رقابت فیلمسازان ۱۲ کشور برای فتح پروانه زرین بخش بلند داستانی

تهران- ایرنا- دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: فیلمسازانی از ۱۲ کشور در بخش بلند این دروه از جشنواره با یکدیگر رقابت می‌کنند و یک فیلم نیز در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نخستین نشست رسانه‌ای سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور مجید زین‌العابدین دبیر جشنواره امروز سه‌شنبه- چهارم مهر- در سالن کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. دبیر سی‌ و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اعلام این خبر اظهار داشت: فیلمسازانی از کشورهای اندونزی، بلژیک، امارات متحده عربی، چین، پرو، ترکیه، کانادا، چین، روسیه، لهستان، هلند و ایران در بخش بلند داستانی شرکت کردند.

زین العابدین شعار جشنواره را «بچه‌ها به سمت قله» اعلام کرد و افزود: با این شعار می‌خواهیم میل به پیشرفت و آرمانگرایی و خودباوری را در بچه‌ها تقویت کنیم.

وی با اشاره به برگزار نشدن جشنواره در سال گذشته توضیح داد: امسال تفاهم خوبی را با شهرداری اصفهان داشتیم که از آنها تشکر می‌کنیم. بخشی از هزینه‌های میزبانی را دوستان اصفهانی و بقیه را بنیاد سینمایی فارابی بر عهده گرفتند. هزینه برگزاری جشنواره کمتر از تولید یک فیلم است و ما تصمیم گرفتیم در همه هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم.

حضور ۵۵۹ اثر در جشنواره

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با بیان اینکه در مجموع ۵۵۹ اثر از ۴۰ کشور در بخش ملی و بین‌المللی به جشنواره رسید اظهار داشت: ۳۵۹ فیلم بلند داستانی و کوتاه و پویانمایی در جشنواره حضور دارند که شامل ۵۱ فیلم بلند داستانی، ۱۱۸ پویانمایی و ۱۸۹ فیلم کوتاه داستانی می‌شود.

به گفته وی، اسامی فیلم‌های بخش بلند داستانی ملی عبارتند از استعداد من، ایلیا جستجوی قهرمان، آلفا و ربات نابودگر، خیابان ملک، در آغوش درخت، سفر به تاریکی، سیارک، سینگو، قهرمان من، کاپیتان، مسافری از گانورا، ملکه آلیشون، هوک و یک تکه ابر.

زین العابدین افزود: پردیس سینمایی چهارباغ و ساحل به عنوان خانه جشنوارت انتخاب شده است که ۸۳۵ داور کودک در این دو سالن هستند و فیلم تماشا می‌کنند. سینما سوره هم میزبان هنرمندان و رسانه هاست.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان  با یادآوری این که ستاد جشنواره از ابتدای مرداد دور جدیدش را آغاز کرده، افزود: سعی کردیم ستاد را چابک‌تر و با استفاده از ظرفیت های اصفهان تفویض اختیار کنیم. 
وی با تاکید بر این که جشنواره باید شان و منزلت ملی و بین المللی داشته باشد گفت: معتقدیم اگر بخش ملی و بین‌الملل یک جا باشد، حق سینمای ایران ادا نخواهد شد.‌ بنابراین این دو بخش را در حوزه فیلم‌های بلند و کوتاه و پویانمایی جداگانه و همزمان برگزار می کنیم‌. 
 

کودکان خبررسانی می‌کنند
زین العابدین با اعلام این خبر که افتتاحیه در روز ۱۴ مهر و اختتامیه ۲۰ مهر در اصفهان برگزار می‌شود گفت: زمان نمایش فیلم‌ها از ۱۵ تا ۱۹ همزمان با هفته جهانی کودک است. تعداد ۳۷۷ خبرنگار کودک که آموزش دیده اند در این جشنواره خبررسانی می‌کنند و همه متصل به جشنواره هستند. ۸۳۵ داور کودک و نوجوان که اصفهانی هستند نیز در در دو سالن داوری می کنند. 
دبیر جشنواره با اشاره به برگزاری هفتمین المپیاد فیلمسازی همزمان با جشنواره گفت: المپیاد قبلا زمانش یک هفته بود. ولی امسال این المپیاد دو تا سه ماه طول می کشد تا بچه ها کامل تر آموزش ببینند. برای این المپیاد دو حوزه طراحی داستان و ساخت فیلم کوتاه در نظر گرفته شده است.

عناوین کارگاه ها
زین العابدین با اعلام این خبر که کارگاه‌های آموزشی از روز شنبه ۱۵ تا چهارشنبه ۱۹ مهر برگزار خواهد شد گفت: «نقش و کارکرد فیلم‌های آموزشی»، «نقد فیلم» و «تولید و عرضه فیلم‌های کودکان»  و «بازیگری به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان» از جمله عناوین این کارگاه‌هاست. 

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به حضور بخش خصوصی در تولید فیلم‌ها افزود: در بخش بلند داستانی، بخش خصوصی حضور پر رنگی داشته و ۷۲ درصد آثار بخش رقابتی تولید بخش خصوصی هستند.  در بخش پویانمایی نیز ۶۴ درصد آثار مربوط به نهادها و ۳۴ درصد مربوط به بخش خصوصی هستند. 

زین‌العابدین با اشاره به استقبال بسیار خوب از این دوره جشنواره عنوان کرد: بر اساس آثار ثبت نامی در دبیرخانه، ۱۱۸ پویانمایی، ۱۸۹ فیلم کوتاه داستانی، ۳۵ فیلم بلند تلویزیونی و ویدئویی و ۱۷ فیلم بلند سینمایی متقاضی شرکت دربخش ملی جشنواره شده‌اند که جمع آثار ثبت نام شده دربخش ملی به ۳۵۹ اثر رسید. در بخش بین‌الملل این دوره جشنواره هم ۲۰۰ فیلم کوتاه، پویانمایی و بلند سینمایی از ۴۰ کشور ازجمله آرژانتین، آلمان، آمریکا، ارمنستان، اسپانیا، اسلواکی، امارات، اندونزی، ایران، ایتالیا، ایرلند، برزیل، بلژیک، بلغارستان، پرو، ترکیه، چک، چین، دانمارک، روسیه، رومانی، ژاپن، سوریه، سوئد، سوئیس، صربستان، عراق، فرانسه، قزاقستان، کانادا، کره جنوبی، کرواسی، گرجستان، لهستان، مراکش، مصر، مغولستان، مکزیک، نروژ، هلند و هندوستان برای شرکت در این رویداد ثبت‌نام کردند. 

وی ضمن اعلام اسامی فیلم‌های ایرانی بخش مسابقه پویانمایی کوتاه جشنواره گفت: از بین ۱۱۸ فیلم پویانمایی کوتاه متقاضی شرکت در این بخش ۱۲ فیلم انتخاب شدند که بال پروانه، بلوک، بالاتر از نور، ۱۰ سالگی و گنجینه ارجان از جمله این فیلم ها هستند. همچنین از بین ۱۸۹ فیلم داستانی کوتاه متقاضی شرکت در این بخش، ۱۲ فیلم انتخاب شدند.

«زنگ سینما» امسال نواخته می‌شود
 مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی سینما در دو هفته گذشته خبر داد: در این جلسه مصوب شد زنگ سینما برای مدارس از امسال راه اندازی شود. البته دوستان آموزش و پرورش ملاحظاتی راجع به اجرا دارند که ساز وکارهای اجرایی باید مدون شود. این تصمیم به تولید و اکران و اقتصاد سینمای کودک کمک می‌کند. 

تعداد فیلم ها در نقطه مطلوب ما نیست
دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی درباره تعداد پایین فیلم‌های تولید شده در حوزه کودک و نوجوان اظهار داشت: تا زمانی که اکران رونق پیدا نکند، تولید راه نمی افتد. در حوزه اکران باید ساز و کار حمایتی داشته باشیم. چون تولید بدون اکران معنایی ندارد. تعداد فیلم ها در نقطه آرمانی و مطلوب ما نیست. البته در نقطه ای هم نیست که نا امید باشیم. سال‌هاست در حوزه تولید فیلم کودک و نوجوان دچار اختلال شدیم. گاهی اوقات مقدورات ما کم است به خاطر همین عدد تولیدی گاهی به ۶ تا هفت فیلم می‌رسد. تعدادی فیلم سینمایی داشتیم که به خاطر ضوابط جشنواره کنار گذاشته شدند. مثلا برخی فیلم ها اکران عمومی داشتند. برخی فیلم ها نیز در چند روز آینده نوبت اکران دارند و شرکت نکردند. 

زین‌العابدین درباره برگزاری جشنواره در شهر اصفهان و غیبت شهردار در یک مراسم توضیح داد: برگزاری جشنواره در اصفهان مورد تقاضا و پیگیری مجدانه مسئولان اصفهان بوده است. بحث اولیه بر این بوده که امسال جشنواره کجا برگزار شود و با همدلی شهردار اصفهان به این نتیجه رسیدیم که در اصفهان برگزار شود. اینکه شهردار اصفهان برای رونمایی از پوستر جشنواره نیامد به دلیل حضور فوری ایشان در تهران بود که عذرخواهی کردند و نتوانستند در اصفهان حضور داشته باشند و ما هم به دلیل احترام به مدعوینی که در جلسه حضور داشتند، جلسه رونمایی را لغو نکردیم.

وی با تاکید بر این که سینمای کودک ما آسیب دیده است گفت: وظیفه ما این است که از این سینما حمایت کنیم. علاوه بر حمایت در تولید داریم به حمایت در اکران می‌اندیشیم. نمی توانیم سینمای آموزنده کودک و نوجوان داشته باشیم که به فکر فروش نباشد و از آن حمایت هم نکنیم. باید به این سینما کمک کرد تا پا بگیرد و روی پای خودش بایستد.

به گزارش ایرنا، سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری مجید زین‌العابدین از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (هفتم تا دوازدهم اکتبر ۲۰۲۳) در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha