۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۷
کد خبر: 85174818
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پنج تن کابل برق در استان یزد به سرقت رفت

۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۷
کد خبر: 85174818
پنج تن کابل برق در استان یزد به سرقت رفت

یزد- ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد از سرقت پنج تن کابل‌ برق (از نوع سیم مسی ) به طول ۱۰ کیلومتر در سال‌جاری و وارد شدن ۲۰ میلیارد ریال خسارت به شبکه توزیع استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، علی جم، روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: عموما این سرقت ها در شب رخ داده و موجب قطع برق مشترکان می شود و در برخی موارد سارقان اقدام به سرقت کابل نول شبکه می‌کنند که این مسئله منجر به خسارت به وسایل برقی مشترکان می‌شود، لذا در چنین مواردی جبران این خسارات نیز بر عهده شرکت توزیع برق است.

وی در خصوص سرقت کابل برق معابر شهری نیز اظهار داشت: بعضا سرقت کابل شبکه روشنایی معابر و بلوارها از مواردی است که باعث خاموشی معابر و نارضایتی شهروندان شده است.

جم با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار تیربرق فرسوده در استان وجود دارد، ادامه داد: برای تعویض هر تیر برق تقریبا ۱۵ میلیون تومان اعتبار نیاز است و هم اکنون ۳۰۰ هزار تیر برق در استان نصب شده که حدود ۱۰ درصد آنها به دلیل فرسودگی نیازمند تعویض است که در دور دوم سفر رییس جمهور به استان ۳۰ میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شد.

قطع انشعاب یکصد مشترک دولتی و غیردولتی پرمصرف

وی تعداد ادارات دولتی و غیردولتی استان را ۲۵۰ دستگاه بیان کرد و گفت: از ۱۵ خرداد ماه سالجاری تاکنون برق یکصد اداره، بانک و نهادهای عمومی و غیردولتی به علت رعایت نکردن الگوی مصرف قطع شده است.

جم با بیان اینکه برخی از این نهادها چندین بار مشمول قطعی برق شده‌اند، اظهار کرد: یکی از برنامه های وزارت نیرو تعیین سقف برق برای ادارات است بر این اساس میران صرفه جویی ادارات در ساعات اداری باید ۳۰ درصد و در ساعات غیراداری ۶۰ درصد کاهش داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی ادارات و نهادهای عمومی و غیردولتی در سال گذشته مجهز به کنتورهای هوشمند شدند که از این طریق مصرف برق آنها به صورت برخط، پایش می شود البته همکاران نیز به صورت سر زده از ادارات بازدید می کنند.

این مسوول تصریح کرد: در راستای تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات به شهروندان، برق ادارات پر مصرف بین ساعت یک و ۳۰ تا ۱۴ و سی دقیقه قطع می شود که البته عمده آنها در روز بعد وصل می شوند.

وی پیک مصرف برق استان در سال جاری را یک هزار و ۱۷۰ مگاوات بیان کرد و گفت: اگر مصرف انرژی برق در استان مدیریت نشده بود، میزان مصرف به یک هزار و ۳۰۰ مگاوات می‌رسید.

جم تعداد مشترکان این شرکت را ۷۷۰ هزار مشترک بیان و خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد مصرف برق استان مربوط به بخش صنعت و ۲۵ درصد خانگی و مابقی مربوط به سایر مصارف است اما در تابستان با توجه گرم شدن هوا و استفاده از وسایل سرمایشی در بخش خانگی، مصرف افزایش یافته و ۴۰ درصد برق در این بخش مصرف می شود، به همین دلیل صرفه‌جویی در در زمان پیک اهمیت فراوانی دارد.

وی ادامه داد: طرح پرداخت پاداش صرفه‌جویی مصرف برق در سال گذشته موفق بود و موجب کاهش مصرف بخش خانگی شد؛ اما امسال وزارت نیرو در تابستان طرح ویژه ای را برای پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق در نظر گرفت که هدف آن مدیریت مصرف بخش خانگی برای پُرمصرف‌ها است.

جم خاطرنشان کرد: به‌ازای هر کیلووات‌ ساعت از ۵۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ تومان پاداش در نظر گرفته می‌شود و میزان برق مشترکان نسبت به دوره مشابه سال قبل آن‌ها ارزیابی می‌شود و مشترکان به‌صورت پلکانی مشمول دریافت پاداش صرفه‌جویی خواهند شد.

وی طول شبکه‌های توزیع برق استان یزد را حدود ۲۱ هزار کیلومتر بیان کرد و گفت: ۱۸ هزار ترانس برق در سطح استان یزد برای تبدیل شبکه‌های فشار متوسط به فشار ضعیف نصب شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق یزد در زمینه برنامه کاهش مصرف برق برای صنایع بزرگ نیز گفت: در بخش صنایع متوسط که مصرف آنها در محدوده ۵۰۰ مگاوات است، مقرر شد از ساعت ۱۱ تا ۲۳ یک روز در هفته نسبت به کاهش مصرف خود یا تعطیلی واحد اقدام کنند.

جم ادامه داد: استان یزد برای جلوگیری از ضرر و زیان این بخش از صنایع در جریان کاهش مصرف ۱۲ ساعتی، پیشنهاد کرده تا از طریق استفاده از دیزل ژنراتورها یا تغییر دستگاه‌های پرمصرف، از شنبه تا پنجشنبه ۳۵ درصد مصرف انرژی را کاهش دهند تا این ایام بدون ضرر به تولید سپری شود.

وی در خصوص چاه‌های کشاورزی نیز افزود: براساس مصوبه کشوری این مشترکان باید هر روز به مدت پنج ساعت از ساعت ۱۲ تا ۱۷ نسبت به خاموشی چاه اقدام کنند ولی با توجه به مشکلات بخش کشاورزی استان، این زمان به سه روز در هفته کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha