۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 2011
کد خبر: 85191226
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

از بمباران اتمی هیروشیما تا بمب‌های تاکتیکی اوکراین؛ همه جا پای آمریکا در میان است

تهران- ایرنا- آمریکا نخستین کشوری است که در تاریخ از بمب اتم استفاده کرده که برایند آن بیش از ۲۰۰ هزار قربانی در هیروشیما و ناگازاکی است. در فضای پسابحران اوکراین نیز بحث حملات هسته‌ای محدود و احتمال کاربرد بمب‌های اتمی تاکتیکی داغ است؛ موضوعی که می‌تواند زنگ خطر رویارویی اتمی تمام عیار و جنگ جهانی سوم را به صدا درآورد.

دیروز یکشنبه ششم آگوست مصادف بود با واقعه خوفناک بمباران اتمی هیروشیما در سال ۱۹۴۵ میلادی که در سال پایانی جنگ جهانی دوم به دستور «هری ترومن» رئیس جمهور وقت آمریکا صورت گرفت.

سه روز بعد از سقوط بمب «پسر کوچک» بر هیروشیما، نهم آگوست بمب اتمی دیگری با نام «مرد چاق» در شهر ناکازاکی فرود آمد که در مجموع حدود ۲۲۰ هزار نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند. بیش از یکصد هزار نفر همزمان با بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان باختند.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی همزمان با سالگرد بمباران اتمی هیروشیما در صفحه خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) با انتشار تصاویری از این بمباران به زبان انگلیسی نوشت: آمریکا تنها دولتی است که سابقه بکارگیری بمب اتم به عنوان سلاح کشتار جمعی را در کارنامه سیاه خود دارد و از رژیمی نامشروع و دارای بزرگترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای حمایت می‌کند.

بازی مزورانه آمریکا و اسرائیل با مساله هسته‌ای

احتمالاً اشاره سخنگوی وزارت خارجه به برخورداری آمریکا از حدود ۵ هزار و ۵۰۰ سلاح هسته‌ای است که پس از روسیه در جایگاه دوم قرار دارد و نیز حمایت بی‌چون و چرای واشنگتن از رژیم صهیونیستی است؛ رژیمی که گفته می‌شود که ۹۰ سلاح هسته‌ای در اختیار دارد اما برخی نیز شمار کلاهک‌های اتمی آن را بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ عدد ارزیابی می‌کنند.

گفته می‌شود این رژیم از دهه ۱۹۶۰ سلاح هسته‌ای دارد اما برخلاف برخی بازیگران برخوردار از بمب اتم، توان هسته‌ای خود را با آزمایش اتمی به نمایش نگذاشته‌است.

طنز تلخ ماجرا آنجاست که رژیم صهیونیستی به عضویت ان پی تی درنیامده‌ و پروتکل الحاقی را نپذیرفته‌است و به بازرسان آژانس نیز اجازه بازدید از تأسیسات هسته‌ای خود را نمی‌دهد اما در عین حال حمایت قدرت‌های بزرگ غربی را با خود دارد. در مقابل نوک پیکان حملات غربی‌ها و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سمت ایرانی است که بیشترین همکاری‌های نزدیک و سازنده را طی سال‌های اخیر داشته و حتی فراتر از عضویت ان پی تی، پروتکل الحاقی را نیز به صورت داوطلبانه اجرا کرده‌است.

بنابراین در منطق غربی، برخورداری تنها کشور استفاده کننده از بمب‌های اتمی در تاریخ و نیز رژیم صهیونیستی هیچگاه مرکز توجه و بحث قرار نداشته و کشورهای دیگر برای استقرار صلح و ثبات در جهان باید خلع سلاح شوند.

از احتمال کاربرد بمب اتمی تاکتیکی تا خطر جنگ جهانی سوم

آمریکا اگرچه در سال آخر جنگ جهانی دوم در ژاپن از بمب‌های اتمی استفاده کرد اما همواره این هراس وجود داشته که در بحران کنونی اوکراین از بمب‌های اتمی تاکتیکی استفاده کند.

لازم به ذکر است که «کلاهک‌های تاکتیکی» در برابر «کلاهک‌های راهبردی» قرار می‌گیرند که قدرت انفجاری آنها تقریباً برابر با ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلوتُن دینامیت است و برای تخریب مساحت‌های عظیم طراحی شده‌اند.

گرچه کلاهک‌های تاکتیکی، قدرت تخریبی و کُشندگی بسیار زیادی دارند، گاهی به سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای، «اتم‌های کوچک» هم گفته می‌شود. این نوع سلاح‌ها برای حملات کوچک و اهداف ویژه و نزدیک مانند مراکز فرماندهی استفاده می‌شود یا برای از بین‌بردن ستونی از تانک‌ها یا گروه‌های جنگی ناو هواپیما. این کلاهک‌ها با بازده یک تا ۱۰۰ کیلوتن دینامیت، «کم بازده» نیز نامیده می‌شوند.

البته اشاره به «بازده پایین» برای سلاح‌های تاکتیکی تا حدودی گمراه‌کننده است زیرا بازده انفجاری یک تا ۱۰۰ کیلوتن دینامیت برای ایجاد ویرانی بزرگ کفایت می‌کند؛ کافی است به یاد داشته باشیم بمب‌هایی که آمریکا در سال ۱۹۴۵ روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن پرتاب کرد، به ترتیب معادل ۱۲ و ۲۱ کیلوتُن دینامیت بودند.

بمب‌های تاکتیکی از انجا که برای تخریب اهدافی خاص استفاده می‌شوند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تشعشعات هسته‌ای زیادی نداشته باشند اما به هرحال همیشه در جریان استفاده از بمب‌های هسته‌ای، تشعشعات هسته‌ای هم وجود دارد.

بنا بر گزارش شبکه «سی‌بی‌اس‌نیوز»، «الکس ولرشتاین»، مورخ هسته‌ای برای پیش‌بینی و تخمین تأثیرات حملات هسته‌ای، اخیراً شبیه‌سازی‌ای انجام داده که به آن «نقشه هسته‌ای NukeMap» گفته می‌شود. بنا بر این نقشه اگر بمب «دیوی کراکِت»، کوچک‌ترین بمب هسته‌ای تاکتیکی جهان، در یک شهری منفجر شود، فوراً ۳۲۷۰ نفر کشته و ۳۶۲۰ نفر نیز زخمی می‌شوند.

دیوی کراکت ساخت آمریکاست، ۴۵ کیلو وزن دارد و قدرت انفجاری آن ۱۰ تُن است. دیگر سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی بزرگ‌تر هستند و طبعاً قدرت تخریبی و کُشندگی آن‌ها هم بیشتر است.

البته در نبردها و جنگ‌های صورت گرفته تا امروز، هیچ طرفی از تسلیحات تاکتیکی استفاده نکرده‌است. آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق، در جریان جنگ سرد این تسلیحات را با هدف بازدارندگی توسعه دادند. اعضای ناتو این گونه سلاح‌ها را در کشورهای اروپایی مستقر کردند تا به اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش نشان دهند که هر گونه درگیری، حتی درگیری با تسلیحات متعارف می‌تواند منجر به جنگ هسته‌ای شود.

در جریان بحران اوکراین این خطر بیش از حد جدی به نظر می‌رسد به طوری که بسیاری نسبت به تبعات کاربرد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی که می‌تواند به جنگ اتمی تمام عیار ختم شود، هشدار می‌دهند.

تردیدی وجود ندارد که برخلاف سال ۱۹۴۵ که آمریکا دو شهر بزرگ ژاپن را با خاک یکسان و خود را پیروز جنگ جهانی دوم معرفی کرد، شرایط کنونی متفاوت است و قطعاً آمریکا برنده جنگ جهانی سوم نخواهد بود؛ موضوعی که باعث شده آمریکا حتی نسبت به ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین که خاک روسیه را هدف قرار می‌دهد، احتیاط کند چه رسد به کاربرد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha