دوشنبه‌های تولید در سقز؛ نبود تسهیلات مانع پیش روی تولیدکنندگان

سنندج-ایرنا- طرح دوشنبه‌های تولید امروز دوشنبه در شهرستان سقز به اجرا درآمد و در این راستا جمعی از مسئولان استانی به منظور بررسی مشکلات حوزه تولید از ۶ واحد صنعتی و خدماتی و همچنین زیرساخت های صنعتی شهرک و ناحیه صنعتی موجود در این شهرستان بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، دوشنبه ۱۶مرداد سال جاری طرح دوشنبه های تولید به پیشنهاد و همچنین طرح ارائه شده از سوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در این استان به اجرا درآمد.

در نخستین روز اجرای این طرح پنج واحد تولیدی در شهرک صنعتی شماره یک سنندج، مورد بازدید جمعی از مسئولان استان قرار گرفت و آنها از نزدیک در جریان وضعیت تولید قرار گرفتند و با صاحبان واحدهای تولیدی در ارتباط با مشکلات پیش روی آنها گفتگو کردند.

از آنجا که بعد از شهرستان سنندج، بیشترین جمعیت استان و هم چنین واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستان سقز وجود دارد، این شهرستان مقصد دوم مسئولان استانی برای بررسی وضعیت تولید و اشتغال بود.

هیات همراه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در سفر به شهرستان سقز متشکل از مدیرکل دیوان محاسبات کردستان،مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی، رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل حفاظت محیط زیست بود.

طرح در دست احداث تولید و بسته بندی آب معدنی و ظروف پلی پروپیلن در سقز نخستین واحدی بود که امروز دوشنبه مورد بازدید مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفت.

مجوز راه‌اندازی این واحد تولیدی در سال ۱۴۰۱ از سوی اداره کل صمت کردستان صادر شده و بر اساس پیش بینی های بهره بردار طرح (حامد سهرابی) قرار است تا پایان سال جاری وارد فاز تولید شود.

این واحد تولیدی در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع در حال احداث است و در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تامین منابع مالی از سوی بانک ملت و پرداخت تسهیلات مورد نیاز فعالیت تولیدی آن آغاز می شود.

دوشنبه‌های تولید در سقز؛ نبود تسهیلات مانع پیشروی تولیدکنندگان این شهرستان

بازدید از مجتمع انبارداری سیلوی افشین کار با ظرفیت ذخیره سازی سالانه ۱۵ هزارتن دیگر واحدی بود که از آن بازدید شد. این واحد تولیدی با ظرفیت ذخیره سازی ۱۵ هزار تن در سال، قرار بود احداث شود که تا کنون به دلیل اختلاف کسری ۲ هزار و ۷۰۰ تن گندم با شرکت غله، راکد مانده و منتظر اعلام رای دادگاه است.

بعد از واحدهای تولیدی آب معدنی، سیلو و کارخانه آرد مسئولان از ناحیه صنعتی صاحب، محل احداث شهرک صنعتی شماره یک و ۲ سقز بازدید کردند.

سپس جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان را در سالن جلسات فرمانداری ویژه شهرستان سقز با اولویت مطرح کردن مشکلات واحدهایی که امروز بازدید از آنها انجام شد، تشکیل دادند.

افزون بر مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی که امروز از آنها بازدید انجام و موانع پیش روی واحدهای تولید خوراک دام و طیور روژان روژانا، افزایش برق مصرفی شهرک صنعتی شماره یک سقز، مشکل تغییر کاربری زمین های الحاقی به فاز ۲ شهرک صنعتی شماره یک ، طرح گردشگری صالحی زاده هم در این جلسه مطرح شد.

دوشنبه‌های تولید در سقز؛ نبود تسهیلات مانع پیشروی تولیدکنندگان این شهرستان

ضرورت ایجاد زنجیره ارزش محصولات تولیدی کردستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در پایان بازدیدها و جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که بیش از سه ساعت به طول انجامید، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در راستای نهضت احیای واحدهای راکد و نیمه فعال در استان و همچنین حمایت از تولید ومانع زدایی ها اقدام به اجرای طرح دوشنبه های تولید کرده ایم.

علی نوری ادامه داد: دوشنبه هر هفته در یکی از شهرستان های استان حضور می یابیم و از واحدهای مشکل دار آنها سرکشی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این بازدیدها بعد از شناسایی مشکلات واحدها جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل می شود، افزود: امروز در سقز هم از ۶ واحد صنعتی و کشاورزی و همچنین زیرساخت های صنعتی این شهرستان بازدید کردیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: عمده مشکلات حوزه تولید و صنعت این شهرستان مربوط به تملک زمین، تسهیلات و زیرساخت های خدماتی هم چون برق بود.

نوری یادآور شد: در بازدیدهایی که از زمان آغاز طرح دوشنبه های تولید از واحدهای تولیدی اعم از صنعتی وکشاورزی انجام دادیم تاکنون به این نتیجه رسیدیم که یکی از مشکلات اساسی این بخش نبود زنجیره ارزش است.

وی بیان کرد: برای ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش در تعدادی از محصولات خاص در استان مثل گندم، لبنیات و فرش اولویت بندی کردیم تا بهترین استفاده را از آنها داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: تمرکز بر مرکز استان ما را به اهداف تعیین شده در رشد اقتصادی نخواهد رساند به همین دلیل ایجاد توسعه متوازن و عدالت محور در استان جزو برنامه های اولویت دار ماست.

نوری یادآور شد: در حوزه تولید هم، توانمندسازی شهرک های صنعتی را در سطح استان جزو برنامه های خود قرار داده ایم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان هم اظهار کرد: شهرستان سقز دارای یک شهرک صنعتی به مساحت ۶۱ هکتار و یک ناحیه صنعتی به مساحت ۳۸ هکتار واقع در شهر صاحب است.

حمیدرضا امانی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳۲ قرارداد بهره برداری در شهرک صنعتی سقز منعقد شده است، بیان کرد: از آنجا که در حال حاضر زمین صنعتی در شهرستان سقز برای واگذاری وجود ندارد لذا تامین زمین و توسعه شهرک های صنعتی یکی از برنامه ها و اهداف ما در این شهرستان است.

وی بیان کرد: اقداماتی در راستای احداث شهرک صنعتی شماره ۲ سقز انجام داده ایم که هنوز موافقت دستگاه های ذیربط در ارتباط با استعلام های مربوطه اعلام نشده است.

وی بیان کرد: اقداماتی در راستای احداث شهرک صنعتی شماره ۲ سقز انجام داده ایم و امروز در تلاشیم با حضور معاون هماهنگی اقتصادی استاندار، موافقت دستگاه های ذیربط در ارتباط با استعلام های آن تسریع و تسهیل شود.

نهضت فعال سازی واحدهای راکد به جد دنبال می شود

فرماندار ویژه شهرستان سقز هم با اشاره به اینکه این بازدیدها در راستای بررسی واحدهای تولیدی جهت بازگشت به تولید است، اظهار کرد: بررسی افزایش زیرساخت های سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی از دیگر اهداف این سفر بود.

جعفر توان خواستار تلاش و تدبیر مدیران استان برای افزایش زیر ساخت های صنعتی و تولیدی، تسهیل در بازگشت دوباره واحدهای راکد به عرصه تولید و تسهیلگری مدیران برای تسریع در امور سرمایه گذاری و پرداخت تسهیلات ثابت و سرمایه در گردش شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha