تغذیه انحصاری ۷۰درصد نوزادان در چهارمحال و بختیاری با شیر مادر است

شهرکرد - ایرنا - کارشناس سلامت کودکان و نوزادان مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: ۷۰ درصد شیرخواران استان تا پایان ۶ ماهگی به صورت انحصاری بدون مصرف سایر مواد غذایی و فقط از شیرمادر تغذیه می‌کنند.

مهری یوسفی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تغذیه انحصاری با شیر مادر تا سن ۶ ماهگی(۱۸۰ روزگی نوزاد) از اهمیت بالای در ارتقای سلامت شیرخوار برخوردار است و به تمام مادران توصیه می‌شود در ۶ ماه اول زندگی شیرخوار به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد شیرخواران زیر یک سال در استان از شیر مادر تغذیه می‌کنند، گفت: ۱۰ درصد شیرخواران نیز از شیر خشک استفاده می‌کنند که پنج درصد این نوزادان از سیستم بهداشت، شیر مصنوعی یارانه‌ای دریافت می‌کنند که شیر مصنوعی یارانه‌ای پس از بررسی کارکنان بهداشتی و بر اساس دستورالعمل تجویز شده است و پنج درصد مادران نیز از شیرمصنوعی بدون مشورت با کارکنان بهداشتی و به توصیه سایر افراد و از داروخانه‌ها و بازار آزاد تهیه می‌کنند.

به گفته وی،هم اکنون در استان پنج بیمارستان دارای بخش‌های مادر و نوزاد پس از بررسی ارزیابان کشوری و دانشگاهی همه این بیمارستانها لوح دوستدار کودک را دریافت کردند.

یوسفی با اشاره به اینکه همه ساله از یکم تا هفتم آگوست مصادف با ۱۰ تا ۱۶ مرداد ماه به نام هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذار شده است، افزود: در سال ۱۹۹۰ سازمان بهداشت جهانی با همکاری یونیسف با برگزاری اجلاسی در ایتالیا ، بیانه‌ای را برای تداوم، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر صادر کرد که در این بیانه بر اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر در ۶ ماه اول زندگی و تاثیر آن بر سلامتی مادر و نوزاد تاکید شده است.

وی اظهار داشت: در ایران نیز با تصویب قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی در سال ۱۳۷۰ به عنوان نخستین کشور در منطقه مدیترانه شرقی در جهت ترویج تغذیه با شیر مادر قدم برداشت و هم‌اکنون با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از کشورهای پیشرو در مسیر حمایت از مادران شاغل در دوران بارداری وشیردهی قرار داریم.

به گفته وی، شعار سالجاری هفته جهانی تغذیه با شیرمادر در جهت اجرایی شدن قوانین جوانی جمعیت و ترویج تغذیه با شیر مادر با عنوان " نگاهی نو به شیردهی مادران شاغل در خانواده، محل کار و جامعه " با هدف حمایت از مادران شیرده بویژه مادران شاغل مورد توجه نامگذاری شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۱ شهرستان با جمعیتی افزون بر یک میلیون نفر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha