۱ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۲۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85177841
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۵ میلیون متر مکعب آب سدهای خراسان‌شمالی در بخش کشاورزی مصرف شد

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی گفت: ۱۵ میلیون متر مکعب آب هفت سد استان از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۱) تاکنون با وجود خشکسالی در بخش کشاورزی مصرف شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی، سید عقیل مرتضوی در این خصوص اظهار کرد: این آب در شرایطی تحویل کشاورزان شده که طی ۲ سال اخیر، استان در شرایط خشکسالی کم‌سابقه‌ای قرار دارد و میزان بارندگی و رواناب رودخانه‌ها به حداقل رسیده است.

وی ادامه داد: آب تحویلی به کشاورزان مربوط به سدهای "شیرین دره"، "بیدواز"، "بارزو"، "چری"، "گلول"، "سومبار" و "قزلداش" بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: تامین آب شرب مردم استان به عنوان مهمترین اولویت شرکت آب منطقه‌ای بوده و به طور همزمان تامین آب شرب از سدها برای شهرها و روستاهای تحت پوشش در دست اقدام است.

خراسان شمالی هشت سد در دست بهره برداری دارد و بنا بر گزارش هواشناسی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میزان بارش‌ها در این استان حدود ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است و حدود ۸۲ درصد از مساحت ۲ میلیون و ۸۰۰ هکتاری استان خراسان شمالی نیز با خشکسالی خفیف تا شدید مواجه‌اند.

اکنون ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، ۱۳.۹ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵.۶ درصد خشکسالی خفیف دارد و در بین هشت شهرستان این خطه شمالشرق کشور شهرستان های مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد و پس از آن شهرستان اسفراین و راز و جرگلان درگیر با این پدیده شدند.

۳۴۴ هزار هکتار از مساحت این استان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از جمعیت یک میلیون نفر حدود ۳۸ درصد در بخش کشاورزی اشتغال دارند که این میانگین در سطح ملی حدود ۱۹ درصد اعلام شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha