر و چشمگیر اقشارگوناگون مردم تشکر کرد.

عشق مریوانی‌ها به پیامبر مهربانی‌ها

اسماعیل زارعی کوشا در برنامه قه‌لای ره‌حمه‌ت مریوان بیان کرد: این حضور هزار نفری مردم در مراسم های ماه مولود پیامبر، وحدت آفرین است و موجب تقویت انسجام بیشتر بین مسلمانان می شود.

وی اضافه کرد: افزون بر بُعد معنوی ، این برنامه ها در راستای تقویت اقتصادی با نشان دادن امنیت موجود در منطقه و نشاط و ظرفیت های آن تاثیرگذار است.

فرماندار شهرستان مریوان هم با اشاره به اینکه در این مراسم افزون بر ۳۰ هزار نفر از مردم شهرها و روستاهای این شهرستان حضور پیدا کردند، گفت: حضور پرشور مردم در این برنامه های مذهبی بیانگر عشق و ارادت آنها به نبی مکرم اسلام(ص) است.

پیام عزیزی یکی از خواننده‌های موسیقی عرفانی شناخته شده در سطح کشور در این مراسم به اجرای برنامه پرداخت که اجرای او و گروهش بسیار مورد استقبال و تشویق مریوانی ها قرار گرفت.

بر اساس عقیده اهل سنت حضرت محمد (ص) در روز ۱۲ ربیع‌الاول و به عقیده اهل تشیع ۱۷ ربیع‌الاول متولد شده‌اند که این اختلاف نظری موجب شد امام خمینی(ره) این هفته را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha