۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۷
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85190361
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حمایت از طرح صلح ۱۰بندی اوکراین در نشست جده

۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۷
کد خبر: 85190361
حمایت از طرح صلح ۱۰بندی اوکراین در نشست جده

تهران- ایرنا- منابع خبری اعلام کردند که پس از پیشنهاد طرح صلح ۱۰ بندی از سوی هیات اوکراینی در نشست جده، کشورهای شرکت کننده از آن حمایت و استقبال کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از «الخلیج آنلاین»، دور اول نشست امنیتی بین المللی بحران اوکراین عصر روز گذشته (شنبه) در شهر جده عربستان به پایان رسید.

شبکه تلویزیونی الاخباریه عربستان اعلام کرد که نشست جده نشستی مشورتی در سطح مشاوران امنیت برای بررسی راه حل ها و رویکردها درمورد بحران روسیه و ‌اوکراین بود.

به گزارش این شبکه، بسیاری از کشورهای غربی و آسیایی در این نشست حضور داشتند، اما به تعداد دقیق آن ها و پرونده های مطرح شده در این اجلاس پرداخته نشد.

از سوی دیگر شبکه سعودی العربیه نیز اعلام کرد که دور اول نشست جده درخصوص بحران اوکراین به پایان رسید.

این شبکه به نقل از هیات اوکراینی افزود که در نشست جده «طرح صلح ۱۰بندی» تقدیم کرده و این طرح بیشتر از نشست کپنهاگ مورد استقبال و حمایت قرار گرفته است.

هیات اوکراینی تاکید کرد: طرح صلحی که در نشست جده پیشنهاد دادیم، مورد حمایت بسیاری از کشورها قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، نشست بررسی بحران اوکراین عصر روز شنبه با حضور مشاوران امنیت ملی و نمایندگان تعدادی از کشورهای جهان بدون حضور نماینده روسیه در عربستان برگزار شد.

عربستان در بیانیه خود این نشست را ادامه طرح ها و تلاش های «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور درباره حل و فصل بحران در اوکراین عنوان کرده است.

در این بیانیه آمده که دولت عربستان امیدوار است این نشست به تقویت گفت وگو و همکاری کمک و بتواند امنیت بین المللی را تضمین و از اثرات انسانی و اقتصادی بیشتر بحران جلوگیری کند.

هیات های مذاکره کننده از جمله نماینده دولت اوکراین از روز جمعه وارد جده شدند تا بتوانند راه حلی را بنا به طرح عربستان سعودی برای پایان دادن به این جنگ فرسایشی پیدا کنند.

"آندری یرماک" رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس هیات مذاکره اوکراین در جده پیشتر گفته بود: «گفت وگوهایی در عربستان با هدف یافتن یک راه حل صلح‌آمیز برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین آغاز می‌شود، با این وجود ممکن است این نشست با مشکلاتی روبرو شود، اما کی‌یف با قانع کردن کشورهای بیشتر به فرمول صلح خود، به پایان مسالمت‌آمیز این جنگ با روسیه امیدوار است.»

برپایه این گزارش، اوکراین و متحدانش امیدوارند که در جلسه مشاوران امنیت ملی و دیگر مقامات ارشد از حدود ۴۰ کشور به جز روسیه در جده، بر سر اصول کلیدی برای چگونگی پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین، توافق کنند.

روسیه در این نشست حضور ندارد، اما گفته است بر این گفت وگوها «نظارت خواهد داشت».

مقامات اوکراین، روسیه و دیگر مقامات بین‌المللی می‌گویند، در حال حاضر هیچ چشم‌اندازی برای مذاکرات صلح مستقیم میان اوکراین و روسیه وجود ندارد، چرا که جنگ ادامه دارد.

اوکراین اما قصد دارد با ارتباط با کشورهایی مانند هند، برزیل و آفریقای جنوبی که بسیاری از آنها به طور عمومی در این درگیری بی‌طرف مانده‌اند، یک ائتلاف بزرگ‌تر از حمایت‌های دیپلماتیک و فراتر از حامیان اصلی غربی خود ایجاد کند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین دو روز پیش با اشاره به اینکه روسیه مذاکرات عربستان را زیر نظر خواهد داشت، گفت که کشورش هیچ "پیش شرطی" در مورد راه حل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین ندارد. وی در عین حال ابراز عقیده کرد که "کی یف" تمایلی به صلح" ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha