شی جینپینگ با معمار روابط چین و آمریکا ملاقات کرد/ پکن آماده گفت‌وگو برای توسعه روابط

تهران- ایرنا- شی جینپینگ رئیس جمهوری چین روز پنجشنبه با هنری کیسینجر صد ساله دیپلمات کهنه کار و وزیر خارجه آمریکا در دهه 1980 میلادی ،در پکن دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا، نشریه گلوبال تایمز چین کیسینجر را به عنوان معمار بازسازی روابط چین و آمریکا، یک دوست قدیمی برای مردم چین معرفی نمود که کمک‌های تاریخی را به ذوب کردن یخ روابط پکن و واشنگتن کرد. به نوشته گلوبال تایمز، از سال ۱۹۷۱ تا کنون وی بیش از ۱۰۰ بار به چین سفر کرده است.

کیسینجر همچنین در روزهای گذشته با وانگی دیپلمات ارشد و لی شانگفو وزیر دفاع چین دیدار کرده است.

وی به عنوان وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی در دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد خدمت کرده و یک نقش دیپلماتیک کلیدی در عادی سازی روابط بین واشنگتن و پکن در دهه ۱۹۷۰ ایفا کرد.

واشنگتن اعلام کرده است که این هفته از سفر کیسینجر به چین مطلع شده اما وی به نیابت از دولت آمریکا این سفر را انجام نداده است.

رئیس جمهوری چین در ملاقات کیسینجر، در رابطه با عادی سازی روابط بین دو کشور که در دهه 70 میلادی اتفاق افتاد، بیان کرد که این نه تنها به نفع دو کشور نبوده بلکه دنیا را تغییر داده است.

شی با تاکید بر اینکه جهان دستخوش تغییرات بزرگی است که در یک قرن گذشته سابقه نداشته و اینکه وضعیت بین‌المللی شاهد تغییرات عمده است، افزود: چین و ایالات متحده بار دیگر بر سر دوراهی ایستاده‌اند که باید به کجا بروند و دو طرف باید بار دیگر انتخاب کنند. 

شی گفت که با نگاهی به آینده، چین و ایالات متحده دلایل زیادی برای تکمیل موفقیت یکدیگر و دستیابی به رفاه مشترک دارند و کلید این مساله پیروی از اصول احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد است.

وی اظهار کرد: بر این اساس، چین آماده است تا با آمریکا درباره راه های صحیح کنار آمدن دو کشور و ارتقای توسعه پایدار روابط دوجانبه بحث و گفت و گو کند. این به نفع دو طرف و کل جهان خواهد بود. امیدواریم که کیسینجر و سایر افراد با بینش در آمریکا همچنان نقش سازنده خود در بازگرداندن روابط بین پکن و واشنگتن در یک مسیر درست، ادامه دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha