طرح استفاده از پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان الگویی برای صنایع است

بجنورد- ایرنا- رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رییس‌ جمهور در امر مبارزه با فساد گفت: طرح استفاده از پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان الگویی برای صنایع در راستای مدیریت منابع آب کشور است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام «حسن درویشیان» روز سه شنبه در بازدید از طرح استفاده از پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان اظهار کرد: استفاده از پساب در صنایع و سایر بخش های مرتبط با توجه به وضعیت خشکسالی باید جدی گرفته شود.

وی گفت: استفاده از پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان از طرح های بسیار خوبی است که برای مدیریت منابع آبی در دولت سیزدهم وارد فاز اجرا شده است.

حجت الاسلام درویشیان تصریح کرد: این طرح اکنون پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی دارد و سازمان های مربوطه جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آب و فاضلاب در دریافت مجوز ها بسیار خوب عمل کرده اند که باعث تسریع در اجرای آن شده است.

بازرس ویژه رییس جمهور خاطرنشان کرد: در این پروژه از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب پساب شهر بجنورد برای مصرف صنعت پتروشیمی استفاده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، استفاده پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان از مصوبات سفر پر خیر و برکت رییس جمهور به خراسان شمالی بود و آیت الله رییسی در سفر خود به استان دستور صریح در اجرای این طرح را داد، این طرح با شتاب خوبی در حال اجرا است و تاکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برنامه ریزی شده است که تا ۲ ماه آینده به بهره برداری برسد.

پتروشیمی خراسان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور است که با استمرار تولید برای بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.

این واحد صنعتی بزرگ پرمصرف ترین صنعت آب در این خطه به شمار می رود و حدود پنج میلیون متر مکعب آب مصرف می کند که از مجموع این میزان ۲.۵ میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی و ۲.۵ میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی برداشت دارد، این در حالی است که تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخایر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

سالانه هفت میلیون مترمکعب در شهر بجنورد مرکز استان پساب فاضلاب در تصفیه خانه تولید می شود که در حاشیه شهر رها می شود و پتروشیمی در طرح های توسعه ای خود نیاز به آب بیشتری دارد که در این خصوص چاره ای جز استفاده از آب خاکستری(پساب) را ندارد.

پروژه استفاده از پساب پتروشیمی در ۲ فاز شامل ایجاد تصفیه خانه و خط انتقال برنامه ریزی شد که این طرح از دهه مبارک فجر سال گذشته کنگ زنی شد.

دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، نشست با مدیران دستگاه های اجرایی استان و بازدید از طرح استفاده پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان از برنامه های سفر یک روزه رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رییس‌ جمهور در امر مبارزه با فساد به خراسان شمالی بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha