کوتاهی عباس آخوندی در مسکن و بار سنگینی که به دوش مستاجران افتاد

تهران- ایرنا- به علت نگاه نادرستی که در دولت روحانی و وزارت عباس آخوندی به بخش مسکن وجود داشت، تولید مسکن به شدت کاهش یافت و اثرات آن همچنان در زندگی مردم بخصوص مستاجران، محسوس است.

به گزارش ایرنا، در خرداد ماه امسال بود که آیت الله رییسی، رییس جمهور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به مساله‌ای اشاره کرد که نشان از اهمال و کوتاهی بسیار بیشتری از آن چیزی که به فکر هر کسی می‌رسد، دارد.

رییس جمهور در این باره گفت: «تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه روی دست ما مانده است که پول‌های این خانه‌ها را قبلاً از مردم گرفته‌اند، اما آن را در جای دیگر هزینه کرده‌اند و اکنون دولت ما با تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه طرف است که بودجه آن خرج شده است.»

این سخنان آیت الله رییسی در حالی مطرح شد، که اتمام پروژه مسکن مهر که حدود ۱۲ سال است که بر زمین مانده و متقاضیان آن با اندک سرمایه خود وارد آن شده بودند، با گذشت این سال‌ها چشم انتظار به سرانجام رسیدن آن هستند.

کم‌کاری دولت روحانی و در راس آنها عباس آخوندی به عنوان وزیر وقت راه و شهرسازی که اعتقادی به تولید مسکن نداشت را می‌توان به مطالبی که در روز خداحافظیش از وزارتخانه، خلاصه کرد که بدون لحظه‌ای فکر کردن به سرمایه اندک مردم و چشم انتظار نگه داشتن آنها جملات خود را این‌گونه به پایان رساند که" افتخارم این است که حتی یک مسکن مهر افتتاح نکردم".

کوتاهی عباس آخوندی در مسکن و بار سنگینی که به دوش مستاجران افتاد

البته شاید بیان این جمله از زبان کسی که صاحب چند ده هزار میلیارد تومان سرمایه است و مسکن مهر تنها یک شوخی برای آنها بود و درکی از مستاجری و آرزوی خانه‌دار شدن ندارد، خیلی عجیب نباشد، اما به نظر می‌رسد که دولتی که مدعی حمایت از حقوق مردم به خصوص دهک‌های کمتر برخوردار است حداقل به ادعای خود در حد زبانی اکتفا و این‌گونه بر تنها سرمایه این مردم دست نمی‌گذاشت.

اتمام مسکن مهر نیازمند بیش از ۲۰ همت اعتبار

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این دولت که بار سنگینی از عدم درایت دولت قبل در حوزه تولید را بالاجبار به دوشش انداختند، اتمام پروژه مسکن مهر و در کنار آن ساخت و عرضه را در قالب نهضت ملی به عنوان مهم‌ترین اولویت خود قرار داد.

این در حالی است که علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نشست خبری که پیش از این با خبرنگاران داشت از نیاز به رقمی بالغ بر ۲۰ همت برای به سرانجام رساندن پروژه‌های مسکن مهر خبر داده بود.

حدود ۱۲ سال با همین نگاه که عدم تولید مسکن را افتخار خود می‌دانستند، سرمایه مردم‌ها را نگه داشته و شاهد توقف پروژه مسکن مهر در شهرهایی از جمله پرند، پردیس و هشتگرد بودیم.

رقمی سنگین که تنها و تنها به دلیل کوتاهی‌های صورت گرفته و نگاه سرمایه‌داری آخوندی بر دوش دولت سیزدهم و مردم تحمیل شده و در حالی که اگر ۱۲ سال پیش یک واحد را می‌توانستیم با رقم بسیار پایین در مسکن مهر ساخته و به متقاضیان تحویل بدهیم امروز با اعتبار بسیار بالاتری و از جیب مردم و دولت باید به این پروژه که چشم انتظارهای زیادی دارد سروسامان بخشید.

کوتاهی عباس آخوندی در مسکن و بار سنگینی که به دوش مستاجران افتاد

پاسخگوی کوتاهی آخوندی در مسکن مهر کیست؟

اگر چه دولت سیزدهم در تلاش است و تاکنون توانسته بخش زیادی از پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر را تکمیل و به متقاضیان تحویل داده، اما سوالی که در این بین پیش می‌آید این است که جوابگوی این کوتاهی کیست؟

چرا دولت امروز به جای اینکه تمام تمرکز خود را بر اجرایی کردن نهضت ملی و سوق دادن سرمایه‌ها به این سمت کند، باید بار زمین مانده آخوندی و دولت روحانی را نیز به دوش بکشد؟.

البته دولت سیزدهم نه‌تنها به دنبال یافتن مقصر نیست، بلکه تمام هم‌وغم خود را بر این گذاشته تا این واحدها را تکمیل و به متقاضیان تحویل بدهد، اما آیا این مساله سبب می‌شود تا اهمال‌کاران در این حوزه مبرا شوند؟ آیا نباید آنانی که سرمایه مردم را نگه داشته و آن را در جای دیگر هزینه کرده و امروز با خیالی راحت به زندگی معمولی خود ادامه می‌دهند، پاسخگوی خسارت‌های سنگین و غیر قابل جبرانی باشند که به کشور و مردم وارد کردند؟.

کشور به دلیل سوءمدیریت دولت قبل در حوزه تولید مسکن با مشکلات بسیاری مواجه شده و مردم به خصوص آن دسته از کسانی که چشم امید به مسکن مهر داشته، تاوان این کوتاهی را پس دادند، همچنین بخش زیادی از گرانی مسکن در خرید و فروش و رهن و اجاره به دلیل عدم تولید مسکن در دولت قبل بود، به نظر می‌رسد امروز که جهاد خانه‌سازی در کشور روند خوبی به خود گرفته است، بانیان وضع موجود نسبت به اشتباهات خود پاسخگو باشند و به راحتی مبرا نشوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha