برگزیده جشنواره فارابی: مطالعه تطبیقی هنر اشتراک فرهنگی ایران و همسایگان را یادآوری می‌کند

شیراز - ایرنا - پژوهشگر استان فارسی برگزیده جشنواره فارابی گفت: مطالعات تطبیقی و پرداختن به هنر کشورهای منطقه، اشتراکات فرهنگی آنها با ایران را یادآوری می‌کند.

محمدرضا مریدی چهارشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: دوره اسلامی یک از فصل مشترک‌های کشورهای منطقه مانند ایران، ترکیه، پاکستان، عراق و دیگر همسایگان است که ناخودآگاه در قالب ۶ گفتمان در آثار هنرمندان این کشورها بازنمایی شده است.

وی ادامه داد: این میراث مشترک به نحوی در قالب گفتمان‌های شرقی، ملی‌گرایی، اسلام‌گرایی سیاسی، جهانی شدن و خاورمیانه‌ای نمود یافته است.

این پژوشگر جامعه شناسی هنر اظهارکرد: وجوه مشترک بسیاری میان کشورهای پیرامونی ایران وجود دارد و هر چند این میراث مشترک در برخی بازه‌های زمانی به دلیل اختلافات سیاسی فراموش می‌‍شود اما مطالعات نشان می‌دهد که این اشتراکات در هنر تاریخی و مدرن آنها نمود یافته و کماکان وجود دارد.

مریدی اذعان کرد: در زمان حاضر شناخت خوبی از هویت و هنر کشورهای ترکیه، پاکستان، عراق و برخی دیگر از همسایگان نداریم و مطالعات منطقه‌ای هنر در میان جامعه علمی کشور محدود است.

وی تاکید کرد: اینگونه مطالعات می‌تواند زاویه دید تازه‌ای را ایجاد و این امیدواری را شکل دهد تا شاید از این رهگذر ارتباطات فرهنگی ایران با کشورهای همسایه بیش از پیش گسترش یابد.

برگزیده جشنواره فارابی: مطالعه تطبیقی هنر اشتراک فرهنگی ایران و همسایگان را یادآوری می‌کند

برگزیده مطالعات هنر و زیبایی شناسی جشنواره فارابی کیست؟

دکتر محمدرضا مردیدی عضو هیات علمی دانشگاه هنر به عنوان برگزیده گروه مطالعات هنر و زیبایی شناسی چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی معرفی و مراسم اعلام برگزیدگان این دوره جشنواره فارابی دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور اندیشمندان و نخبگان علوم‌ انسانی و اسلامی در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

طرح پژوهشی «گفتمان های هنر اسلامی مدرن؛ مطالعه جامعه‌شناختی هنر مدرن و معاصر سرزمین‌های اسلامی» نوشته دکتر محمدرضا مریدی در چهاردهمین جشنواره فارابی به عنوان برگزیده دوم گروه بزرگسال مطالعات هنر و زیبایی شناسی معرفی و پرداختن به موضوع بدیع و تازه در حوزه مطالعات منطقه‌ای هنر مدرن و معاصر در سرزمین های اسلامی و کاربست دقیق روش‌شناسی مهمترین دلیل اهدای این جایزه بین المللی به او اعلام شد.

محمدرضا مریدی، دکترای جامعه شناسی، پژوهشگر و مدرس جامعه شناسی هنر و عضو هیات علمی دانشگاه هنر است. تا کنون از این پژوهشگر هنر کتاب‌های هنر اجتماعی، گفتمان‌های فرهنگی و جریان‌های هنری ایران و آموزش هنر در ایران منتشر شده است و دبیری علمی کتاب اقتصاد هنر ایران، دبیری علمی کتاب هنر ایران و جهانی شدن و انتشار چندین مقاله علمی وپژوهشی را در کارنامه دارد.

به گزارش دبیر علمی جشنواره فارابی در چهاردهمین دوره این جشنواره بین‌المللی در مجموع ۲ هزار و ۹۲۷ اثر برای رقابت در ۱۶ گروه تخصصی ارسال شده بود که در پایان در هر گروه ۲۰۶ اثر داوری شد.

جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی است که سالانه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به منظور ارتقای جایگاه علوم انسانی و ترغیب و تشویق پژوهشگران به انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی اصیل منطبق با ملاک های علمی و همچنین شناسایی، معرفی و تقدیر از محققان برتر ایرانی و غیر ایرانی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha