۲۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۳۲
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85225978
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت بایدن و کارت خاورمیانه؛ آمریکا و بحرین توافقنامه راهبردی-امنیتی امضا می‌کنند

نیویورک- ایرنا- دولت جو بایدن که یکسال مانده به انتخابات ریاست جمهوری این کشور در پی توافق‌های محدود در منطقه خاورمیانه برای ارتقای جایگاه دموکرات ها در برابر رقبای جمهوری خواه است،بر اساس اعلام یک رسانه آمریکایی،این هفته توافقنامه امنیتی و اقتصادی راهبردی با بحرین امضا خواهد کرد که منجر به ارتقا تعهد امنیتی آمریکا به این کشور عرب حاشیه خلیج فارس خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بحرین شریک اصلی آمریکا در خلیج فارس است. پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در این کشور مستقر است. در سال ۲۰۰۲، بحرین به یکی از متحدان اصلی غیر ناتو آمریکا تبدیل شد.

تارنمای آکسیوس روز دوشنبه به وقت محلی به نقل از منابع خود اعلام کرد: انتظار می رود سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد و نخست وزیر بحرین، این توافق را در سفر هفته جاری به واشنگتن امضا کنند.

به گفته یک منبع، وی همچنین با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، لوید آستین وزیر دفاع و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار خواهد کرد.

برت مک گورک، مشاور ارشد دولت آمریکا در خاورمیانه هفته گذشته به بحرین سفر کرد و با ولیعهد و دیگر مقامات بحرینی دیدار داشت.

این دو مقام افزودند که این توافق شامل تعهد به مشورت و ارائه کمک در صورت مواجهه بحرین با یک تهدید امنیتی است.

منبع دیگری که با این توافق آشناست گفت که این توافق از نظر قانونی الزام آور خواهد بود. این توافق شامل یک تعهد امنیتی است و یک همکاری اقتصادی میان آمریکا و بحرین و همچنین همکاری در زمینه فناوری های مورد اعتماد را ترسیم می کند.
با این حال، این توافق شامل تعهد ماده ۵ به سبک ناتو که آمریکا را ملزم می کند هر حمله به بحرین را حمله به خاک خود تلقی کند، نیست.

این منابع گفتند که توافق راهبردی آمریکا و بحرین بیش از یک سال است که در حال مذاکره است. آنها توضیح دادند که دولت بایدن می خواهد از این توافق به عنوان چارچوبی برای توافقات مشابه با سایر کشورهای منطقه استفاده کند.

به گفته یکی از منابع، مک گورک در سفر هفته گذشته خود به منامه درباره جزئیات نهایی این توافق گفتگو کرد. دولت بایدن در حال مذاکره با ریاض درباره یک معامله بزرگ است که می تواند شامل یک معاهده دفاعی آمریکا و عربستان سعودی نیز باشد.

مقامات سعودی می خواهند این توافق قوی تر باشد و تعهدات بیشتری از سوی آمریکا در بر گیرد. این امر احتمالاً به تأیید سنا نیاز دارد.

به گزارش ایرنا،  بیش از یک سال مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، دولت دموکرات جو بایدن که محبوبیتش براساس نظرسنجی‌ها همچنان در حال کاهش است، در جستجوی راههایی برای خروج از بن‌بست‌های خودساخته در عرصه سیاست خارجی واشنگتن است تا شانس پیروزی حزب خود را افرایش دهد.

 دولت دموکرات کنونی آمریکا برای خروج از بن‌بست‌ها در عرصه سیاست خارجی، رویکرد "دیپلماسی، فشار و بازدارندگی" را در دستور کار قرار داده تا تنش‌های موجود و احتمالی را در منطقه و در قبال جمهوری اسلامی ایران تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نوامبر ۲۰۲۴ به زعم خودش"کنترل" کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ۲۴ مرداد ماه امسال در جمع خبرنگاران، رویکرد کلی واشنگتن را در قبال ایران "دیپلماسی، فشار و بازدارندگی" اعلام کرد اما منابع دیپلماتیک غربی ادعا می‌کنند که کاخ سفید در تلاش است "تاکتیک کنترل تنش‌ها" را تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ به دلیل منافع و نیاز خود هم در قبال ایران و هم منطقه اجرا کند.

به گفته آنها، کاخ سفید در این راستا برای تامین منافع و نیازهای حزب دموکرات می کوشد اقدامات و توافقات محدودی داشته باشد تا جایگاه دموکرات ها را در رقابت های انتخاباتی پیش رو در مقابل جمهوری خواهان تحکیم بخشد.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش بیان نشود، درباره این رویکرد دولت آمریکا تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ به خبرنگار ایرنا گفت: به نظر می‌رسد دولت بایدن در فرصت یکساله پیش رو، به دنبال ایجاد بحران جدیدی نیست بلکه در پی "کنترل" تنش‌های فعلی با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها و ابزارهای سیاسی موجود است تا هم به منافع مدنظر دست یابد و هم بخشی از شعارهای انتخاباتی دوره نخست ریاست جمهوری خود را تحقق بخشد.

این دیپلمات غربی در عین حال تصریح کرد: البته دولت آمریکا در این فرصت یکساله به دنبال حل "واقعی" مسائل و حتی "توافق های بزرگ" نیست زیرا عملا امکان آن وجود ندارد بلکه صرفا در پی «اقدامات مقطعی و تاکتیکی» در قالب توافق‌های "محدود" است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha