رئیس ساترا: مصوبه اخیر درست تبیین نشده است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) گفت: راجع به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، خیلی از دوستان اگر آن طور که ما متوجه شدیم خوب متوجه شوند، اصلا بحثی نمی‌ماند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست هم‌اندیشی مدیران سکوهای اینترنتی و هنرمندان با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ساترا در خصوص مصوبه اخیر «شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه صوت و تصویر فراگیر» در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در این نشست، اظهار داشت: یکسری از تولیدات در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قبلا شکل گرفته بود، مثل کتاب، بازی، سینما و امثال آن سینما و باب شده بود که ادامه این موارد در حوزه صوت و تصویر فراگیر هم به عهده وزارت ارشاد باشد. مثلا خبرگزاری در حوزه ارشاد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه سریال ها، برنامه های تلویزیونی و زنده که در بستر دیجیتال تولید می شود را صدا و سیما باید متولی گری کند، گفت: حال سوال اینجاست؛ کتابی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داده است، قرار باشد تبدیل به کتاب صوتی شود یا در فضای دیجیتال پخش شود باید ساترا مجوز بدهد؟ طبق مصوبه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه صوت و تصویر فراگیر ارائه کرده است، پاسخ منفی است. یعنی، کتاب صوتی را هم باید وزارت ارشاد، مجوز دهد ولو اینکه آن رسانه ای که قرار است کتاب صوتی در آن عرضه شود را صدا و سیما مجوز داده باشد.

رییس ساترا با اشاره به تنوع محتوا در فضای مجازی، توضیح داد: مثلا تاکسی یک زمانی متولیش سازمان تاکسیرانی بوده است، الان که تاکسی تلفنی شده است، بازهم متولی و تنظیم گرش هم سازمان تاکسیرانی است. بعدا هم که اینترنتی شده است، کسی نمی گوید که این کسب و کار تغییر کرده است و جدید است. داروخانه هم متولی اش، وزارت بهداشت و درمان بوده است، بنابراین اگر یک وبسایت بخواهد دارو بفروشد، حق ندارد بگوید من هر چه دلم می خواهد می فروشم و چون اینترنتی هستم، تابع قوانین وزارت بهداشت نخواهم بود. در آنجا هم طبق قوانین تنظیم گرش باید عمل کند. به همین ترتیب برنامه های تلویزیونی هم اگر اینترنتی شود، طبق قواعد و مقررات همان تنظیم گر که سازمان صدا و سیما است، باید رفتار کند.

مقیسه همچنین با اشاره به اهمیت فضای گفت و گوی فرهنگی در کشور، گفت: در شورای انتشار و شورای تولید ساترا، ۲ نماینده از وزارت ارشاد، یک نماینده از قوه قضاییه و یک نماینده از پلتفرها حضور دارند. یک نفر از دانشگاه‌ حضور دارد. بنابراین ساترا یک سازمان شده است برای اینکه از ذیل ساختار تولیدی بیاید بیرون. ما تولید و آنتن نداریم بلکه فقط تنظیم‌گر هستیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که اصلا کسی که بازبینی می کند، ارتباطی با کسی که صاحب یک پلتفرم است، ندارد. همدیگر را هم نمی شناسند و مدام هم این بازبین ها عوض می شوند. در واقع یک شورای تخصصی وجود دارد، که به صورت ناشناس، آثار را می بینند، خروجی آن را می دهند به شورای ۹ نفره ای که اعضای آن لزوما صدا و سیمایی نیستند و از ارشاد، قوه قضاییه و دانشگاه و افراد خارج از صدا و سیما حضور دارند و آنها تصمیم می گیرند و نهایتا به صورت تعاملی، تصمیم گرفته می شود.

رییس ساترا با بیان اینکه باید فرصت برابر برای دفاع از عملکرد تنظیم گر و تولیدکننده محتوا داده شود، افزود: ما در طول سال، ۵۲ هفته داریم و ۴۸ هفته کاری داریم، در سال ۱۴۰۱، ۴۸ جلسه کاری در ساترا داشتیم. اگر یک روز هم تعطیل بوده است، به گونه دیگری جبران شده است. در هفته هم یک شورا برگزار کرده ایم که، گاهی اوقات تعطیل بوده است اما به صورت تلفنی آن جلسه را برگزار می کنیم. نتیجه فعالیت های ساترا این شده است که ما بیش از ۵۰۰ قسمت سریال پخش شده داشته ایم. بیش از ۳۰۰ قسمت در حال پخش داریم و بیش از ۲۰۰ قسمت نیز در انتظار پخش داریم. 

مقیسه با رد این موضوع که با اجرای مصوبه شورای عالی فرهنگی، مردم از برنامه های سریال های خانگی محروم می شوند، ابراز کرد: قسمتی از ولنگاری های فضای مجازی انصافا خارج از حدود ارزش های اخلاقی جامعه است که باید کنترل شود. ما در هدایت برخی از آثار تولیدشده به سمتی مردم از آن نفع ببرند، موفق نبوده ایم، اما این طور نیست که اکنون سدی آهنی بخواهیم بگذاریم. سدی در کار نیست و الان نتیجه آن شده است که ۴۰۲ رسانه داریم که مجوز گرفته اند و دارند کارشان را انجام می دهند.

وی با تاکید بر اینکه ساترا تبدیل به نهادی فرانهادی شده و صرفا به سازمان صدا و سیما مرتبط نیست، بیان کرد: قبلا مرکز طرح و برنامه، نهادی در داخل صدا و سیما بود، اما به خاطر اینکه این تذاکرات و اعتراضات نباشد، نهاد بررسی کننده طرح ها، به داخل ساترا آمده است و دیگر در صدا و سیما نیست. 

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) همچنین گفت: تعریف های مختلفی درباره پلتفرم مهم در میان است. برخی معتقدند پلتفرمی مهم است که تولیدات داخلی را ارائه می کند، دیدگاه دیگر این است که پلتفرم مهم، پلتفرمی است که کاربر بیشتری دارد. برخی هم معتقدند که پلتفرمی مهم است که مصرف محتوای بیشتری دارد یا تاثیرگذارتر است. اما ما به همه این پلتفرم ها توجه کرده ایم و تلاش کرده ایم که به صحبت های همه آنان گوش فرا دهیم و با یکدیگر تعامل سازنده داشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha