۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85157563
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۳۴۴ مادر باردار زنجانی در طرح نفس شناسایی شدند

۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۴
کد خبر: 85157563
۳۴۴ مادر باردار زنجانی در طرح نفس شناسایی شدند

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: از ابتدای اجرای طرح نفس(مهرماه سال گذشته) تا پایان خرداد سال جاری تعداد ۳۴۴ مادر واجد شرایط در سطح استان شناسایی شدند که ۳۳۸ نفر از سقط انصراف دادند و در این بازه زمانی ۷۸ نوزاد متولد شدند.

مشهود تقی لو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق بررسی انجام گرفته تعدادی از مادران هدف، هزینه بارداری را علت سقط جنین خود اعلام می کنند.

وی با بیان اینکه در این خصوص اقداماتی انجام شده است، اظهار داشت: ۲۲.۹ درصد مادران شناسایی شده از ابتدای اجرای طرح نفس تا پایان خرداد سال جاری با حمایت مالی و معیشتی از انجام سقط منصرف شدند.

این مسوول با تاکید بر اینکه با توجه به ماهیت انجام سقط‌های عمدی، آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، ادامه داد: یکی از بهترین، منطقی‌ترین، مهمترین و کم هزینه‌ترین راه‌ها برای افزایش جمعیت، کمک به حفظ جنین‌هایی است که قربانی این سقط‌های جنایی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور با حضور مشاوران دوره دیده، مرکزی تحت عنوان " نفس" در تمامی شهرستان‌های تابعه استان از مهر سال گذشته افتتاح و شروع به کار کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان خاطر نشان کرد: هرگاه مادری با شکایت بارداری برنامه‌ریزی نشده و ناخواسته به پایگاه سلامت یا خانه بهداشت مراجعه و درخواست کمک برای انجام سقط جنین یا معرفی مکانی برای اقدام به سقط می‌کند، توسط تیم سلامت براساس آموزش‌های قبلی مورد بررسی قرار می گیرد و علل تقاضای سقط مشخص می‌شود.

وی یادآوری کرد: در مرحله بعد متناسب با علت مطرح شده آموزش و مشاوره انجام می شود و در صورت انصراف از تصمیم، والدین برای دریافت حمایت‌های لازم اعم از اقتصادی، بهداشتی و درمانی، روان‌شناختی و یا فرهنگی به کمیته حمایت و پشتیبانی معرفی می‌شوند تا با رفع مشکل شناسایی شده، بارداری ادامه یابد.

تقی لو خاطر نشان کرد: در صورت اصرار به سقط، مادر به مرکز نفس ارجاع و تحت مشاوره تخصصی (مامایی و روانشناسی) قرار می گیرد و برحسب نیاز و شرایط خانواده جلسات مشاوره تکرار می شود و پس از جلب اعتماد، از همه ظرفیت‌های موجود دانشگاه و سایر دستگاه های همکار استانی برای رفع مشکل و حمایت خانواده بهره برداری صورت می گیرد.

به گفته وی، در نهایت پس از ارائه آموزش‌ها و اطلاعات کامل به خانواده فرصت تصمیم درست داده می شود و با اعلام انصراف از سقط، پرونده تشکیل می گردد و پیگیری‌های بعدی انجام می‌ گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha