۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۳۹
کد خبرنگار: 924
کد خبر: 85226925
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آذربایجان شرقی رتبه برتر طرح جهش تولید در دیمزارها شد

تبریز - ایرنا - معاون امور زراعت وزرات جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نزدیک به ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی زیر پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها رفته است و این استان رتبه برتر کشور در زمینه اجرای این طرح را از آن خود کرده است.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، « علیرضا مهاجر » در بازدید از نمایشگاه عملکرد ۲۴ ماهه نخست دولت مردمی سیزدهم در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در محل وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به اهمیت طرح جهش تولید در دیمزارها و نقش آن در افزایش تولید گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ طرح جهش تولید در دیمزارها در ۱۵۱ هزار و ۸۶۳ هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی به اجرا درآمده بود، اما در نخستین سال فعـالیت دولت سیزدهـم، سطـح اجرای این طـرح با ۱۳۰ درصد افـزایـش به ۳۴۹ هزار و ۴۸۵ هکتار رسید.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ۲۷۴ هزار و ۱۲۳ هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها نقشی اساسی در افزایش اراضی زراعی تحت پوشش بیمه داشته است.

مهاجر، کشاورزی قراردادی را به عنوان ابزار سازماندهی و حمایت از تولیدات کشاورزی به ویژه برای کشاورزان خرد قلمداد کرد و افزود: کشاورزی قراردادی راهکاری برای جلوگیری از فساد، ضرر و زیان محصولات کشاورزی، مقابله با واسطه‌گری و افزایش درآمد کشاورزان است و نقش قابل توجهی در کاهش دغدغه‌ها و مشکلات حوزه کشاورزی دارد.

وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بیش از ۲۲ هزار هکتار گندم آبی که ۳۳ درصد سطح کـشت گندم آبی این استان را تشـکیل می‌دهد در قـالب حدود پنج هزار و ۸۰۰ قرارداد تحت کشاورزی قراردادی قرار گرفت.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی گفت: در سال ۱۴۰۰ در آذربایجان شرقی ۹۴ هزار و ۶۰۰ تن گندم خریداری شده بود که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۰ هزار و ۸۰۰ تن گندم و در سال جاری نیز به ۴۵۰ هزار تن رسیده است که این افزایش در نتیجه برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم بود.

مهاجر با اشاره به محدودیت منابع آب و خاک و ضرورت تامین امنیت غذایی ، اجرای طرح ملی الگوی کشت را دارای اهمیت دانست و افزود: تنها راه مدیریت منابع و تامین امنیت غذایی پایدار، اجرای طرح ملی الگوی کشت در همه کشور است و باید کشاورزان و بهره برداران را در این زمینه همراه کنیم. خوشبختانه در آذربایجان شرقی ۸۵ درصد الگوی ابلاغی در سال جاری عملیاتی شده است که در این حوزه عملکرد مناسبی است.

به گزارش ایرنا، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که بخش عمده ای از این اراضی به صورت دیم کشت می شود از این رو طرح جهش تولید در دیمزارها با استفاده از ارقام مناسب و همچنین به زراعی مورد توجه مسوولان جهاد کشاورزی و کشاورزان قرار گرفته است.

۸۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی دیم است و قرار است طرح جهش تولید در دیمزارها تمام این اراضی دیم را پوشش دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha