۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85206697
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تکرار سخنان اردوغان درباره قبرس

۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶
کد خبر: 85206697
تکرار سخنان اردوغان درباره قبرس

تهران- ایرنا- رییس جمهور ترکیه اعلام کرد که آنکارا در موضع حمایت از ترک تبارها و بخش ترک نشین جزیره قبرس عقب نشینی نخواهد کرد.

به گزارش امروز (سه شنبه) ایرنا و به نقل از تارنمای خبری استار، "رجب طیب اردوغان" دیشب پس از جلسه هیات دولت ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران، مداخله فیزیکی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در قلمرو تحت حاکمیت جمهوری ترک قبرس را غیرقابل قبول خواند و گفت: آنکارا نگران حفاظت از منافع خود و کمک به صلح جهانی بدون تنش و ماجراجویی است.

وی با ادعای این که کشورش چشمداشتی به اراضی، حاکمیت، نفت، طلا، منابع زیرزمینی دیگران ندارد، ولی نظاره گر پایمال شدن حقوق کشور، ملت و برادران خود نخواهد ماند، افزود: مداخله یکجانبه اخیر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در خط تماس بخش ترک و یونانی نشین قبرس غیرقانونی و غیرانسانی است.

رییس جمهور ترکیه با متهم کردن نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد به نادیده گرفتن اصل بی طرفی در جزیره قبرس مدعی شد: اقدام اخیر آنها با قوانین بین المللی ناسازگار بوده و موجب تشدید تنش در منطقه شده است.

وی تاکید کرد: در زمانی که ترکیه تلاش دارد تا روابط با همسایگان خود را تقویت و مشکلات موجود را برطرف کند، این گونه مداخله نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد توام با حسن نیت نیست.

اردوغان اضافه کرد: ترکیه به عنوان کشور ضامن حقوق بخش ترک نشین قبرس، به اقدامات غیرقانونی در جزیره قبرس به ویژه در منطقه حائل بخش ترک نشین و یونانی نشین تن نخواهد داد و برادران ترک قبرس را در برابر رفتار سازش ناپذیر یونانی‌های قبرس تنها نخواهد گذاشت.

وی با اشاره به آماده شدن برخی کشورها برای افتتاح دفاتر نمایندگی در بخش ترک نشین جزیره قبرس، بیانیه اتحادیه اروپا در مورد تحولات اخیر در این منطقه را بسیار بسیار تاسف بار خواند و گفت: ترکیه به حمایت از حاکمیت و موقعیت بین‌المللی برابر ترک‌های قبرس ادامه خواهد داد.

رییس جمهور ترکیه در ادامه تورم موجود در کشورش را نتیجه خروج عمدی میلیاردها دلار از بازار ارزیابی کرد و افزود: این مساله که همراه با نشر اخبار نادرست و کذب بوده، موجب ایجاد وحشت در جامعه شده و پس از اعلام نتایج انتخابات اخیر و شکست رقبا تشدید شده است.

وی با اذعان به وجود مشکلات عمیق در اقتصاد ترکیه اظهار کرد: اراده، تجربه، توانمندی و برنامه لازم برای غلبه بر این مشکلات وجود دارد و تغییرات مثبت اخیر در شاخص های اقتصادی ترکیه دائمی خواهد شد و شواهد نشان می دهد که ترکیه به سمت اقتصاد سالم مبتنی بر رشد از طریق سرمایه گذاری، اشتغال، تولید و صادرات حرکت می کند.

اردوغان با اشاره به کاهش حق بیمه ریسک در ماه‌های اخیر، کاهش نرخ استقراض خارجی و بهبود ذخایر ارزی ترکیه و افزایش تورم اخیر در کشورش را موقتی خواند و گفت: این شاخص‌ها نشان می‌دهد که اقدامات انجام شده نتیجه داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha