افزایش ۱۶ برابری صدور سند اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم

تبریز- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: صدور سند برای اراضی کشاورزی که تا دولت سیزدهم ۲۸ هزار هکتار بود در ۲ سال دولت سیزدهم با بیش از ۱۶ برابر افزایش به ۴۵۶ هزار هکتار رسید.

به گزارش ایرنا، اکبر فتحی روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامی‌داشت هفته دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۰ درصد امور حوزه کشاورزی مربوط به اراضی است اما ۹۰ درصد حاشیه‌ها از این حوزه حاصل می‌شود.
وی بیان کرد: تعیین تکلیف اراضی که محل تداخل منابع طبیعی و کشاورزان بود از اولویت‌های جهاد کشاورزی است و بر این اساس از مجموع سه هزار و ۱۰۰ پلاک موجود در آذربایجان شرقی که یکهزار و ۷۰۰ مورد آن بدون تداخلات است تلاش خواهیم کرد تا پایان سال در دیگر پلاک‌ها این تداخلات را برطرف کنیم.
وی همچنین به امنیت غذایی و اهمیت آن در جامعه امروزی اشاره کرد و گفت: امنیت غذایی یعنی تامین غذای کافی و سالم، و در این راستا جهاد کشاورزی به رغم محدود بودن منابع و در معرض خطر بودن آنها اقدامات قابل توجهی انجام داده و در آذربایجان شرقی بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی خرید شده است.
فتحی یکی از دلایل افزایش تولید و خرید محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی را جهش تولید در دیمزارهای استان عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین به افزایش سطح گلخانه‌های این استان اشاره کرد و گفت: در ۲ سال گذشته نزدیک به یکصد هکتار به وسعت گلخانه‌های استان افزوده شده و هزار هکتار نیز در دست اجراست طوری که می‌توانیم بگوییم آذربایجان شرقی در تولید محصولات گلخانه‌ای خودکفا شده است.
فتحی تغییر الگوی کشت در حوزه کشاورزی را از دیگر اولویت‌های این سازمان برشمرد و گفت: یکی از ایراداتی که به حوزه کشاورزی وارد بود همین موضوع است که خوشبختانه از ابتدای سال جاری آیین نامه تغییر الگوی کشت تدوین و به کشاورزان ابلاغ شد و این آیین نامه، متناسب با شرایط اقلیمی و اقتصادی تدوین شده است.

اجرایی شدن ۸۵ درصد آیین نامه تغییر الگوی کشت در آذربایجان شرقی
وی بیان کرد: تغییر الگوی کشت موضوعی فراحوزه‌ای است و همه دستگاه‌های استان در آن دخیل هستند بر این اساس می‌توانیم بگوییم که ۸۵ درصد از این آیین‌نامه‌ در استان اجرایی شده است.
فتحی گفت: کشت قراردادی که برای پشتیبانی از واحدهای کوچک در دستور کار قرار گرفته و در گذشته فقط به گندم و کلزا اختصاص داشت در حال حاضر برای تمامی محصولات تدوین شده است.
وی به افزایش ضریب مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته ۱۸۷ دستگاه کمباین به مجموعه کمباین‌های استان اضافه شده و همین امر ضریب مکانیزاسیون کشاورزی را از متوسط کشوری بالا برده است.
فتحی ادامه داد : افزایش تولید بخش شیلات از ۷.۵ میلیون تن به ۹.۵ میلیون تن و ایجاد ظرفیت ۵.۵ میلیون تنی برای صنایع تبدیلی از دیگر اقداماتی است که در این دولت صورت گرفته است.افزایش تولید بخش شیلات از ۷.۵ میلیون تن به ۹.۵ میلیون تن و ایجاد ظرفیت ۵.۵ میلیون تنی برای صنایع تبدیلی از دیگر اقداماتی است که در این دولت صورت گرفته است.
وی به افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی از سه مورد به ۱۳ شرکت خبر داد و گفت : ۳۵ شرکت نیز در این زمینه در حال تاسیس است و دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی نیز در این راستا راه اندازی شده و جهاد کشاورزی این آمادگی را دارد تا در اختیار این شرکت زمین قرار دهد و برای آنها تسهیلات بپردازد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به موضوع کشت فرازمینی نیز اشاره کرد و گفت : سرمایه‌گذاران استان در این راستا و در سفر به غازان روسیه تفاهمنامه و توافق‌نامه‌هایی امضا کرده‌اند.
فتحی همچنین در مورد زمین چمن ورزشگاه یادگار امام تبریز گفت : واردات محصولات کشاورزی شامل قرنطینه می‌شود ضمن اینکه این چمن در داخل نیز تولید می‌شود بر این اساس ترجیح داده شد تا از چمن داخلی در این ورزشگاه استفاده شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha