پایش حوادث برق در مراکز تجاری شیراز / ایمن‌سازی تأسیسات برق بازارها در اولویت

شیراز-ایرنا-وقوع حوادث غیرمترقبه به دلیل فرسودگی تأسیسات برقی در برخی بازارهای شیراز یکی از دغدغه‌های بازاریان است؛ تجهیز بازار وکیل به ایمن‌ترین شبکه برق بازار سنتی، تعریف برنامه بلندمدت برای بافت تاریخی و خارج کردن ۳۴پست زیرزمینی از خیابان حضرتی این کلانشهر از مهمترین اقدامات شرکت برق شیراز برای ایمنی بازارها و رفع دغدغه بازاریان بشمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایرنا،موضوع شبکه فرسوده برق بازار وکیل شیراز در سالها های گذشته با مشارکت و جدیت شرکت توزیع برق شیراز سامان یافت و نابسامانی در این شبکه در بخشی از بافت باارزش و تاریخی بازار وکیل شیراز علاوه بر ایجاد خطرات و احتمال وقوع حوادث، رفته رفته به بخش عمده ای از ارزش میراثی این منطقه نیز صدمه می زد.

این اقدام در ابتدا قرار بر ایجاد کانالی مشترک در بازار و با مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی بود که به‌دلایلی متوقف ماند. با توجه به ضرورت اجرای اقدامات بهسازی و نوسازی، کار توسط شرکت توزیع برق شیراز و با اختصاص ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار در بخش بازار وکیل شمالی اجرایی و تمام شبکه تا محل کنتور، بهسازی و نوسازی شد.

شبکه فشار متوسط برق در محدوده بازار وکیل شمالی به پشت بام بازار منتقل شده است، کنون با استفاده از کابل‌های خودنگه‌دار و فیوزهای دیرسوز، انشعاب‌ها ساماندهی و امکان بررسی و رسیدگی به‌موقع در زمان‌های بروز مشکل بهتر و مطلوب‌تر فراهم است.

بازار وکیل شیراز یکی از ایمن‌ترین شبکه‌های بازار سنتی را داراست

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز بیان کرد: در حال حاضر بازار وکیل شیراز یکی از ایمن‌ترین شبکه‌های بازار سنتی را داراست، این اتفاق خوب با همکاری مجموعه‌ای متشکل از شهرداری، میراث فرهنگی، شرکت توزیع برق و تلاش مقامات قضایی افتاده است.

محمد رضا سلاحی افزود: این اقدام از عهده شرکت توزیع برق به تنهایی برنمی‌آمد و در برخی موارد در حوزه پس از نصب و اصلاح لوازم اندازه‌گیری نیاز به دستور قضایی بود که در این زمینه هم دادستانی همکاری بسیار خوبی با شرکت توزیع برق داشت.

وی ادامه داد: فرمانداری شیراز هم در حال برگزاری جلساتی با محوریت بافت تاریخی فرهنگی شیراز است؛ منطقه‌ای که بیشترین نقاط خطرآفرین در آن وجود دارد.

سلاحی مدیر عامل شرکت برق شیراز با یادآوری اینکه یکی از اقدامات خوب شرکت توزیع نیروی برق شیراز، اجرای طرح بهسازی برق بازار وکیل بود که با کمترین هزینه ممکن بهترین اقدام انجام شد، گفت: پیش از این در هر یک از امورهای چندگانه، بخش‌هایی تحت عنوان طراحی و مهندسی وجود داشت که در سال‌های اخیر با یک برنامه‌ریزی، این مرکز تجمیع و در قالب یک سایت طراحی و فعال شد.

پایش حوادث برق در مراکز تجاری شیراز / ایمن‌سازی تأسیسات برق بازارها در اولویت

سلاحی با یادآوری اینکه یکی از مزیت‌های مهم شیراز، برخورداری از نیروی انسانی بسیار توانمند و مستعد است گفت: شیراز یکی از شهرهایی محسوب می‌شود که سرعت توسعه در آن زیاد است، اما به‌واسطه توجهی که شرکت توزیع نیروی برق به موضوع طراحی و مهندسی شبکه‌های توزیع داشته، تاکنون با هیچ مشکلی در نیرو رسانی بموقع و مناسب روبرو نبوده و هیچ یک از جبهه‌های فعال توسعه در این شهر به واسطه مشکل نیرورسانی متوقف نشده است.

ساماندهی برق بازارهای شیراز نیازمند یک متولی‌گری متمرکز

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز روز چهارشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سیم کشی برق پاساژها و مغازه‌ها باید طبق اصول انجام شود چراکه اشتباه در سیم کشی برق مغازه می‌تواند خسارت مالی جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

سلاحی افزود: حوزه مسئولیت و اختیارات شرکت توزیع برق شیراز برای نوسازی تأسیسات برقی و جلوگیری از رخ دادن حوادث غیرمترقبه در بازار وکیل یا سایر پاساژهای شهر شیراز تا مرحله نصب و اصلاح لوازم اندازه گیری از جمله کنتورها، فیوزها، ساعت فرمان و سایر ملحقات و تمامی وسایل و دستگاه‌های مربوطه است؛ اگر پس از نصب یا اصلاح لوازم اندازه‌گیری در این حوزه ورود و تغییری ایجاد کنیم در حوزه اختیارات مشترک ورود کرده‌ایم و مشترک می‌تواند از شرکت توزیع شکایت کند.

وی ادامه داد: با این حال ساماندهی این وضعیت را وظیفه خود می‌دانیم و پروژه‌های را هم برای بهتر شدن شرایط بازارها و پاساژهای شهر تعریف کرده‌ایم اما در این زمینه نیاز به یک متولی‌گری متمرکز است تا بتوان از این طریق اقدامات را ساماندهی کرد.

برنامه بلندمدت برای بافت تاریخی فرهنگی

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز یادآور شد: برای ۵۷ هکتار از بافت برنامه بلندمدت تعریف و با ذکر دیتیل‌های اجرایی تأسیسات برق طرحی تهیه کردیم و یک برآورد ۱۵۰ میلیارد تومانی هم در اصلاح و بازسازی شبکه داشتیم.

سلاحی افزود: در حال انجام پیگیری‌های لازم برای جذب منابع اعتباری لازم هستیم و اگر این اتفاق بیفتد هم شبکه برق، هم شبکه آب و تأسیسات زیربنایی در این مناطق نوسازی می‌شود و خطرات هم کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در مورد پاساژها هم اقدامات قابل توجهی انجام شده و کارشناسان ایمنی، پاساژهای پرخطر را شناسایی کرده‌اند و تأسیساتی که در این پاساژها مربوط به بخش ما بوده‌اند نوسازی شده‌اند و این اقدام برای مراکز مجتمع مسکونی قدیمی هم آغاز شده است.

پایش حوادث برق در مراکز تجاری شیراز / ایمن‌سازی تأسیسات برق بازارها در اولویت

خارج کردن ۳۴ پست زیرزمینی از خیابان حضرتی شیراز

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز گفت: ردیف اعتباری برای رفع نقاط خطرآفرین تعریف شده است و سالانه بیش از ۳۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه می‌شود.

سلاحی اظهارکرد: در خیابان حضرتی اقدام جهادی صورت گرفت، ۳۴پست زیرزمینی در این خیابان وجود داشت که این پست‌ها مانند بمبی ساعتی برای شهر محسوب می‌شدند.

وی ادامه داد: این پست‌ها از زیر زمین خارج شد و شرایط استاندارد را طی کرد اما با این وجود اگر باز هم اقدام مشترکی صورت بگیرد با متولیان این امر همکاری لازم را خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha