عزم دولت در تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری در قاب آمار

ساری- ایرنا - نیروگاه زباله‌سوز ساری به عنوان مهم‌ترین طرح در مدیریت پسماند و مقابله با چالش‌های زیست محیطی در مرکز استان و همچنین یکی از مصوبات هفدهمین سفر استانی رئیس جمهور به مازندران است که اکنون با پا به کار شدن نیروهای جهادی بسیج سازندگی قفل طلسم نیمه کاره ماندن آن در حال باز شدن است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، عملیات ساخت نیروگاه ۴۵۰ تُنی زباله سوز ساری سال ۱۳۸۸ شروع شد تا بار گزاف حمل چندین دهه ای حمل زباله‌های مرکز استان مازندران به دیگر مناطق و همچنین مشکلات زیست محیطی آن برداشته شود.
زباله‌های شهر ساری سالهاست که به منطقه کوهستانی پشتکوه در مرز مازندران و سمنان منتقل می‌شود که علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت به شهرداری ساری برای حمل زباله، مشکلات محیط زیستی متعددی را نیز برای ساکنان روستاهای اطراف این منطقه ایجاد کرده است.
بهره برداری از این طرح به پایِ ثابت وعده مسوولان حتی مسوولان در رده ملی مبدل شده بود به طوریکه مردادماه سال ۱۳۹۹، ۲ طرح حوزه پسماند مازندران یعنی نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر میزبان معاون رئیس جمهور وقت بود. ۲۲ مردادماه محمد باقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در بدو سفرش به مازندران از نیروگاه زباله سوز در دست ساخت شهرستان ساری بازدید کرد و گفت: اعتبار پروژه نیروگاه زباله‌سوز شهرستان ساری مرکز استان مازندران تامین شد و امیدواریم تا با تامین اعتبارات مورد نیاز، این پروژه زیست محیطی هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

اما این صحبت ها در این بازدید در حد حرف باقی ماند و کار اجرایی خاصی روی نداد.
با این حال در هفدهمین سفر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در قالب سفر استانی به مازندران، آیت الله رئیسی در بازدید از نیروگاه‌ زباله‌سوز ساری دستور راه‌اندازی این طرح زیست محیطی را در کمترین زمان ممکن ارایه و همچنین معاون اول خود را مامور کرد تا قبل از پایان سال موضوعات مربوط به زباله‌سوزها را سروسامان دهد.

عزم دولت در تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری در قاب آمار

پیشرفت فیزیکی و تجهیزات نیروگاه
این طرح که تا قبل از سفر استانی رئیس جمهور در بیستم اسفند ۱۴۰۰، ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی و همچنین ۵۱ درصد تجهیزات آن هم خریداری شده بود، اما اکنون براساس آمار فرماندار ساری پیشرفت فیزیکی طرح نیروگاه زباله سوز ساری بعد از گذشت ماهها از پایان این سفر، بنا به اعلام مسولان ارشد عمرانی مازندران اکنون در بخش ساخت پیشرفت فیزیکی چشمگیر و در بخش تجهیزات رشد ۸۷ درصدی دارد و پیش بینی می شود این طرح مهم زیست محیطی استان تا پایان امسال تکمیل و بهره برداری شود.
همچنین معاون حمل‌ و نقل و امور زیربنایی شهرداری ساری اوایل سالجاری از شدت گرفتن عملیات ساخت این طرح خبر داد. علیرضا سعیدی گفت که نیروگاه زباله‌سوز ساری که حدود ۴۵۰ تن ظرفیت فرآوری زباله دارد با میانگین پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی در بخش ابنیه رسیده در حال اجراست.
وی افزود: حدود ۸۷ درصد تجهیزات مورد نیاز نیروگاه زباله‌سوز ساری خریداری و به محل اجرای طرح انتقال داده شد که نزدیک به ۸۰ درصد این تجهیزات نصب شده است و هفت درصد دیگر مربوط به جرثقیل‌ها و سازه پیت است که طی هفته آتی نصب می‌شود.
این مسوول با اشاره به تعیین مهلت زمان توسط رئیس‌جمهور در بازدید از نیروگاه زباله‌سوز ساری برای راه‌اندازی این زیرساخت مهم محیط زیستی، خاطرنشان کرد: مقرر شد تکمیل سالن A و سازه پیت، ساختمان‌های D، E، C و مخازن ۱۰۰۰ مترمکعبی به همراه اتصالات میان ساختمان‌ها و تأسیسات را تا پایان شهریور به پایان برسانیم.
وی ادامه داد: شهرداری ساری تلاش می‌کند تا با اولویت دادن به این طرح مشکل پسماند مرکز استان را حل کند. با تکمیل این نیروگاه علاوه بر حل مشکلات زیست‌محیطی هزینه‌های هنگفت شهرداری ساری برای حمل زباله به مناطق اطراف نیز حذف می‌شود
.
با همه این اقدامات انجام شده و پیشرفت در مراحل انجام کار این بار با ورود بسیج سازندگی این طرح با گامهای بزرگ‌تر در مسیر تکمیل قرار گرفته است.
رییس بسیج سازندگی مازندران گفت: با توجه به در دست ساخت بودن نیروگاه ۴۵۰ تنی زباله سوز ساری، تاکنون ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ابنیه نیروگاه زباله سوز ساری تخصیص یافته است و بسیج سازندگی مسئولیت ساخت و تکمیل ابنیه آن را عهده دار شده است.
سرهنگ محمدمهدی اقبال پور افزود: با تزریق اعتبار مورد نیاز بخش‌های مختلف این نیروگاه شامل ابنیه و مخزن آب تکمیل شده است و در صورت تأمین اعتبار و تجهیز نیروگاه پیش بینی می‌شود این طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.
اقبال پور ادامه داد: برنامه ریزی ها برای ساخت این طرح مهم در دست انجام است و دولت باوجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های خارجی، با تکیه بر توان داخلی قدم های مثبتی برای توسعه ایران اسلامی برداشته که به طور حتم حلاوت آن را مردم خواهند چشید.

عزم دولت در تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری در قاب آمار

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha