نیروهای پاسدارصلح ملل متحد از کنگو خارج می شوند

تهران - ایرنا - رسانه های بنگلادشی روز دوشنبه گزارش دادند که درپی درخواست رئیس جمهوری جمهوری دمکراتیک کنگو در مجمع عمومی سازمان ملل برای خروج نیروهایش از این کشور، دولت بنگلادش هزار و ۸۵۱ نیروی حافظ صلح تحت امر سازمان ملل را از آن کشور آفریقایی خارج می کند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری و تحلیلی "عصر جدید- نیو ایج" بنگلادش، سرتیپ دو "ابو حیدر محمد راشل الزمان" مدیرکل بنگلادشی روابط عمومی خدمات بین المللی سازمان ملل تحت عنوان "مونوسکو-MONUSCO "به این پایگاه گفت کشورش به عنوان یک کشور امدادرسان صلح از دستورات سازمان ملل و دستورالعمل های بخش عملیات ملی حاقظ صلح پیروی کرده و همانگونه که از کشور مالی خارج شد، اینبار نیز به موقع نیروهایش را از جمهوری دمکراتیک کنگو خارج می کند.

"فیلیکس ترشیکادی" رئیس جمهوری جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) در سخنرانی خود در جمع مجمع عمومی سازمان ملل خواستار تسریع خروج نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از این کشور شده بود.
مونوسکو در اول ژوئیه ۲۰۱۰ مسئولیت ماموریت یک عملیات حافظ صلح سازمان ملل متحد را در جمهوری دمکراتیک کنگو بر عهده گرفت و در واقع جایگزین یک عملیات پایایافته دیگر سازمان ملل در این کشور شده بود تا با ناامنی در شرق این کشور، جایی که گروه های مسلح برای منابع روزمینی و منابع معدنی زیر زمینی می جنگند، مقابله کند.

طی سال های اخیر این ماموریت سازمان ملل به طور فزاینده ای مورد خشم مردم این کشور آفریقایی قرار گرفته، چون منتقدان معتقدند که مونوسکو تاکنون نتوانسته است از غیرنظامیان در برابر خشونت شبه نظامیان محافظت کند.

با این وجود رییس جمهوری جمهوری دمکراتیک کنگو گفت: “متاسفم که ماموریت های صلحی که از ۲۵ سال پیش در حال اجرا است تاکنون نتوانسته است با شورش ها و درگیری های مسلحانه در کشورش مقابله کنند.”

گزارش یک سایت خبری سازمان ملل نیز حاکی است که ماموریت چند جانبه تثبیت یکپارچه سازمان ملل متحد در مالی تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ به طور کامل پایان خواهد یافت و نیروهای پاسدار صلح از این کشور خارج خواهند شد.

براساس این گزارش، این تحولات پس از آن صورت گرفت که دولت مالی در غرب آفریقا نیز در ماه ژوئن از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود ماموریت صلحبانی خود را «بدون تأخیر» از این کشور محصور در خشکی غرب آفریقا، جایی که ۱۷ هزار سرباز از جمله هزار و ۶۳۶ بنگلادشی مستقر هستند، خارج کند.

مقامات روابط عمومی خدمات بین المللی سازمان ملل در این خصوص گفتند که بنگلادش پیشتر خروج نیروهای حافظ صلح از مالی را آغاز کرده است و این کار تا دسامبر (آذرماه) تکمیل خواهد شد.

بنگلادش با یک هزار و ۳۴۸ نفر نیروی نظامی، ۲۴۰ نفر از انتظامی و ۴۸ کارکنان غیرنظامی افسر دیگر، دومین کشوری است که بیشترین مشارکت را در ماموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد در مالی دارد.

بنابراین شورای امنیت سازمان ملل امسال ماموریت خود را در کشور مالی نیز پایان می دهد. چون دولت نظامی مالی همچون دولت کنگو از مدت ها قبل خواستار خروج حدود ده هزار سرباز حافظ صلح سازمان ملل از این کشور شده بود. گفته می شود که این ماموریت بی فایده است. شورای امنیت سازمان ملل قبلاً پایان این ماموریت را تصویب کرده بود اما هنوز اجرایی نشده است.

سازمان ملل متحد با برخورداری از ۱۴ هزار و ۶۳۳ نیروی پاسدار صلح متشکل از نظامی و غیر نظامی سومین ماموریت صلحبانی خود را در این کشور جنوب قاره آفریقا انجام می دهد که یک هزار و ۸۵۱ تن از آنها اتباع بنگلادش هستند.
ماموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد در این منطقه از آفریقا از سال ۱۹۹۹ آغاز شده است و یکی از بزرگترین و پرهزینه ترین ماموریت ها در جهان است که بودجه سالانه آن حدود ۱ میلیارد دلار است.

"نیلوی رانجان بیسواس" دانشیار گروه روابط بین‌الملل در دانشگاه "داکا"ی بنگلادش در این خصوص به عصر جدید گفت که خروج مونوسکو از جمهوری دموکراتیک کنگو به طور بالقوه در این کشور یک خلاء امنیتی ایجاد می‌کند.

وی گفت: مسئولیت حفاظت از غیرنظامیان در جمهوری دمکراتیک کنگو بر عهده ائتلاف های نظامی منطقه ای خواهد بود.

تا ۳۱ ژوئیه، بنگلادش با ۷ هزار و ۲۷۹ نیروی نظامی و غیرنظامی بالاترین سهم را در میان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل داشته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha