۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۱۱
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85180714
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۹۰ عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در طرح "استاد محوری" شرکت کردند

اصفهان - ایرنا - رییس امور هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه اصفهان گفت: ۹۰ نفر از اعضای هیات علمی این مرکز علمی در طرح " استادمحوری" مشارکت کردند و اصفهان یکی از دانشگاه‌های پیشرو کشور در اجرای طرح مذکور است.

به گزارش ایرنا، در طرح "استاد محوری" که پاییز سال گذشته در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب شد، استادان دانشگاه که طرح‌هایی در زمینه رفع نیازهای جامعه دارند و این نیازها در سامانه "نظام ایده‌ها و نیازها"(نان) ثبت شده باشد، می‌توانند دانشجویان استعدادهای درخشان را بطور مستقیم بعنوان دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکترا جذب کنند و طرح‌های خود را برای رفع نیازهای جامعه به کمک آنها انجام دهند.

مرتضی هاشمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آیین‌نامه طرح "پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره‌های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور" با هدف فراهم کردن زمینه جذب برگزیدگان علمی با رویکرد شاگردپروری در تعامل استادان و استعدادهای درخشان، اسفند پارسال به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

وی توضیح داد: در این شیوه پذیرش، متقاضیان واجد شرایط استعدادهای درخشان توسط استاد میزبان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا انتخاب می‌شوند که برای این کار، استاد میزبان باید طرحی را برای رفع نیازهای جامعه از سامانه "نظام ایده‌ها و نیازها"(نان) انتخاب کند و با کمک دانشجویان مُمتاز پذیرفته شده، آن را انجام دهد.

هاشمی با بیان اینکه پس از ابلاغ طرح مذکور، اجرای آن در دستور کار دانشگاه اصفهان قرار گرفـت، اظهار داشت: از بین اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان که در این طرح مشارکت کردند، تاکنون طرح‌های ۷۰ استاد تایید که درخواست برخی از آنها در درگاه استادمحوری مربوطه ثبت شده و سایر آنها در حال ثبت شدن است.

وی با بیان اینکه نخستین دانشجویان جذب شده بر اساس این طرح از مهر امسال در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند، اظهار داشت: فراخوان‌های مربوط به طرح استاد محوری در دانشگاه اصفهان منتشر شده است و دانشجویان تا ۱۵ مرداد برای ثبت نام فرصت دارند.

رییس امور هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه اصفهان گفت: شرط لازم برای دانشجوی استعداد درخشان برای پذیرش در مقطع دکترا داشتن حداقل معدل ۱۶ در دوره کارشناسی و ۱۷ در دوره کارشناسی ارشد است و دانشجویانی که می‌خواهند برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد در این طرح اقدام کنند باید در دوره کارشناسی در بین هم‌رشته‌ای‌ها و هم‌ورودی‌های خود بین ۲۰ درصد دانشجویان برتر از نظر معدل باشند.

هاشمی با بیان اینکه بیشتر اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان که در این طرح مشارکت کردند از دانشکده‌های مهندسی کامپیوتر، فنی و مهندسی، زمین‌شناسی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم اداری و اقتصاد، علوم ورزشی و علوم جغرافیایی و برنامه‌ریزی هستند، تاکید کرد: یکی از مهمترین مزیت‌های طرح استادمحوری این است که دانشجویان ممتاز را به سمت اجرای پژوهش هایی با هدف رفع نیازهای جامعه و صنعت در دوران تحصیلی خود سوق می دهد.

به گفته وی، موضوع پایان‌نامه و استاد راهنمای دانشجویان پذیرش شده در طرح استادمحوری از ابتدای شروع به تحصیل مشخص است و دانشجویان می‌توانند بدون اتلاف وقت، همزمان با گذراندن واحدهای درسی، فعالیت‌های مرتبط با پایان‌نامه و رساله خود را انجام دهند.

به گزارش مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) تاکنون ۳۷ دانشگاه در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها درخواست خود را در طرح استادمحوری ثبت کرده‌اند که دانشگاه‌های تهران، صنعتی اصفهان، شیراز، شهید بهشتی و اصفهان، بیشترین درخواست ثبت پایان نامه‌ها و رساله در درگاه استادمحوری (parsa.nan.ac) را داشته‌اند.

دانشگاه اصفهان با حدود ۱۷ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های جامع و برتر کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha