وضعیت بارش در حوضه‌های آبریز مازندران تا سه ماه آینده چگونه است

ساری- ایرنا- مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور برای سه ماهه منتهی به مهرماه سال ۱۴۰۲ استان مازندران، ۱۹۶ میلی‌متر بارندگی پیش‌بینی کرده است.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، مطابق جدول پیش‌بینی فصلی این مرکز که هواشناسی مازندران منتشر کرده است، میانگین کمترین میزان بارندگی در سه ماهه آینده منتهی به مهرماه ۱۴۰۲ با ۲۴ میلی متر مربوط به مردادماه و بیشترین میزان نیز با ۹۴ میلی متر مربوط به مهرماه امسال و برای تیرماه ۳۲ و برای شهریورماه نیز ۵۶ میلی متر باران پیش بینی شده است.

مطابق این جدول، میانیگن بیشترین میزان بارندگی در تیرماه جاری با ۶۰ میلی متر مربوط به رامسر است و پس از آن نوشهر با ۵۷، آلاشت با ۴۱، بابلسر و قراخیل با ۳۹ و پل سفید با ۳۶ میلی متر به ترتیب شاهد بیشترین میزان بارندگی در ماه جاری خواهند بود و کمترین میزان بارندگی نیز در طی این ماه به ترتیب در کیاسر با ۱۹، بندرامیرآباد با ۲۰ و سیاه بیشه و کجور با ۲۱ میلی متر خواهد بود.

در مردادماه امسال نیز میانگین بیشترین میزان بارندگی با ۴۱ میلی متر در رامسر اتفاق خواهد افتاد و نوشهر با ۴۰، بابلسر با ۳۷، آلاشت با ۳۳ و قراخیل با ۳۰ میلی متر در جایگاه بعدی قرار دارد و کمترین میزان بارندگی نیز در طی این مدت در گلوگاه با ۱۲، بلده با ۱۳ و کجور با ۱۴ میلی متر پیش بینی شده است.

مطابق جدول پیش‌بینی فصلی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، در شهریورماه امسال نیز میانگین بیشترین میزان بارندگی با ۱۴۶ میلی متر در نوشهر پیش بینی شده است و پس از آن به ترتیب رامسر با ۱۴۱، بابلسر با ۹۱، قراخیل با ۶۷ و ساری با ۵۲ میلی متر باران شاهد بیشترین میزان بارش باران در این ماه خواهند بود و بلده با ۱۷، سیاه بیشه با ۱۸ و کجور با ۲۵ میلی متر شاهد کمترین میزان بارندگی درطی این ماه خواهند بود.

وضعیت بارش در حوضه‌های آبریز مازندران تا سه ماه آینده چگونه است

در این جدول همچنین میانیگن بیشترین میزان بارندگی در مهرماه امسال نیز با ۲۴۷ میلی متر در رامسر پیش بینی شده است و پس از آن نوشهر با ۲۳۷، بابلسر با ۱۲۹، ساری با ۱۰۵ و آمل با ۱۰۱ میلی متر شاهد بیشترین میزان بارندگی در این ماه خواهند بود. میانگین کمترین میزان بارندگی نیز در طی این ماه برای بلده با ۱۷، سیاه بیشه با ۲۶ و کجور با ۳۲ میلی متر پیش بینی شده است.

طبق گزارش این مرکز، میانگین بارش باران سال ۱۴۰۱ در مازندران ۳۷۲ میلیمتر بود که این آمار نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۶۴۰ میلیمتر بوده، حدود ۴۲ درصد کمتر و نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۶۱۳ میلیمتر بوده، حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش باران در خرداد ماه امسال در مازندران را ٤٨ میلی متر اعلام کرد که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۳۱.۵ میلی متر بوده حدود ۵۲ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۷ میلی متر بوده ۵۸۵ درصد افزایش داشته است.

میانگین بارش باران در ایام بهار امسال در مازندران حدود ١٦٥ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۱۳۵ میلی متر بوده ۲۲ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ٧٤ میلی متر، بوده حدود ۱۲۳ درصد افزایش داشته است.
طبق گزارش این مرکز، میانگین بارش باران در ۹ ماهه سال زراعی جاری منتهی به خرداد ١٤٠٢ در مازندران ٤٠٢ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۵۳۲ میلی متر بوده حدود ۲۵ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ٤٦٥ میلی متر بوده حدود ١٤ درصد کاهش داشته است.
همچنین میانگین دمای هوای خرداد ۱٤۰۲ در مازندران ۲۰.۱ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۸.۴ درجه سلسیوس بوده ۱۷ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۸.۷ درجه سلسیوس بوده، ۱٤ درجه سلسیوس افزایش داشته است
میانگین دمای هوای فصل بهار سال ١٤٠٢ در مازندران ۱۵.۷ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۴.۵ درجه سلسیوس بوده ۱.۲ درجه سلسیوس افزایش داشته است.

گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می دهد که میانگین دمای هوای ۹ ماهه سال زراعی جاری منتهی به خرداد ١٤٠٢ در مازندران ۱۰.۷ درجه سلسیوس بوده که به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۹.۲ سلسیوس بوده حدود ۱.۵ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹.۶ درجه سلسیوس بوده، ۱.۱ درجه سلسیوس افزایش داشته است.

پیش بینی فصلی بارش و دما طی سه ماه آینده در استان مازندران

وضعیت بارش در حوضه‌های آبریز مازندران تا سه ماه آینده چگونه است

براساس خروجی های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش از نیمه تیر تا نیمه مرداد ۱٤۰۲ در نیمه شرقی در محدوده نرمال و در نیمه غربی تا کمتر از نرمال از نیمه مرداد تا نیمه مهر ۱٤۰۲ نیز در محدوده نرمال پیش بینی می شود.
میانگین دما نیز از نیمه تیر تا نیمه مرداد ۱٤۰۲ نرمال تا بیش از نرمال، از نیمه مرداد تا نیمه شهریورماه نرمال و با گرایش بیش از نرمال و از نیمه شهریورماه تا نیمه مهرماه نیز بیش از نرمال پیش بینی می شود.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha