پنجم مرداد به عنوان روز کرمانشاه ثبت ملی شد
عملیات مرصاد

کرمانشاه- ایرنا- با پیگیری شورای فرهنگ عمومی استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تایید شورای فرهنگ عمومی کشور روز پنجم مرداد ماه به عنوان روز کرمانشاه در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

به گزارش ایرنا، پنجم مرداد ماه در تقویم رسمی کشورمان به نام روز کرمانشاه ثبت شده اما دلیل این نام گذار عملیات غروآفرین مرصاد در سال ۱۳۶۷ است؛ عملیات مرصاد یا فروغ جاویدان نام نبردی است که توسط سازمان منافقین برنامه‌ریزی شد و میان نیروهای ایران و این سازمان پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران و پایان جنگ با عراق، در سال ۱۳۶۷ درگرفت.

در این عملیات ارتش عراق به رغم پذیرش آتش بس و قبول قطع نامه ۵۹۸ با منافقین همراه شد و در تاریخ سوم مرداد سال ۱۳۶۷ از مرزهای جنوبی، جنوب غربی و غربی ایران به خاک کشور تجاوز کرد؛ در این نبرد سازمان منافقین با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ نیروی خود همراه با نیروهای عراقی به کمک یک هزار و ۳۰۰ دستگاه تانک و ادوات جنگی دیگر تا منطقه چهارزبر واقع در شهرستان اسلام آباد پیشروی کردند.

شعار نیروهای سازمان منافقین در این نبرد «از مهران تا تهران» بود و در کمتر از ۳۳ ساعت موفق شده بودند از مرز قصرشیرین تا منطقه چهارزبر اسلام آباد پیشروی کنند، در این بین ارتش عراق طی نقشه ای هماهنگ شده در مرزهای جنوبی و نزدیکی خرمشهر و همچنین مرزهای جنوب غربی نیز نبردی را به راه انداخت که همین امر سبب شد نیروهای ایرانی نتوانند تمرکز کامل برای نبرد در یک جبهه را داشته باشند.

فرمانده عملیات فروغ جاویدان در آن زمان «مسعود رجوی» بود که در شب آغاز عملیات گفت: «بر اساس تقسیمات انجام شده، ۴۸ ساعته به تهران خواهیم رسید؛ کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم در حد توان و اشل یک ابرقدرت است، چون فقط یک ابرقدرت می‌تواند کشوری را ظرف این مدت تسخیر کند».

از پایگاه نوژه هم ترسی نداشته باشید، هر سه ساعت به سه ساعت دستور می‌دهم هواپیماهای عراقی بیایند و آنجا را بمباران کنند؛ پایگاه هوایی تبریز را هم با هواپیما هر سه ساعت به سه ساعت مورد هدف قرار خواهیم داد، گذشته از آن ضدهوایی و موشک سام هفت هم که داریم، هوانیروز عراق تا سرپل ذهاب به‌همراه ستون‌ها خواهد بود و از نظر هوایی ناراحت نباشید چون هواپیماهای عراقی پشتیبان ما هستند و تمام ماشین‌ها به صورت ستون حرکت می‌کنند.»

فاصله مرز قصرشیرین تا منطقه چهارزبر تقریبا ۱۳۴ کیلومتر است و نیروهای منافقین با این خیال که ارتش ایران در جنوب کشور در حال نبرد است و برای پیشروی مزاحمتی در سر راهشان قرار ندارد به پیشروی خود ادامه دادند اما در این مسیر نیروهای محلی کُرد و ساکنان شهرستان های مرزی مانند سرپل ذهاب و اسلام آباد به صورت خود جوش و مردمی در برابر این تجاوز ایستادگی کردند که در خلال این درگیری ها نیز تعدا زیادی از نیروهای بسیج مردمی و حتی غیر نظامیان به شهادت رسیدند.

پنجم مرداد به عنوان روز کرمانشاه ثبت ملی شد

عملیات مرصاد

در مقابل حمله ناجوانمردانه نیروهای سازمان منافقین با نام فروغ جاویدان عملیات مرصاد صورت گرفت؛ این عملیات پاتک نیروهای نظامی ایران در پاسخ به عملیات فروغ جاویدان بود که سرانجام در پنجم مرداد ماه ۱۳۶۷ با رمز «یا علی» و در منطقه اسلام‌آباد و کرند غرب در استان کرمانشاه و با فرماندهی «علی صیاد شیرازی» آغاز شد.

در آغاز عملیات نیروهای نظامی ایران مسیر ستون های زرهی منافقین را سد کردند و در ادامه طبق نقشه ای هوشمندانه و از قبل طراحی شده از پشت سر به نیروهای منافقین حمله کردند؛ بالگردهای هوانیروز ارتش با شلیک گلوله های ضد تانک تعداد زیادی از آنها را نابود کردند و تلفات سنگینی به ادوات دشمن وارد آوردند.

در عملیات مرصاد بیش از ۴۰۰ دستگاه نفربر، تانک و خودرو، بیش از یک هزار و ۲۰۰ قبضه تجهیزات نظامی از جبهه منافقین از منهدم و ۵۳۱ دستگاه تانک، نفربر و خودرو، مقادیر زیادی تجهیزات و سلاح‌های انفرادی به غنیمت نیروهای ایران درآمد؛ همچنین بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اعضای منافقین در این عملیات کشته و ۵۳۱ تن به اسیر شدند.

کشتار بیمارستان اسلام‌آباد غرب

در تاریخ چهار مرداد ۱۳۶۷ و پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط جمهوری اسلامی و حمله منافقین به خاک ایران و پس از اِشغال شهر توسط این گروه حمله ای به بیمارستان شهرستان اسلام آباد رخ داد؛ نیروی‌های این سازمان، مجروحان و کارکنان مستقر در بیمارستان را قتل‌عام کرده و اجساد آنان را در محوطه بیمارستان به آتش کشیدند.

پیش از آن، کشتارهایی در جریان تصرف شهر نیز روی داده بود؛ در خاطرات یکی از فرماندهان ایرانی که در آن زمان در شهر حضور داشته آمده است که «مریم رجوی» با خودروی ضد گلوله و هلیکوپتر در منطقه حضور داشته و دستور حمله و کشتار بیمارستان توسط شخص وی صادر شده‌ است.

در حمله به بیمارستان مدارک پزشکی برخی مجروحان شیمیایی روستاهای اطراف نابود شد که روند درمان آنان را سال‌ها مختل کرد.

به گزارش ایرنا، پنجم مرداد ماه روز ملی کرمانشاه برای یادآوری و تحسین شجاع مردانی که در آن روز برای حفاظت از کیان ایران و ایرانی به شهادت رسیدند در تقویم رسمی کشور ثبت شد تا در این روز خاطرمان باشد که برای سربلندی ایران عزیز جوانان بسیاری فدا شده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha